Zalando trekt stekker uit Emeza en Kiomi en trekt naar beurs

Zalando trekt stekker uit Emeza en Kiomi en trekt naar beurs

Na amper negen maanden sluit Zalando zijn zustersites Emeza en Kiomi. Volgens kenners bevestigt deze koerswijziging de steeds vaker opduikende geruchten dat Zalando binnen afzienbare tijd naar de beurs gaat.

One-stop-webshop

Begin dit jaar verraste Zalando vriend en vijand met de opening van een webshop voor luxemerken als DKNY, Michael Kors of Missoni, omdat die merken die "zich niet thuis voelden bij Zalando". Met die luxezustersite, Emeza.de, mikte het internetbedrijf resoluut op het hogere segment van de markt.

 

Een dikke maand later kwam er nóg een zusje bij, dit keer voor Zalando's huismerk Kiomi, ondanks de toen veel gehoorde kritiek dat Kiomi dreigde te verdrinken tussen het aanbod aan grootpublieksmerken.

 

Amper negen maanden later heeft het bedrijf besloten om "binnen afzienbare tijd" de stekker uit beide webshops te trekken. Kiomi zal vanaf dan nog uitsluitend op het Zalando-platform te koop zijn en de luxemerken zullen het voortaan moeten stellen met een premiumsectie op de webshop van Zalando. Kortom, Zalando grijpt terug naar zijn basisconcept van één enkele webshop voor het volledige aanbod.

 

Voorbereiding van beursgang?

Waarom Zalando die beslissing heeft genomen, is niet duidelijk. Bij Emeza zouden een gebrek aan interesse van grote luxemerken en tegenvallende verkoopresultaten aan de basis liggen: er waren nauwelijks nieuwe luxemerken die hun opwachting maakten op het platform, en al zeker niet de grote kleppers.

 

Toch zou de verklaring vooral te zoeken zijn bij een mogelijke beursgang van het bedrijf: kandidaat-beleggers houden nu eenmaal van een transparant businessmodel. Over zo'n beursgang wordt opnieuw volop gespeculeerd sinds het Duitse magazine Wirtschaftswoche documenten kon inkijken die een beursgang in het vooruitzicht stellen.

 

In die documenten staat te lezen dat het management van Zalando 1,4% van de aandelen krijgt bij een beursgang en de werknemers ook nog eens 1%. Al die aandelen worden 'gewaardeerd' op circa 88 miljoen euro, wat de totale waarde van Zalando op ruim 3,67 miljard euro zou brengen, niet mis voor een bedrijf dat sinds zijn start nog geen euro winst heeft gemaakt. Zalando haalt in 2013 vermoedelijk een omzet van 2 miljard euro, ondanks een vertragende groei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top