Yahoo verkoopt belang in Alibaba toch niet | RetailDetail

Yahoo verkoopt belang in Alibaba toch niet

Yahoo verkoopt belang in Alibaba toch niet

Yahoo heeft na dagen van overleg binnen het bestuur besloten om zijn aandeel in de Chinese e-commercereus Alibaba toch niet van de hand te doen. Het Amerikaanse bedrijf kondigde aan dat andere delen van het bedrijf wel zullen worden verkocht.

Twee aparte bedrijven

Aandeelhouders hadden eerder druk op het bedrijf gezet om de verkoopplannen tegen te houden. Yahoo onderzoekt nu hoe de andere kernactiviteiten afgesplitst kunnen worden, om zo als het ware twee aparte bedrijven te creëren.


Die scheiding is volgens Yahoo een ingewikkelde zaak en kan alles samen meer dan een jaar in beslag nemen. Als de splitsing er komt, dan worden de internetactiviteiten van Yahoo ondergebracht in een apart beursgenoteerd bedrijf. Zo moeten beleggers een beter zicht krijgen op de echte waarde van Yahoo, die momenteel sterk wordt beïnvloed door Alibaba.


Yahoo heeft momenteel 15 procent van Alibaba in handen, goed voor een waarde van 32 miljard dollar (30,2 miljard euro). Dat is al bijna zoveel als de waarde van Yahoo zelf.


Voor CEO Marissa Mayer is het niet doorgaan van de verkoop een klap. Zij probeert het bedrijf sinds haar aanstelling in 2012 terug op de rails te krijgen en hoopte dat te doen met het geld dat het bedrijf zou incasseren bij de verkoop van Alibaba.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.