Zalando trekt stekker uit Emeza en Kiomi en trekt naar beurs

Zalando trekt stekker uit Emeza en Kiomi en trekt naar beurs

Na amper negen maanden sluit Zalando zijn zustersites Emeza en Kiomi. Volgens kenners bevestigt deze koerswijziging de steeds vaker opduikende geruchten dat Zalando binnen afzienbare tijd naar de beurs gaat.

One-stop-webshop

Begin dit jaar verraste Zalando vriend en vijand met de opening van een webshop voor luxemerken als DKNY, Michael Kors of Missoni, omdat die merken die "zich niet thuis voelden bij Zalando". Met die luxezustersite, Emeza.de, mikte het internetbedrijf resoluut op het hogere segment van de markt.

 

Een dikke maand later kwam er nóg een zusje bij, dit keer voor Zalando's huismerk Kiomi, ondanks de toen veel gehoorde kritiek dat Kiomi dreigde te verdrinken tussen het aanbod aan grootpublieksmerken.

 

Amper negen maanden later heeft het bedrijf besloten om "binnen afzienbare tijd" de stekker uit beide webshops te trekken. Kiomi zal vanaf dan nog uitsluitend op het Zalando-platform te koop zijn en de luxemerken zullen het voortaan moeten stellen met een premiumsectie op de webshop van Zalando. Kortom, Zalando grijpt terug naar zijn basisconcept van één enkele webshop voor het volledige aanbod.

 

Voorbereiding van beursgang?

Waarom Zalando die beslissing heeft genomen, is niet duidelijk. Bij Emeza zouden een gebrek aan interesse van grote luxemerken en tegenvallende verkoopresultaten aan de basis liggen: er waren nauwelijks nieuwe luxemerken die hun opwachting maakten op het platform, en al zeker niet de grote kleppers.

 

Toch zou de verklaring vooral te zoeken zijn bij een mogelijke beursgang van het bedrijf: kandidaat-beleggers houden nu eenmaal van een transparant businessmodel. Over zo'n beursgang wordt opnieuw volop gespeculeerd sinds het Duitse magazine Wirtschaftswoche documenten kon inkijken die een beursgang in het vooruitzicht stellen.

 

In die documenten staat te lezen dat het management van Zalando 1,4% van de aandelen krijgt bij een beursgang en de werknemers ook nog eens 1%. Al die aandelen worden 'gewaardeerd' op circa 88 miljoen euro, wat de totale waarde van Zalando op ruim 3,67 miljard euro zou brengen, niet mis voor een bedrijf dat sinds zijn start nog geen euro winst heeft gemaakt. Zalando haalt in 2013 vermoedelijk een omzet van 2 miljard euro, ondanks een vertragende groei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top