Yahoo wordt volwaardig mediabedrijf

Yahoo wordt volwaardig mediabedrijf

Internetconcern Yahoo wil zich omvormen tot een volwaardig mediabedrijf. Dit heeft de nieuwe topman van het bedrijf, Scott Thompson, bekendgemaakt. Het nieuws volgde kort na de mededeling dat er in het bedrijf 2.000 banen zouden sneuvelen.

Van zoekmachine naar mediawaaier

Het Amerikaanse internetbedrijf Yahoo, dat in 1995 zijn eerste stappen zette op het net onder de naam ‘Jerry and David's Guide to the World Wide Web’, onderging door de jaren hen heel wat metamorfoses. Het bedrijf startte met een portaalsite en een zoekmachine, maar breidde haar diensten uit met onder andere een webmailservice, een instant messenger, een gamessite, een entertainmentsite en verscheidene nieuws- en mediaportalen.

 

Nu kondigt het bedrijf aan dat het ook wil inzetten op advertenties en nieuwe technologieën, meldt Thompson. “Onze hoogste prioriteit blijft onze huidige kernactiviteit versterken, en dat zal ons ruimte geven om nieuwe diensten uit te rollen,” aldus de topman van Yahoo. De eigen zoekfunctie en e-maildienst zullen wel de ruggengraat van het bedrijf blijven.

 

Drie afdelingen

Met het oog op de veranderingen werd het bedrijf opgesplitst in drie afdelingen. Alles wat verbindingen met populaire mediasites, de zoekfunctie en de e-maildienst van Yahoo aangaat, werd ondergebracht in de consumentenafdeling. Een tweede poot van het bedrijf houdt zich bezig met alles wat advertenties aangaat, terwijl een derde afdeling zal zorgen voor de infrastructuur van het bedrijf.

 

Yahoo maakt op dit moment een moeilijke periode door. Het bedrijf, dat ooit de meest gebruikte zoekmachine was, werd al gauw ingehaald door concurrenten Google en Microsoft. Ook de instantmessengerservice werd ingehaald door MSN (en later door een hele reeks andere chatservices, zoals die van Facebook). Voor Yahoo, dat kampt met een oubollig imago, werd het dan ook steeds moeilijker om zich staande te houden tussen het 'jonge geweld'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top