Zalando voor het eerst winstgevend

Zalando voor het eerst winstgevend

Het Duitse internetwarenhuis Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2014 voor het eerst op groepsniveau winst geboekt. Zalando zette sinds zijn oprichting vooral in op een snelle groei en het bezetten van de markt. De winst zou later wel komen, oordeelden de investeerders.

Omzet boven miljard euro in eerste semester

De omzetgroei kwam er trouwens ook in het tweede kwartaal: volgens voorlopige cijfers werd er tussen begin maart en eind juni voor 520 miljoen euro à 560 miljoen euro aan verkopen geboekt. De ondergrens ligt 18,9% hoger dan in dezelfde periode van 2013, toen de meter op 437 miljoen euro bleef staan.

 

Voor het eerste semester komt de omzet zo uit op 1,020 à 1,060 miljard euro, wat minstens een kwart hoger ligt dan de 809 miljoen euro uit dezelfde periode van vorig jaar. Een succes daarbij was de lancering van de mobiele app in alle internationale markten. Op het einde van het tweede kwartaal was die al 3,8 miljoen keer gedownload. Het aandeel van het mobiele gebeuren klom daardoor tot 41%.

 

Volledig jaar dicht bij breakeven

Zalando zegt bovendien dat het in het tweede kwartaal winstgevend was. De bedrijfsmarge draaide rond het breakeven, waar die vorig jaar nog 9% negatief was. De onderneming schrijft de verbetering onder meer toe aan een striktere beheersing van de marketing- en verkoopkosten. Ook de logistieke kosten werden in de hand gehouden, mede door het efficiëntere werk in het nieuwe distributiecentrum in Mönchengladbach.

 

Toch betekent dit nog niet dat Zalando voor het hele jaar positieve cijfers zal behalen: “De ontwikkeling in het tweede kwartaal was zeer positief, omdat ze een sterke groei combineerde met een significante verbetering van de marges. Gebaseerd op deze situatie bevestigen we ons plan om een significante stap te zetten naar breakeven, maar het nog niet volledig bereiken ervan, op groepsniveau voor het hele jaar”, liet medetopman Rubin Ritter optekenen.

 

Vorig jaar boekte Zalando een verlies van 118 miljoen euro. In de kernmarkten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland werd wel een break-even bedrijfsresultaat gehaald. In andere markten nog niet. Zalando is in 15 landen actief.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top