Zalando in september naar de beurs

Zalando in september naar de beurs

Volgens verschillende bronnen staat Zalando op het punt om zijn plannen voor een beursgang bekend te maken. De e-tailer zou de tweede helft van september naar de beurs van Frankfurt trekken.

900 miljoen euro waard?

Bronnen bij Reuters zeggen dat Zalando van plan is om 900 miljoen euro op te halen bij de beursgang. Daarmee wil het de verdere expansie in Europa financieren. "Momenteel is de markt nog heel ontvankelijk voor een beursgang, maar er zijn wel politieke onzekerheden", zei een bankier, verwijzend naar de situaties in Oekraïne en Irak. "Iedereen streeft er dus naar om zo snel mogelijk naar de beurs te trekken." Zalando houdt volgende week een presentatie voor zijn investeerders, waar de plannen waarschijnlijk volledig uit de doeken worden gedaan.

 

Ondertussen is Zalando niet het enige Duitse internetbedrijf dat zijn beursgang plant: ook durfkapitalist Rocket Internet zou op het punt staan om naar de beurs van Frankfurt te trekken, ongeveer in dezelfde periode als Zalando. Het hoopt daar ongeveer 800 miljoen euro op te halen. Tot vorig jaar had Rocket Internet een aandeel van 38 procent in Zalando, maar dat werd ondertussen al verkocht. Voor beide partijen is het echter niet bepaald aangewezen om vrijwel tegelijk naar de beurs te trekken: het zou immers kunnen dat ze dan elkaar beconcurreren voor bepaalde investeringen.

 

Nieuwe verpakkingen

Zalando heeft ook zijn verpakkingen aangepast, om beter te passen bij de minder 'schreeuwerige' marketing. Het oranje is bijna volledig van de dozen verdwenen en vervangen door grote zwarte letters.

 

"We zijn een jong bedrijf dat steeds blijft vernieuwen", legt een woordvoerder van Zalando uit aan Twinkle. "Je kunt dat onder andere terugvinden in onze website die in de loop der jaren in plaats van een catalogus-look een magazine-look heeft gekregen. Ook de tv-reclames zijn meer gericht op een meer fashionable image. In de begintijd wilden we brand awareness creëren, maar nu willen we verder inzetten op de emotie rond het merk Zalando. Dit is de richting die we ook nastreven met onze pakketten."

Tags: