Zalando-investeerders willen Zara, H&M en Ikea van de troon stoten

Zalando-investeerders willen Zara, H&M en Ikea van de troon stoten

Als het van de gebroeders Samwer afhangt, stoot hun Zalando binnen afzienbare termijn grote spelers als Zara, H&M en Ikea van de troon. Met dat enthousiaste plan proberen de Samwers, die via hun 'incubator' Rocket Internet Zalando hielpen opstarten en nog steeds 38% van de aandelen in handen hebben, alvast potentiële investeerders van hun ambities te overtuigen.

Klinkende namen en ronkende beloftes

Oliver, Marc en Alexander Samwer zijn op zoek naar centen, veel centen. Dan laten ze bij potentiële investeerders graag klinkende namen vallen van bedrijven die vandaag al een participatie hebben in Rocket Internet of een van de afgeleide bedrijven. Het gaat dan om niemand minder dan de Indische staalmagnaat Lakshmi Mittal, de Oekraïense miljardair Victor Pintsjoek en de Colombiaanse biermagnaat Alejandro Santo Domingo.

 

Ze jongleren niet alleen met klinkende namen, maar goochelen ook met hoge rendementen op het geïnvesteerde kapitaal: minimaal tien procent binnen de drie tot vijf jaar. Om dat te realiseren, lanceerden de broers op verschillende continenten spin-offs van Zalando en kopieerden ze bovendien andere succesvolle e-commercebedrijven.

 

Duizelingwekkende prognoses

Hun voorspellingen zijn niet min: de omzet van het Braziliaanse Zalando-zusje Dafiti zou tegen 2016 twintig maal hoger komen te liggen en twee miljard euro bedragen. De omzet van het Russische broertje Lamoda, vorig jaar nog 45 miljoen euro, zou tegen die tijd op 1,5 miljard euro moeten afklokken. De kersverse Amazon-kopie die net in Latijns-Amerika werd opgestart en de naam Linio meekreeg, zou tegen 2016 meer dan 250 miljoen euro aan in komsten moeten genereren.

 

Tot vandaag zijn de winstcijfers van Zalando echter nog omgekeerd evenredig met de ambities van het bedrijf. Ondanks stijgende omzetten had Zalando in 2012 een verlies van negentig miljoen euro te verteren. De meubelsite Home24 slikte veertig miljoen verlies, aldus het Duitse Manager magazin, dat vertrouwelijke documenten kon inkijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top