Yahoo verkoopt belang in Alibaba toch niet

Yahoo verkoopt belang in Alibaba toch niet

Yahoo heeft na dagen van overleg binnen het bestuur besloten om zijn aandeel in de Chinese e-commercereus Alibaba toch niet van de hand te doen. Het Amerikaanse bedrijf kondigde aan dat andere delen van het bedrijf wel zullen worden verkocht.

Twee aparte bedrijven

Aandeelhouders hadden eerder druk op het bedrijf gezet om de verkoopplannen tegen te houden. Yahoo onderzoekt nu hoe de andere kernactiviteiten afgesplitst kunnen worden, om zo als het ware twee aparte bedrijven te creëren.


Die scheiding is volgens Yahoo een ingewikkelde zaak en kan alles samen meer dan een jaar in beslag nemen. Als de splitsing er komt, dan worden de internetactiviteiten van Yahoo ondergebracht in een apart beursgenoteerd bedrijf. Zo moeten beleggers een beter zicht krijgen op de echte waarde van Yahoo, die momenteel sterk wordt beïnvloed door Alibaba.


Yahoo heeft momenteel 15 procent van Alibaba in handen, goed voor een waarde van 32 miljard dollar (30,2 miljard euro). Dat is al bijna zoveel als de waarde van Yahoo zelf.


Voor CEO Marissa Mayer is het niet doorgaan van de verkoop een klap. Zij probeert het bedrijf sinds haar aanstelling in 2012 terug op de rails te krijgen en hoopte dat te doen met het geld dat het bedrijf zou incasseren bij de verkoop van Alibaba.

Tags: