Yahoo wordt volwaardig mediabedrijf

Yahoo wordt volwaardig mediabedrijf

Internetconcern Yahoo wil zich omvormen tot een volwaardig mediabedrijf. Dit heeft de nieuwe topman van het bedrijf, Scott Thompson, bekendgemaakt. Het nieuws volgde kort na de mededeling dat er in het bedrijf 2.000 banen zouden sneuvelen.

Van zoekmachine naar mediawaaier

Het Amerikaanse internetbedrijf Yahoo, dat in 1995 zijn eerste stappen zette op het net onder de naam ‘Jerry and David's Guide to the World Wide Web’, onderging door de jaren hen heel wat metamorfoses. Het bedrijf startte met een portaalsite en een zoekmachine, maar breidde haar diensten uit met onder andere een webmailservice, een instant messenger, een gamessite, een entertainmentsite en verscheidene nieuws- en mediaportalen.

 

Nu kondigt het bedrijf aan dat het ook wil inzetten op advertenties en nieuwe technologieën, meldt Thompson. “Onze hoogste prioriteit blijft onze huidige kernactiviteit versterken, en dat zal ons ruimte geven om nieuwe diensten uit te rollen,” aldus de topman van Yahoo. De eigen zoekfunctie en e-maildienst zullen wel de ruggengraat van het bedrijf blijven.

 

Drie afdelingen

Met het oog op de veranderingen werd het bedrijf opgesplitst in drie afdelingen. Alles wat verbindingen met populaire mediasites, de zoekfunctie en de e-maildienst van Yahoo aangaat, werd ondergebracht in de consumentenafdeling. Een tweede poot van het bedrijf houdt zich bezig met alles wat advertenties aangaat, terwijl een derde afdeling zal zorgen voor de infrastructuur van het bedrijf.

 

Yahoo maakt op dit moment een moeilijke periode door. Het bedrijf, dat ooit de meest gebruikte zoekmachine was, werd al gauw ingehaald door concurrenten Google en Microsoft. Ook de instantmessengerservice werd ingehaald door MSN (en later door een hele reeks andere chatservices, zoals die van Facebook). Voor Yahoo, dat kampt met een oubollig imago, werd het dan ook steeds moeilijker om zich staande te houden tussen het 'jonge geweld'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Bol.com breidt Belgische verzendopties uit

02/08/2017

De Nederlandse webshop bol.com breidt in België zijn leveringsopties uit met de toevoeging van avondbezorging en het bezorgabonnement ‘Select’. 

Back to top