Yahoo wordt volwaardig mediabedrijf | RetailDetail

Yahoo wordt volwaardig mediabedrijf

Yahoo wordt volwaardig mediabedrijf

Internetconcern Yahoo wil zich omvormen tot een volwaardig mediabedrijf. Dit heeft de nieuwe topman van het bedrijf, Scott Thompson, bekendgemaakt. Het nieuws volgde kort na de mededeling dat er in het bedrijf 2.000 banen zouden sneuvelen.

Van zoekmachine naar mediawaaier

Het Amerikaanse internetbedrijf Yahoo, dat in 1995 zijn eerste stappen zette op het net onder de naam ‘Jerry and David's Guide to the World Wide Web’, onderging door de jaren hen heel wat metamorfoses. Het bedrijf startte met een portaalsite en een zoekmachine, maar breidde haar diensten uit met onder andere een webmailservice, een instant messenger, een gamessite, een entertainmentsite en verscheidene nieuws- en mediaportalen.

 

Nu kondigt het bedrijf aan dat het ook wil inzetten op advertenties en nieuwe technologieën, meldt Thompson. “Onze hoogste prioriteit blijft onze huidige kernactiviteit versterken, en dat zal ons ruimte geven om nieuwe diensten uit te rollen,” aldus de topman van Yahoo. De eigen zoekfunctie en e-maildienst zullen wel de ruggengraat van het bedrijf blijven.

 

Drie afdelingen

Met het oog op de veranderingen werd het bedrijf opgesplitst in drie afdelingen. Alles wat verbindingen met populaire mediasites, de zoekfunctie en de e-maildienst van Yahoo aangaat, werd ondergebracht in de consumentenafdeling. Een tweede poot van het bedrijf houdt zich bezig met alles wat advertenties aangaat, terwijl een derde afdeling zal zorgen voor de infrastructuur van het bedrijf.

 

Yahoo maakt op dit moment een moeilijke periode door. Het bedrijf, dat ooit de meest gebruikte zoekmachine was, werd al gauw ingehaald door concurrenten Google en Microsoft. Ook de instantmessengerservice werd ingehaald door MSN (en later door een hele reeks andere chatservices, zoals die van Facebook). Voor Yahoo, dat kampt met een oubollig imago, werd het dan ook steeds moeilijker om zich staande te houden tussen het 'jonge geweld'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.