Zalando voor het eerst winstgevend

Zalando voor het eerst winstgevend

Het Duitse internetwarenhuis Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2014 voor het eerst op groepsniveau winst geboekt. Zalando zette sinds zijn oprichting vooral in op een snelle groei en het bezetten van de markt. De winst zou later wel komen, oordeelden de investeerders.

Omzet boven miljard euro in eerste semester

De omzetgroei kwam er trouwens ook in het tweede kwartaal: volgens voorlopige cijfers werd er tussen begin maart en eind juni voor 520 miljoen euro à 560 miljoen euro aan verkopen geboekt. De ondergrens ligt 18,9% hoger dan in dezelfde periode van 2013, toen de meter op 437 miljoen euro bleef staan.

 

Voor het eerste semester komt de omzet zo uit op 1,020 à 1,060 miljard euro, wat minstens een kwart hoger ligt dan de 809 miljoen euro uit dezelfde periode van vorig jaar. Een succes daarbij was de lancering van de mobiele app in alle internationale markten. Op het einde van het tweede kwartaal was die al 3,8 miljoen keer gedownload. Het aandeel van het mobiele gebeuren klom daardoor tot 41%.

 

Volledig jaar dicht bij breakeven

Zalando zegt bovendien dat het in het tweede kwartaal winstgevend was. De bedrijfsmarge draaide rond het breakeven, waar die vorig jaar nog 9% negatief was. De onderneming schrijft de verbetering onder meer toe aan een striktere beheersing van de marketing- en verkoopkosten. Ook de logistieke kosten werden in de hand gehouden, mede door het efficiëntere werk in het nieuwe distributiecentrum in Mönchengladbach.

 

Toch betekent dit nog niet dat Zalando voor het hele jaar positieve cijfers zal behalen: “De ontwikkeling in het tweede kwartaal was zeer positief, omdat ze een sterke groei combineerde met een significante verbetering van de marges. Gebaseerd op deze situatie bevestigen we ons plan om een significante stap te zetten naar breakeven, maar het nog niet volledig bereiken ervan, op groepsniveau voor het hele jaar”, liet medetopman Rubin Ritter optekenen.

 

Vorig jaar boekte Zalando een verlies van 118 miljoen euro. In de kernmarkten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland werd wel een break-even bedrijfsresultaat gehaald. In andere markten nog niet. Zalando is in 15 landen actief.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top