Zalando heeft (eindelijk) eerste jaarwinst binnen

Zalando heeft (eindelijk) eerste jaarwinst binnen

De Duitse online moderetailer Zalando heeft voor het eerst sinds zijn oprichting in 2008 een boekjaar met winst kunnen afsluiten. Dankzij een mooie omzetstijging boekte de webwinkel over heel 2014 een winst voor rente en belastingen van 62 miljoen euro.

Kwart meer omzet

Het bedrijfsresultaat van 62 miljoen euro is volgens Zalando te danken aan een betere kostenbeheersing, zo blijkt uit de bekendmaking van de voorlopige cijfers. Een nettowinst werd nog niet meegedeeld. Het jaar voordien moest de groep met hoofdzetel in Berlijn nog een verlies van 114 miljoen euro opbiechten.

 

Zalando, dat sinds oktober op de beurs van Frankfurt noteert, zag zijn omzet het voorbije jaar met een kwart toenemen tot 2,2 miljard euro en voorspelt voor dit jaar een nieuwe groei met 20 tot 25%.

 

"Grootse prestatie en enorm succes"

Zalando kreeg de voorbije jaren veel kritiek omdat het ondanks de miljarden euro's aan omzet die het binnenhaalde, toch de verliezen bleef opstapelen. Nu is topman Rubin Bitter dan ook een meer dan tevreden man: "Onze prestatie voor 2014 benadrukt dat ons bedrijfsmodel duurzaam is en wel degelijk betekenisvolle marges kan genereren. Dit is een grootse prestatie van onze teams en een enorm succes voor Zalando."

 

Ook voor de komende tijd zal Zalando dan ook hetzelfde model aanhouden: "De komende jaren zullen wij ons richten op groei op de lange termijn en niet op maximalisering van de marge op de korte termijn."

 

De online schoenen- en moderetailer is intussen actief in vijftien landen en verwelkomt naar eigen zeggen elke maand zo'n 100 miljoen bezoekers, van wie al 43% via smartphone of tablet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top