Yahoo verkoopt belang in Alibaba toch niet

Yahoo verkoopt belang in Alibaba toch niet

Yahoo heeft na dagen van overleg binnen het bestuur besloten om zijn aandeel in de Chinese e-commercereus Alibaba toch niet van de hand te doen. Het Amerikaanse bedrijf kondigde aan dat andere delen van het bedrijf wel zullen worden verkocht.

Twee aparte bedrijven

Aandeelhouders hadden eerder druk op het bedrijf gezet om de verkoopplannen tegen te houden. Yahoo onderzoekt nu hoe de andere kernactiviteiten afgesplitst kunnen worden, om zo als het ware twee aparte bedrijven te creëren.


Die scheiding is volgens Yahoo een ingewikkelde zaak en kan alles samen meer dan een jaar in beslag nemen. Als de splitsing er komt, dan worden de internetactiviteiten van Yahoo ondergebracht in een apart beursgenoteerd bedrijf. Zo moeten beleggers een beter zicht krijgen op de echte waarde van Yahoo, die momenteel sterk wordt beïnvloed door Alibaba.


Yahoo heeft momenteel 15 procent van Alibaba in handen, goed voor een waarde van 32 miljard dollar (30,2 miljard euro). Dat is al bijna zoveel als de waarde van Yahoo zelf.


Voor CEO Marissa Mayer is het niet doorgaan van de verkoop een klap. Zij probeert het bedrijf sinds haar aanstelling in 2012 terug op de rails te krijgen en hoopte dat te doen met het geld dat het bedrijf zou incasseren bij de verkoop van Alibaba.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top