Wordt muziek kopen verleden tijd ?

Wordt muziek kopen verleden tijd ?

Komt de Zweedse online muziekdienst Spotify naar ons land of niet? Geruime tijd zijn er geruchten dat Spotify, welke muziek aanbiedt ter beluistering via het internet tegen een maandelijkse abonnementsprijs - of gratis als u er de reclame bijneemt-, dan toch eindelijk naar ons land komt. Momenteel is de dienst al op zeven grote Europese muziekmarkten legaal beschikbaar. Kleinere markten als België moesten tot dusver wachten. Maar niet lang meer: er zouden drie spelers staan klaar om de markt op te gaan met een aanbod dat het publiek toegang moet geven tot de ‘hemelse jukebox'. Spotify is in een razend tempo een aantal testgebruikers aan het instrueren en zou volgens sommige bronnen tegen medio november van start willen gaan. Met auteursrechten waakhond Sabam zou alles al zijn geregeld. Helaas was bij Spotify niemand bereikbaar voor commentaar over de precieze startdatum.

Onderhandelingen ten einde

Het zou voor de hand liggen dat Spotify zou gaan samenwerken met de grote telecomoperatoren Belgacom of Telenet, om snel zijn aanbod tot bij een groot publiek te krijgen. Het bijkomende voordeel voor Spotify zou de besparing zijn op de grote promotiekosten. Maar de onderhandelingen, die als ‘hard' omschreven worden, zijn onlangs met internet providers afgesprongen.Telenet brengt zijn muziekaanbod binnenkort via zijn eigen mobiele app Yelo, waarop nu al videostreaming aangeboden wordt. Die onderhandelingen met Sabam zijn nog niet rond, maar zitten in een vergevorderd stadium. 

 

Ook Belgacom is met Sabam aan het praten. De Franse dienst Deezer is de meest waarschijnlijke partner voor een muziekaanbod, die al langer wil uitbreiden. Belgacom wilde de samenwerking gisteren niet bevestigen. Deezer bevestigde wel dat hij in november op de Belgische markt komt.

Zowel voor Belgacom als voor Telenet ligt de druk hoog, omdat de ‘strijd' in november zal losbarsten. Spotify is hierbij in het voordeel, omdat het alles al in orde heeft om legaal muziek te kunnen aanbieden. Belgacom en Telenet nog niet. En zoals vaak: "Wie eerst op de markt komt, gaat met de eerste aandacht lopen".

De strijd om de muziekfan

Maar er staat nog een vierde partij te trappelen. Een jaar geleden lanceerde Sony Entertainment de streamingdienst Music Unlimited voor pc, android-telefoons en televisie, met een aanbod van tien miljoen nummers. In Groot-Brittannië en Frankrijk werkt de dienst met een abonnementsprijs van tien euro voor onbeperkt gebruik. In Belgie wilt Sony begin december de markt op gaan.

 

De bedrijvigheid kadert in de strijd om de muziekfan. Door de jaren heen evolueerde de verkoop van muziek van partituren, over vinylalbums en cd's, tot downloads. Daardoor geloven velen in een toekomstig distributiemodel, waarbij mensen hun muziek niet langer fysiek in huis halen en zelfs niet ‘kopen', maar zich abonneren op een onmetelijke ‘bibliotheek'. Van daaruit kunnen ze dan alles wat ze maar willen horen beluisteren in de huiskamer, in de auto en op diverse mobiele apparaten. Met Spotify is dit zelfs beperkt mogelijk wanneer de internet verbinding zou uitvallen door de mogelijkheid tot offline synchronisatie van een favoriete afspeellijst.

 

In Nederland kunnen KPN-klanten met bepaalde ADSL – of glasvezel alles-in-één pakketten vanaf nu gratis onbeperkt luisteren naar Spotify. Ze krijgen hiervoor een Spotify Premium account.

 

Heeft u uw laatste CD gekocht?

Komt de Zweedse online muziekdienst Spotify naar ons land of niet? Geruime tijd zijn er geruchten dat Spotify, welke muziek aanbiedt ter beluistering via het internet tegen een maandelijkse abonnementsprijs - of gratis als u er de reclame bijneemt-, dan toch eindelijk naar ons land komt. Momenteel is de dienst al op zeven grote Europese muziekmarkten legaal beschikbaar. Kleinere markten als België moesten tot dusver wachten. Maar niet lang meer: er zouden drie spelers staan klaar om de markt op te gaan met een aanbod dat het publiek toegang moet geven tot de ‘hemelse jukebox'. Spotify is in een razend tempo een aantal testgebruikers aan het instrueren en zou volgens sommige bronnen tegen medio november van start willen gaan. Met auteursrechten waakhond Sabam zou alles al zijn geregeld. Helaas was bij Spotify niemand bereikbaar voor commentaar over de precieze startdatum.

Onderhandelingen ten einde

Het zou voor de hand liggen dat Spotify zou gaan samenwerken met de grote telecomoperatoren Belgacom of Telenet, om snel zijn aanbod tot bij een groot publiek te krijgen. Het bijkomende voordeel voor Spotify zou de besparing zijn op de grote promotiekosten. Maar de onderhandelingen, die als ‘hard' omschreven worden, zijn onlangs met internet providers afgesprongen.Telenet brengt zijn muziekaanbod binnenkort via zijn eigen mobiele app Yelo, waarop nu al videostreaming aangeboden wordt. Die onderhandelingen met Sabam zijn nog niet rond, maar zitten in een vergevorderd stadium. 

 

Ook Belgacom is met Sabam aan het praten. De Franse dienst Deezer is de meest waarschijnlijke partner voor een muziekaanbod, die al langer wil uitbreiden. Belgacom wilde de samenwerking gisteren niet bevestigen. Deezer bevestigde wel dat hij in november op de Belgische markt komt.

Zowel voor Belgacom als voor Telenet ligt de druk hoog, omdat de ‘strijd' in november zal losbarsten. Spotify is hierbij in het voordeel, omdat het alles al in orde heeft om legaal muziek te kunnen aanbieden. Belgacom en Telenet nog niet. En zoals vaak: "Wie eerst op de markt komt, gaat met de eerste aandacht lopen".

De strijd om de muziekfan

Maar er staat nog een vierde partij te trappelen. Een jaar geleden lanceerde Sony Entertainment de streamingdienst Music Unlimited voor pc, android-telefoons en televisie, met een aanbod van tien miljoen nummers. In Groot-Brittannië en Frankrijk werkt de dienst met een abonnementsprijs van tien euro voor onbeperkt gebruik. In Belgie wilt Sony begin december de markt op gaan.

 

De bedrijvigheid kadert in de strijd om de muziekfan. Door de jaren heen evolueerde de verkoop van muziek van partituren, over vinylalbums en cd's, tot downloads. Daardoor geloven velen in een toekomstig distributiemodel, waarbij mensen hun muziek niet langer fysiek in huis halen en zelfs niet ‘kopen', maar zich abonneren op een onmetelijke ‘bibliotheek'. Van daaruit kunnen ze dan alles wat ze maar willen horen beluisteren in de huiskamer, in de auto en op diverse mobiele apparaten. Met Spotify is dit zelfs beperkt mogelijk wanneer de internet verbinding zou uitvallen door de mogelijkheid tot offline synchronisatie van een favoriete afspeellijst.

 

In Nederland kunnen KPN-klanten met bepaalde ADSL – of glasvezel alles-in-één pakketten vanaf nu gratis onbeperkt luisteren naar Spotify. Ze krijgen hiervoor een Spotify Premium account.

 

Heeft u uw laatste CD gekocht?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top