Zalando (alweer) in het nauw na reportage | RetailDetail

Zalando (alweer) in het nauw na reportage

Zalando (alweer) in het nauw na reportage

Een reportage op de Duitse televisie over de werkomstandigheden bij Zalando heeft er voor gezorgd dat er opnieuw heel wat te doen is rond de manier waarop e-tailers hun werknemers onder druk zetten.

Elke dag ambulance

Journaliste Julia Lobig van het Duitse RTL ging aan de slag bij Zalando in het distributiecentrum in Erfurt en ondervond aan den lijve hoe zwaar werknemers van de Duitse pure player het hebben. Op drukke dagen legde ze een afstand van 27 kilometer af en ze getuigt dat er bijna elke dag een ambulance voor de deur stond om een werknemer op te nemen.

 

Andere werknemers vertelden haar dat een collega zelfs gestorven was aan een hartaanval op het toilet, bij gebrek aan water en airconditioning tijdens de werkuren.

 

Zalando ontkent

Zalando kwam onmiddellijk na de uitzending met een verklaring waarin het zegt de situatie te onderzoeken, maar waar het ook onmiddellijk zegt dat het zich niet herkent in de situatie die door de reportage wordt geschetst. Ook ontkennen de Duitsers dat er ooit iemand is gestorven op de werkvloer.

 

Zalando kwam al eens in het nieuws met een reportage rond de werkomstandigheden in 2012. Sindsdien is er volgens het bedrijf al heel wat veranderd en worden er externe audits gehouden die moeten nagaan of de werkomstandigheden bij Zalando in orde zijn.

 

In een reactie na de laatste reportage zegt Zalando verder nog dat uit een enquête onder de werknemers is gebleken dat meer dan 80 procent blij is te werken bij Zalando. Het gaat daarom onderzoeken of de situaties uit de reportage een structureel probleem zijn of eerder uitzondering.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.