Winst Amazon ver boven verwachtingen | RetailDetail

Winst Amazon ver boven verwachtingen

Winst Amazon ver boven verwachtingen

De Amerikaanse online retailer Amazon heeft het verlies van de vorige twee kwartalen doorgeslikt met een fikse winst in het vierde kwartaal. Toch schrijft het bedrijf over het hele jaar 2014 nog altijd rode cijfers.

Werkwijze levert resultaten

De winst van Amazon kwam in het vierde kwartaal uit op 214 miljoen dollar (190 miljoen euro), bijna drie keer zoveel als verwacht werd door analisten. De omzet lag met 29,3 miljard dollar (net geen 26 miljard euro) nochtans iets lager dan verwacht.

 

Toch kan Amazon niet helemaal tevreden zijn over 2014, met verlies in de vorige twee kwartalen. De resultaten van het vierde kwartaal zullen CEO Jeff Bezos echter sterken in het idee dat zijn manier van werken resultaat oplevert: volgens hem moet er steeds sterk geïnvesteerd worden, om zo de inkomsten omhoog te krijgen, wat dan weer moet leiden tot een kleine winst.

 

De bedrijfskosten stegen in het vierde kwartaal dan ook weer 15 procent naar 28,7 miljard dollar (25,3 miljard euro), mede omdat Amazon tegenwoordig veel investeert in het ontwikkelen van eigen films en tv-series. Voor het eerste kwartaal van 2015 verwacht Amazon een omzet tussen 20,9 miljard en 22,9 miljard dollar (18,5 miljard tot 20,2 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top