Zalando trekt stekker uit Emeza en Kiomi en trekt naar beurs | RetailDetail

Zalando trekt stekker uit Emeza en Kiomi en trekt naar beurs

Zalando trekt stekker uit Emeza en Kiomi en trekt naar beurs

Na amper negen maanden sluit Zalando zijn zustersites Emeza en Kiomi. Volgens kenners bevestigt deze koerswijziging de steeds vaker opduikende geruchten dat Zalando binnen afzienbare tijd naar de beurs gaat.

One-stop-webshop

Begin dit jaar verraste Zalando vriend en vijand met de opening van een webshop voor luxemerken als DKNY, Michael Kors of Missoni, omdat die merken die "zich niet thuis voelden bij Zalando". Met die luxezustersite, Emeza.de, mikte het internetbedrijf resoluut op het hogere segment van de markt.

 

Een dikke maand later kwam er nóg een zusje bij, dit keer voor Zalando's huismerk Kiomi, ondanks de toen veel gehoorde kritiek dat Kiomi dreigde te verdrinken tussen het aanbod aan grootpublieksmerken.

 

Amper negen maanden later heeft het bedrijf besloten om "binnen afzienbare tijd" de stekker uit beide webshops te trekken. Kiomi zal vanaf dan nog uitsluitend op het Zalando-platform te koop zijn en de luxemerken zullen het voortaan moeten stellen met een premiumsectie op de webshop van Zalando. Kortom, Zalando grijpt terug naar zijn basisconcept van één enkele webshop voor het volledige aanbod.

 

Voorbereiding van beursgang?

Waarom Zalando die beslissing heeft genomen, is niet duidelijk. Bij Emeza zouden een gebrek aan interesse van grote luxemerken en tegenvallende verkoopresultaten aan de basis liggen: er waren nauwelijks nieuwe luxemerken die hun opwachting maakten op het platform, en al zeker niet de grote kleppers.

 

Toch zou de verklaring vooral te zoeken zijn bij een mogelijke beursgang van het bedrijf: kandidaat-beleggers houden nu eenmaal van een transparant businessmodel. Over zo'n beursgang wordt opnieuw volop gespeculeerd sinds het Duitse magazine Wirtschaftswoche documenten kon inkijken die een beursgang in het vooruitzicht stellen.

 

In die documenten staat te lezen dat het management van Zalando 1,4% van de aandelen krijgt bij een beursgang en de werknemers ook nog eens 1%. Al die aandelen worden 'gewaardeerd' op circa 88 miljoen euro, wat de totale waarde van Zalando op ruim 3,67 miljard euro zou brengen, niet mis voor een bedrijf dat sinds zijn start nog geen euro winst heeft gemaakt. Zalando haalt in 2013 vermoedelijk een omzet van 2 miljard euro, ondanks een vertragende groei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.