Yahoo verkoopt belang in Alibaba toch niet

Yahoo verkoopt belang in Alibaba toch niet

Yahoo heeft na dagen van overleg binnen het bestuur besloten om zijn aandeel in de Chinese e-commercereus Alibaba toch niet van de hand te doen. Het Amerikaanse bedrijf kondigde aan dat andere delen van het bedrijf wel zullen worden verkocht.

Twee aparte bedrijven

Aandeelhouders hadden eerder druk op het bedrijf gezet om de verkoopplannen tegen te houden. Yahoo onderzoekt nu hoe de andere kernactiviteiten afgesplitst kunnen worden, om zo als het ware twee aparte bedrijven te creëren.


Die scheiding is volgens Yahoo een ingewikkelde zaak en kan alles samen meer dan een jaar in beslag nemen. Als de splitsing er komt, dan worden de internetactiviteiten van Yahoo ondergebracht in een apart beursgenoteerd bedrijf. Zo moeten beleggers een beter zicht krijgen op de echte waarde van Yahoo, die momenteel sterk wordt beïnvloed door Alibaba.


Yahoo heeft momenteel 15 procent van Alibaba in handen, goed voor een waarde van 32 miljard dollar (30,2 miljard euro). Dat is al bijna zoveel als de waarde van Yahoo zelf.


Voor CEO Marissa Mayer is het niet doorgaan van de verkoop een klap. Zij probeert het bedrijf sinds haar aanstelling in 2012 terug op de rails te krijgen en hoopte dat te doen met het geld dat het bedrijf zou incasseren bij de verkoop van Alibaba.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top