Yahoo wordt volwaardig mediabedrijf

Yahoo wordt volwaardig mediabedrijf

Internetconcern Yahoo wil zich omvormen tot een volwaardig mediabedrijf. Dit heeft de nieuwe topman van het bedrijf, Scott Thompson, bekendgemaakt. Het nieuws volgde kort na de mededeling dat er in het bedrijf 2.000 banen zouden sneuvelen.

Van zoekmachine naar mediawaaier

Het Amerikaanse internetbedrijf Yahoo, dat in 1995 zijn eerste stappen zette op het net onder de naam ‘Jerry and David's Guide to the World Wide Web’, onderging door de jaren hen heel wat metamorfoses. Het bedrijf startte met een portaalsite en een zoekmachine, maar breidde haar diensten uit met onder andere een webmailservice, een instant messenger, een gamessite, een entertainmentsite en verscheidene nieuws- en mediaportalen.

 

Nu kondigt het bedrijf aan dat het ook wil inzetten op advertenties en nieuwe technologieën, meldt Thompson. “Onze hoogste prioriteit blijft onze huidige kernactiviteit versterken, en dat zal ons ruimte geven om nieuwe diensten uit te rollen,” aldus de topman van Yahoo. De eigen zoekfunctie en e-maildienst zullen wel de ruggengraat van het bedrijf blijven.

 

Drie afdelingen

Met het oog op de veranderingen werd het bedrijf opgesplitst in drie afdelingen. Alles wat verbindingen met populaire mediasites, de zoekfunctie en de e-maildienst van Yahoo aangaat, werd ondergebracht in de consumentenafdeling. Een tweede poot van het bedrijf houdt zich bezig met alles wat advertenties aangaat, terwijl een derde afdeling zal zorgen voor de infrastructuur van het bedrijf.

 

Yahoo maakt op dit moment een moeilijke periode door. Het bedrijf, dat ooit de meest gebruikte zoekmachine was, werd al gauw ingehaald door concurrenten Google en Microsoft. Ook de instantmessengerservice werd ingehaald door MSN (en later door een hele reeks andere chatservices, zoals die van Facebook). Voor Yahoo, dat kampt met een oubollig imago, werd het dan ook steeds moeilijker om zich staande te houden tussen het 'jonge geweld'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top