Zalando wint zaak tegen RTL

Zalando wint zaak tegen RTL

De Duitse e-tailer Zalando heeft een kortgeding gewonnen tegen de Duitse televisiezender RTL, die van de rechter zijn reportage over de werkomstandigheden bij Zalando nu niet meer integraal mag uitzenden.

Geen sterfgeval

Enkele weken geleden toonde RTL een reportage, waarbij een reporter als werknemer van Zalando aan de slag ging in het distributiecentrum in Erfurt. Nu blijkt dat een aantal elementen uit die reportage niet waar zijn, waardoor RTL van de rechter de reportage niet meer integraal mag uitzenden.

 

Zo maakte RTL melding van een sterfgeval in het logistieke centrum, maar tot op heden zou daar geen sprake van zijn. Ook over de afgelegde loopafstanden is er heel wat discussie: in de reportage worden afstanden gemeten aan de hand van stappentellers, zonder een duidelijk beeld over de afstand van een stap. "Deze metingen zijn niet betrouwbaar. Onze bedrijfsartsen hebben bij steekproeven gemiddelde loopafstanden van 15 – 20 km gemeten in de afdeling Pick", zegt Zalando; in de reportage was er sprake van afstanden tot 27 kilometer.

 

Stappen ondernomen

Zalando heeft in reactie op de reportage wel al enkele zaken aangepakt in het logistiek centrum van Erfurt, om zo de werkomstandigheden te verbeteren. Zo zijn er extra zitplaatsen in de productie voorzien, is de pauzeregeling verbeterd, worden tips rond diefstal niet meer beloond en zullen leidinggevenden intensievere training krijgen rond communicatie. Om de verbeteringen te implementeren, richtte Zalando een speciaal projectteam op.

 

"In het belang van het bedrijf en onze werknemers vinden wij het belangrijk dat de reputatie van ons bedrijf niet door valse verklaringen beschadigd wordt. Tegelijkertijd gaan wij de kritiek niet uit de weg, blijven we ons inzetten voor de uitvoering van de reeds aangekondigde maatregelen en werken we samen met onze werknemers aan verdere verbeteringen", besluit Zalando.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top