Winstalarm Asos ondanks omzetgroei in derde kwartaal

Winstalarm Asos ondanks omzetgroei in derde kwartaal

Ondanks een omzetstijging met 26% in het derde kwartaal verlaagt de Britse online kledingwinkel Asos zijn winstprognose voor het lopende jaar. Stijgende promokosten, dalende marges en vooral een te sterke pond spelen de e-tailer parten.

UK +43%, Europa +42%

Zeggen dat het slecht gaat met de Britse internetgigant Asos, is fel overdreven. De totale retailomzet in het derde kwartaal steeg (bij constante wisselkoersen) liefst +33% tot 242,96 miljoen pond (bijna 298,5 miljoen euro), zo blijkt uit een tussentijdse trading update die de groep vanochtend gaf.

 

Vooral op zijn Britse thuismarkt en op het Europese continent scoort Asos, met een omzetgroei van respectievelijk +43% en +42%, heel sterk. Ook al ligt de totale omzetgroei een fractie lager dan in de eerste zes maanden van het jaar, het zijn en blijven dus resultaten waar menig retailer meteen voor zou tekenen.

 

Sterk pond speelt Asos parten

Toch ziet CEO Nick Robertson zich genoodzaakt om een winstwaarschuwing de wereld in te sturen. Asos moet namelijk meer spenderen aan marketing om de verkoop aan te zwengelen en ziet vooral de verkoop van producten met een lagere winstmarge omhoog gaan. Bovendien lijden de internationale activiteiten onder een sterke pond: bij constante wisselkoersen is er een omzetgroei van 28%, maar tegen de huidige koersen bedraagt de groei maar 17%.

 

"Daardoor zien we ons genoodzaakt onze EBIT-vooruitzichten (winst vóór belastingen, uitgedrukt als percentage van de omzet) terug te schroeven van 6,5% naar 4,5%", aldus CEO Nick Robertson. Wel onderstreept de topman meteen dat "alle klantgebonden parameters – actieve klanten, nieuwe klanten, orderfrequentie en aantal stuks per bestelling – positief zijn".

 

Dat laatste was een boodschap waar de beleggers echter geen oren naar hadden: zij onthielden vooral de winstwaarschuwing en stuurden het aandeel liefst 44% lager, meteen de sterkste duik sinds de beursgang in 2001.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top