Zalando heeft (eindelijk) eerste jaarwinst binnen | RetailDetail

Zalando heeft (eindelijk) eerste jaarwinst binnen

Zalando heeft (eindelijk) eerste jaarwinst binnen

De Duitse online moderetailer Zalando heeft voor het eerst sinds zijn oprichting in 2008 een boekjaar met winst kunnen afsluiten. Dankzij een mooie omzetstijging boekte de webwinkel over heel 2014 een winst voor rente en belastingen van 62 miljoen euro.

Kwart meer omzet

Het bedrijfsresultaat van 62 miljoen euro is volgens Zalando te danken aan een betere kostenbeheersing, zo blijkt uit de bekendmaking van de voorlopige cijfers. Een nettowinst werd nog niet meegedeeld. Het jaar voordien moest de groep met hoofdzetel in Berlijn nog een verlies van 114 miljoen euro opbiechten.

 

Zalando, dat sinds oktober op de beurs van Frankfurt noteert, zag zijn omzet het voorbije jaar met een kwart toenemen tot 2,2 miljard euro en voorspelt voor dit jaar een nieuwe groei met 20 tot 25%.

 

"Grootse prestatie en enorm succes"

Zalando kreeg de voorbije jaren veel kritiek omdat het ondanks de miljarden euro's aan omzet die het binnenhaalde, toch de verliezen bleef opstapelen. Nu is topman Rubin Bitter dan ook een meer dan tevreden man: "Onze prestatie voor 2014 benadrukt dat ons bedrijfsmodel duurzaam is en wel degelijk betekenisvolle marges kan genereren. Dit is een grootse prestatie van onze teams en een enorm succes voor Zalando."

 

Ook voor de komende tijd zal Zalando dan ook hetzelfde model aanhouden: "De komende jaren zullen wij ons richten op groei op de lange termijn en niet op maximalisering van de marge op de korte termijn."

 

De online schoenen- en moderetailer is intussen actief in vijftien landen en verwelkomt naar eigen zeggen elke maand zo'n 100 miljoen bezoekers, van wie al 43% via smartphone of tablet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.