Yahoo verkoopt belang in Alibaba toch niet

Yahoo verkoopt belang in Alibaba toch niet

Yahoo heeft na dagen van overleg binnen het bestuur besloten om zijn aandeel in de Chinese e-commercereus Alibaba toch niet van de hand te doen. Het Amerikaanse bedrijf kondigde aan dat andere delen van het bedrijf wel zullen worden verkocht.

Twee aparte bedrijven

Aandeelhouders hadden eerder druk op het bedrijf gezet om de verkoopplannen tegen te houden. Yahoo onderzoekt nu hoe de andere kernactiviteiten afgesplitst kunnen worden, om zo als het ware twee aparte bedrijven te creëren.


Die scheiding is volgens Yahoo een ingewikkelde zaak en kan alles samen meer dan een jaar in beslag nemen. Als de splitsing er komt, dan worden de internetactiviteiten van Yahoo ondergebracht in een apart beursgenoteerd bedrijf. Zo moeten beleggers een beter zicht krijgen op de echte waarde van Yahoo, die momenteel sterk wordt beïnvloed door Alibaba.


Yahoo heeft momenteel 15 procent van Alibaba in handen, goed voor een waarde van 32 miljard dollar (30,2 miljard euro). Dat is al bijna zoveel als de waarde van Yahoo zelf.


Voor CEO Marissa Mayer is het niet doorgaan van de verkoop een klap. Zij probeert het bedrijf sinds haar aanstelling in 2012 terug op de rails te krijgen en hoopte dat te doen met het geld dat het bedrijf zou incasseren bij de verkoop van Alibaba.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top