Zalora test in Hongkong kassaloze pop-upwinkel uit

Zalora test in Hongkong kassaloze pop-upwinkel uit

De Aziatische modewebwinkel Zalora runt momenteel in Hongkong een pop-upwinkel met kleding in de rekken en heuse paskamers, maar zonder kassa's. Bestellen kan er enkel online, via de QR-codes op de etiketten.

Waar off- en online elkaar ontmoeten

Zalora, eigendom van Rocket Internet en dus het Aziatische zusje van Zalando, heeft in het Windsor House shoppingcenter in Hongkong een tijdelijke fysieke winkel geopend die in meer dan één opzicht opvalt. Zo zijn er geen kassa's en komen er evenmin bezoekers met draagtassen vol nieuwe kleding buiten.

 

Toch kan je wel degelijk kopen in de winkel: klanten die er hun gading vinden, worden gevraagd de Zalora-app te downloaden op hun tablet of smartphone. Vervolgens hoeven ze enkel de QR-code van het kledingstuk van hun keuze in te scannen en hun outfit wordt netjes thuis geleverd. Officieel binnen de 5 tot 7 dagen, meestal zelfs binnen de 2 à 3 dagen. Betalen gebeurt na ontvangst.

 

"Voor Zalora is dit een manier om potentiële klanten die nog geen ervaring hebben met online shoppen dat te laten uitproberen en tegelijk ons klantenbestand uit te breiden", zegt Cheng Xun Chua, managing director bij Zalora Hongkong. Met succes, want de voorbije weken – de winkel opende de deuren op 22 april – bleek liefst 80% van de klanten nog nooit eerder bij Zalora gekocht te hebben.

 

Om diezelfde reden opteerde Zalora trouwens ook voor een pop-upwinkel: door de winkel om de twee à drie maanden naar een andere locatie te verhuizen, kan Zalora telkens weer nieuwe mensen kennis laten maken met het kledingaanbod. "Dit is een experiment", klinkt het. "We zullen de data van deze en andere pop-upwinkel gebruiken om ons aan te passen aan de wensen van de klant."

Tags: