Winst bij Rakuten stijgt fors

Winst bij Rakuten stijgt fors

Het Japanse e-commercebedrijf Rakuten zag in het vierde kwartaal en voor het volledige boekjaar zijn winst flink stijgen. Dat was voor een groot stuk te danken aan de aankoop van het Amerikaanse Ebates.com.

Ebates.com sterke groeier

In het vierde kwartaal van 2014 kwam de operationele winst van Rakuten uit op 33,3 miljard yen (245 miljoen euro), een stijging van maar liefst 73% ten opzichte van een jaar eerder. Een groot stuk van die winst was toe te schrijven aan een sterke groei van het Amerikaanse Ebates.com, dat Rakuten in oktober kocht voor 1 miljard dollar (875 miljoen euro). In het vierde kwartaal van 2014 steeg de omzet van de online discounter onmiddellijk met 51,3%.

 

Rakuten heeft de voorbije jaren al verschillende sites opgekocht in meerdere landen. Zo wil het minder afhankelijk worden van thuismarkt Japan, die momenteel goed is voor 90 procent van de omzet maar waar de groei beperkt is.

 

Voor het volledige boekjaar 2014 steeg de operationele winst van Rakuten met 18 procent naar 106 miljard yen (782 miljoen euro). De omzet steeg met 15,4 procent naar 599 miljard yen (4,4 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top