Winst Amazon ver boven verwachtingen

Winst Amazon ver boven verwachtingen

De Amerikaanse online retailer Amazon heeft het verlies van de vorige twee kwartalen doorgeslikt met een fikse winst in het vierde kwartaal. Toch schrijft het bedrijf over het hele jaar 2014 nog altijd rode cijfers.

Werkwijze levert resultaten

De winst van Amazon kwam in het vierde kwartaal uit op 214 miljoen dollar (190 miljoen euro), bijna drie keer zoveel als verwacht werd door analisten. De omzet lag met 29,3 miljard dollar (net geen 26 miljard euro) nochtans iets lager dan verwacht.

 

Toch kan Amazon niet helemaal tevreden zijn over 2014, met verlies in de vorige twee kwartalen. De resultaten van het vierde kwartaal zullen CEO Jeff Bezos echter sterken in het idee dat zijn manier van werken resultaat oplevert: volgens hem moet er steeds sterk geïnvesteerd worden, om zo de inkomsten omhoog te krijgen, wat dan weer moet leiden tot een kleine winst.

 

De bedrijfskosten stegen in het vierde kwartaal dan ook weer 15 procent naar 28,7 miljard dollar (25,3 miljard euro), mede omdat Amazon tegenwoordig veel investeert in het ontwikkelen van eigen films en tv-series. Voor het eerste kwartaal van 2015 verwacht Amazon een omzet tussen 20,9 miljard en 22,9 miljard dollar (18,5 miljard tot 20,2 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top