Zalando-investeerders willen Zara, H&M en Ikea van de troon stoten | RetailDetail

Zalando-investeerders willen Zara, H&M en Ikea van de troon stoten

Zalando-investeerders willen Zara, H&M en Ikea van de troon stoten

Als het van de gebroeders Samwer afhangt, stoot hun Zalando binnen afzienbare termijn grote spelers als Zara, H&M en Ikea van de troon. Met dat enthousiaste plan proberen de Samwers, die via hun 'incubator' Rocket Internet Zalando hielpen opstarten en nog steeds 38% van de aandelen in handen hebben, alvast potentiële investeerders van hun ambities te overtuigen.

Klinkende namen en ronkende beloftes

Oliver, Marc en Alexander Samwer zijn op zoek naar centen, veel centen. Dan laten ze bij potentiële investeerders graag klinkende namen vallen van bedrijven die vandaag al een participatie hebben in Rocket Internet of een van de afgeleide bedrijven. Het gaat dan om niemand minder dan de Indische staalmagnaat Lakshmi Mittal, de Oekraïense miljardair Victor Pintsjoek en de Colombiaanse biermagnaat Alejandro Santo Domingo.

 

Ze jongleren niet alleen met klinkende namen, maar goochelen ook met hoge rendementen op het geïnvesteerde kapitaal: minimaal tien procent binnen de drie tot vijf jaar. Om dat te realiseren, lanceerden de broers op verschillende continenten spin-offs van Zalando en kopieerden ze bovendien andere succesvolle e-commercebedrijven.

 

Duizelingwekkende prognoses

Hun voorspellingen zijn niet min: de omzet van het Braziliaanse Zalando-zusje Dafiti zou tegen 2016 twintig maal hoger komen te liggen en twee miljard euro bedragen. De omzet van het Russische broertje Lamoda, vorig jaar nog 45 miljoen euro, zou tegen die tijd op 1,5 miljard euro moeten afklokken. De kersverse Amazon-kopie die net in Latijns-Amerika werd opgestart en de naam Linio meekreeg, zou tegen 2016 meer dan 250 miljoen euro aan in komsten moeten genereren.

 

Tot vandaag zijn de winstcijfers van Zalando echter nog omgekeerd evenredig met de ambities van het bedrijf. Ondanks stijgende omzetten had Zalando in 2012 een verlies van negentig miljoen euro te verteren. De meubelsite Home24 slikte veertig miljoen verlies, aldus het Duitse Manager magazin, dat vertrouwelijke documenten kon inkijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top