Zalando boekt ondanks mooie omzetgroei toch weer verlies

Zalando boekt ondanks mooie omzetgroei toch weer verlies

De Duitse webwinkel Zalando heeft de omzet in het derde kwartaal serieus zien aandikken, al kon dat niet beletten dat de Duitse internetreus opnieuw verlies maakte. Een gevolg van "investeringen in unieke groeikansen", klinkt het in Berlijn.

Dik 40% meer omzet

Eerst het goede nieuws: Zalando heeft zijn omzet het voorbije kwartaal met '41 tot 43%' zien stijgen, zo meldt het bedrijf in een kwartaalupdate (op de definitieve cijfers is het nog wachten tot 12 november). De groep verkocht de voorbije drie maanden voor zo'n 707 à 717 miljoen euro aan kleding en schoenen, met dank aan een groeiend aantal klanten.

 

Nadat Zalando in 2014 voor het eerst winst had gemaakt, schrijft het nu wel weer rode cijfers: het verlies voor belasting komt uit op 18 à 32 miljoen euro. Bestuurder Rubin Ritter maakt zich geen zorgen: "De resultaten liggen in de lijn van onze strategie om te investeren in langetermijngroei. In het derde kwartaal zagen we unieke groeikansen om onze groeidoelen sterk te overtreffen, en die kansen hebben we vol overtuiging gegrepen. We blijven gaan voor winstgroei, maar zijn wel bereid wat aan winstgevendheid in te boeten om onze groei te versnellen en marktaandeel te winnen."

 

Zalando, actief in vijftien Europese landen, stelt meteen ook zijn jaarprognoses bij: de omzetverwachting gaat omhoog en de winstprognose omlaag. Zalando rekent nu op een omzettoename van 33 à 35% (eerder ging het management uit van 28 tot 31%) en een winstgroei van 3 à 4% (tegenover 4,5% tot nog toe).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top