Zalora test in Hongkong kassaloze pop-upwinkel uit | RetailDetail

Zalora test in Hongkong kassaloze pop-upwinkel uit

Zalora test in Hongkong kassaloze pop-upwinkel uit

De Aziatische modewebwinkel Zalora runt momenteel in Hongkong een pop-upwinkel met kleding in de rekken en heuse paskamers, maar zonder kassa's. Bestellen kan er enkel online, via de QR-codes op de etiketten.

Waar off- en online elkaar ontmoeten

Zalora, eigendom van Rocket Internet en dus het Aziatische zusje van Zalando, heeft in het Windsor House shoppingcenter in Hongkong een tijdelijke fysieke winkel geopend die in meer dan één opzicht opvalt. Zo zijn er geen kassa's en komen er evenmin bezoekers met draagtassen vol nieuwe kleding buiten.

 

Toch kan je wel degelijk kopen in de winkel: klanten die er hun gading vinden, worden gevraagd de Zalora-app te downloaden op hun tablet of smartphone. Vervolgens hoeven ze enkel de QR-code van het kledingstuk van hun keuze in te scannen en hun outfit wordt netjes thuis geleverd. Officieel binnen de 5 tot 7 dagen, meestal zelfs binnen de 2 à 3 dagen. Betalen gebeurt na ontvangst.

 

"Voor Zalora is dit een manier om potentiële klanten die nog geen ervaring hebben met online shoppen dat te laten uitproberen en tegelijk ons klantenbestand uit te breiden", zegt Cheng Xun Chua, managing director bij Zalora Hongkong. Met succes, want de voorbije weken – de winkel opende de deuren op 22 april – bleek liefst 80% van de klanten nog nooit eerder bij Zalora gekocht te hebben.

 

Om diezelfde reden opteerde Zalora trouwens ook voor een pop-upwinkel: door de winkel om de twee à drie maanden naar een andere locatie te verhuizen, kan Zalora telkens weer nieuwe mensen kennis laten maken met het kledingaanbod. "Dit is een experiment", klinkt het. "We zullen de data van deze en andere pop-upwinkel gebruiken om ons aan te passen aan de wensen van de klant."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.