Wittebroodsweken internetreus Alibaba lijken voorbij

Wittebroodsweken internetreus Alibaba lijken voorbij

Voor het eerst sinds zijn spectaculaire beursgang heeft de Chinese internetreus Alibaba de wind tegen: onweerswolken pakken zich samen boven stichter en grootaandeelhouder Jack Ma.

Binnen het half jaar opkrassen uit Taiwan?

Alibaba is door de Taiwanese overheid aangemaand om binnen de zes maanden het land te verlaten. De Chinese e-commercegigant zou een rist plaatselijke investeringsregels hebben geschonden. Zo zou Alibaba zich in Taiwan hebben gevestigd via een tussenholding in Singapore, maar die zou nooit de formele toestemming hebben gekregen om in Taiwan actief te worden.

 

Volgens sommige waarnemers zou Taiwan via Alibaba een eitje willen pellen met Peking: China heeft zijn voormalige provincie namelijk nooit willen erkennen als onafhankelijke staat. Of Alibaba een nieuwe vergunning kan krijgen, is dan ook niet duidelijk.

 

Omstreden eigendomsstructuur binnenkort onwettig?

Ook in eigen land ligt Alibaba echter onder vuur: begin dit jaar werd de groep nog beschuldigd van omkoping, en de Chinese overheid werkt volop aan een wetswijziging die Alibaba (en andere Chinese bedrijven) kan verplichten hun eigendomsstructuur te wijzigen.

 

De Chinese wetgeving verbiedt immers dat Chinese bedrijven buitenlands kapitaal aantrekken in sectoren waar de Chinese overheid buitenlandse investeerders liever kwijt dan rijk is. Het gaat dan onder meer om de media, de telecom en de internetsector. Jack Ma omzeilde dat probleem via een speciale holding op de Kaaimaneilanden en een zogeheten VIE-constructie die het mogelijk maakt dat buitenlanders indirect investeren in Chinese bedrijven: een "onaanvaardbare omzeiling van de wet", zo vinden de machtshebbers in Peking.

 

Overigens staat die 'speciale constructie' van Alibaba & Co ook internationaal al vanaf het begin ter discussie. Toezichthouders wereldwijd en aandeelhouders discussiëren al langer over de rechtsgeldigheid van deze structuur, en zelfs de Chinese bedrijven zélf waarschuwden er al voor in hun prospectus en in andere officiële documenten.

 

Gevolg: beurskoers neemt flinke duik

Al dat slechte nieuws zorgt meteen ook voor de nodige zenuwachtigheid bij de beleggers op de beurs van New York. Het Alibaba-aandeel dook begin deze week in New York naar zijn laagste peil sinds de beursgang van september vorig jaar.

 

Alibaba haalde toen 25 miljard dollar op - de grootste beursgang ooit - en leek niet te stuiten: bij de eerste notering schoot de koers meteen 36% hoger om gezwind door te klimmen tot 120 dollar per aandeel, maar deze week viel de koers terug tot 81 dollar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top