Zalando boekt ondanks mooie omzetgroei toch weer verlies | RetailDetail

Zalando boekt ondanks mooie omzetgroei toch weer verlies

Zalando boekt ondanks mooie omzetgroei toch weer verlies

De Duitse webwinkel Zalando heeft de omzet in het derde kwartaal serieus zien aandikken, al kon dat niet beletten dat de Duitse internetreus opnieuw verlies maakte. Een gevolg van "investeringen in unieke groeikansen", klinkt het in Berlijn.

Dik 40% meer omzet

Eerst het goede nieuws: Zalando heeft zijn omzet het voorbije kwartaal met '41 tot 43%' zien stijgen, zo meldt het bedrijf in een kwartaalupdate (op de definitieve cijfers is het nog wachten tot 12 november). De groep verkocht de voorbije drie maanden voor zo'n 707 à 717 miljoen euro aan kleding en schoenen, met dank aan een groeiend aantal klanten.

 

Nadat Zalando in 2014 voor het eerst winst had gemaakt, schrijft het nu wel weer rode cijfers: het verlies voor belasting komt uit op 18 à 32 miljoen euro. Bestuurder Rubin Ritter maakt zich geen zorgen: "De resultaten liggen in de lijn van onze strategie om te investeren in langetermijngroei. In het derde kwartaal zagen we unieke groeikansen om onze groeidoelen sterk te overtreffen, en die kansen hebben we vol overtuiging gegrepen. We blijven gaan voor winstgroei, maar zijn wel bereid wat aan winstgevendheid in te boeten om onze groei te versnellen en marktaandeel te winnen."

 

Zalando, actief in vijftien Europese landen, stelt meteen ook zijn jaarprognoses bij: de omzetverwachting gaat omhoog en de winstprognose omlaag. Zalando rekent nu op een omzettoename van 33 à 35% (eerder ging het management uit van 28 tot 31%) en een winstgroei van 3 à 4% (tegenover 4,5% tot nog toe).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.