Zalando boekt ondanks mooie omzetgroei toch weer verlies

Zalando boekt ondanks mooie omzetgroei toch weer verlies

De Duitse webwinkel Zalando heeft de omzet in het derde kwartaal serieus zien aandikken, al kon dat niet beletten dat de Duitse internetreus opnieuw verlies maakte. Een gevolg van "investeringen in unieke groeikansen", klinkt het in Berlijn.

Dik 40% meer omzet

Eerst het goede nieuws: Zalando heeft zijn omzet het voorbije kwartaal met '41 tot 43%' zien stijgen, zo meldt het bedrijf in een kwartaalupdate (op de definitieve cijfers is het nog wachten tot 12 november). De groep verkocht de voorbije drie maanden voor zo'n 707 à 717 miljoen euro aan kleding en schoenen, met dank aan een groeiend aantal klanten.

 

Nadat Zalando in 2014 voor het eerst winst had gemaakt, schrijft het nu wel weer rode cijfers: het verlies voor belasting komt uit op 18 à 32 miljoen euro. Bestuurder Rubin Ritter maakt zich geen zorgen: "De resultaten liggen in de lijn van onze strategie om te investeren in langetermijngroei. In het derde kwartaal zagen we unieke groeikansen om onze groeidoelen sterk te overtreffen, en die kansen hebben we vol overtuiging gegrepen. We blijven gaan voor winstgroei, maar zijn wel bereid wat aan winstgevendheid in te boeten om onze groei te versnellen en marktaandeel te winnen."

 

Zalando, actief in vijftien Europese landen, stelt meteen ook zijn jaarprognoses bij: de omzetverwachting gaat omhoog en de winstprognose omlaag. Zalando rekent nu op een omzettoename van 33 à 35% (eerder ging het management uit van 28 tot 31%) en een winstgroei van 3 à 4% (tegenover 4,5% tot nog toe).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35 procent van de consumenten doet aan zogeheten ‘conversational commerce’: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top