Zalando (alweer) in het nauw na reportage

Zalando (alweer) in het nauw na reportage

Een reportage op de Duitse televisie over de werkomstandigheden bij Zalando heeft er voor gezorgd dat er opnieuw heel wat te doen is rond de manier waarop e-tailers hun werknemers onder druk zetten.

Elke dag ambulance

Journaliste Julia Lobig van het Duitse RTL ging aan de slag bij Zalando in het distributiecentrum in Erfurt en ondervond aan den lijve hoe zwaar werknemers van de Duitse pure player het hebben. Op drukke dagen legde ze een afstand van 27 kilometer af en ze getuigt dat er bijna elke dag een ambulance voor de deur stond om een werknemer op te nemen.

 

Andere werknemers vertelden haar dat een collega zelfs gestorven was aan een hartaanval op het toilet, bij gebrek aan water en airconditioning tijdens de werkuren.

 

Zalando ontkent

Zalando kwam onmiddellijk na de uitzending met een verklaring waarin het zegt de situatie te onderzoeken, maar waar het ook onmiddellijk zegt dat het zich niet herkent in de situatie die door de reportage wordt geschetst. Ook ontkennen de Duitsers dat er ooit iemand is gestorven op de werkvloer.

 

Zalando kwam al eens in het nieuws met een reportage rond de werkomstandigheden in 2012. Sindsdien is er volgens het bedrijf al heel wat veranderd en worden er externe audits gehouden die moeten nagaan of de werkomstandigheden bij Zalando in orde zijn.

 

In een reactie na de laatste reportage zegt Zalando verder nog dat uit een enquête onder de werknemers is gebleken dat meer dan 80 procent blij is te werken bij Zalando. Het gaat daarom onderzoeken of de situaties uit de reportage een structureel probleem zijn of eerder uitzondering.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top