Zalando heeft (eindelijk) eerste jaarwinst binnen

Zalando heeft (eindelijk) eerste jaarwinst binnen

De Duitse online moderetailer Zalando heeft voor het eerst sinds zijn oprichting in 2008 een boekjaar met winst kunnen afsluiten. Dankzij een mooie omzetstijging boekte de webwinkel over heel 2014 een winst voor rente en belastingen van 62 miljoen euro.

Kwart meer omzet

Het bedrijfsresultaat van 62 miljoen euro is volgens Zalando te danken aan een betere kostenbeheersing, zo blijkt uit de bekendmaking van de voorlopige cijfers. Een nettowinst werd nog niet meegedeeld. Het jaar voordien moest de groep met hoofdzetel in Berlijn nog een verlies van 114 miljoen euro opbiechten.

 

Zalando, dat sinds oktober op de beurs van Frankfurt noteert, zag zijn omzet het voorbije jaar met een kwart toenemen tot 2,2 miljard euro en voorspelt voor dit jaar een nieuwe groei met 20 tot 25%.

 

"Grootse prestatie en enorm succes"

Zalando kreeg de voorbije jaren veel kritiek omdat het ondanks de miljarden euro's aan omzet die het binnenhaalde, toch de verliezen bleef opstapelen. Nu is topman Rubin Bitter dan ook een meer dan tevreden man: "Onze prestatie voor 2014 benadrukt dat ons bedrijfsmodel duurzaam is en wel degelijk betekenisvolle marges kan genereren. Dit is een grootse prestatie van onze teams en een enorm succes voor Zalando."

 

Ook voor de komende tijd zal Zalando dan ook hetzelfde model aanhouden: "De komende jaren zullen wij ons richten op groei op de lange termijn en niet op maximalisering van de marge op de korte termijn."

 

De online schoenen- en moderetailer is intussen actief in vijftien landen en verwelkomt naar eigen zeggen elke maand zo'n 100 miljoen bezoekers, van wie al 43% via smartphone of tablet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top