Winstalarm Asos ondanks omzetgroei in derde kwartaal | RetailDetail

Winstalarm Asos ondanks omzetgroei in derde kwartaal

Winstalarm Asos ondanks omzetgroei in derde kwartaal

Ondanks een omzetstijging met 26% in het derde kwartaal verlaagt de Britse online kledingwinkel Asos zijn winstprognose voor het lopende jaar. Stijgende promokosten, dalende marges en vooral een te sterke pond spelen de e-tailer parten.

UK +43%, Europa +42%

Zeggen dat het slecht gaat met de Britse internetgigant Asos, is fel overdreven. De totale retailomzet in het derde kwartaal steeg (bij constante wisselkoersen) liefst +33% tot 242,96 miljoen pond (bijna 298,5 miljoen euro), zo blijkt uit een tussentijdse trading update die de groep vanochtend gaf.

 

Vooral op zijn Britse thuismarkt en op het Europese continent scoort Asos, met een omzetgroei van respectievelijk +43% en +42%, heel sterk. Ook al ligt de totale omzetgroei een fractie lager dan in de eerste zes maanden van het jaar, het zijn en blijven dus resultaten waar menig retailer meteen voor zou tekenen.

 

Sterk pond speelt Asos parten

Toch ziet CEO Nick Robertson zich genoodzaakt om een winstwaarschuwing de wereld in te sturen. Asos moet namelijk meer spenderen aan marketing om de verkoop aan te zwengelen en ziet vooral de verkoop van producten met een lagere winstmarge omhoog gaan. Bovendien lijden de internationale activiteiten onder een sterke pond: bij constante wisselkoersen is er een omzetgroei van 28%, maar tegen de huidige koersen bedraagt de groei maar 17%.

 

"Daardoor zien we ons genoodzaakt onze EBIT-vooruitzichten (winst vóór belastingen, uitgedrukt als percentage van de omzet) terug te schroeven van 6,5% naar 4,5%", aldus CEO Nick Robertson. Wel onderstreept de topman meteen dat "alle klantgebonden parameters – actieve klanten, nieuwe klanten, orderfrequentie en aantal stuks per bestelling – positief zijn".

 

Dat laatste was een boodschap waar de beleggers echter geen oren naar hadden: zij onthielden vooral de winstwaarschuwing en stuurden het aandeel liefst 44% lager, meteen de sterkste duik sinds de beursgang in 2001.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.