Zalora test in Hongkong kassaloze pop-upwinkel uit

Zalora test in Hongkong kassaloze pop-upwinkel uit

De Aziatische modewebwinkel Zalora runt momenteel in Hongkong een pop-upwinkel met kleding in de rekken en heuse paskamers, maar zonder kassa's. Bestellen kan er enkel online, via de QR-codes op de etiketten.

Waar off- en online elkaar ontmoeten

Zalora, eigendom van Rocket Internet en dus het Aziatische zusje van Zalando, heeft in het Windsor House shoppingcenter in Hongkong een tijdelijke fysieke winkel geopend die in meer dan één opzicht opvalt. Zo zijn er geen kassa's en komen er evenmin bezoekers met draagtassen vol nieuwe kleding buiten.

 

Toch kan je wel degelijk kopen in de winkel: klanten die er hun gading vinden, worden gevraagd de Zalora-app te downloaden op hun tablet of smartphone. Vervolgens hoeven ze enkel de QR-code van het kledingstuk van hun keuze in te scannen en hun outfit wordt netjes thuis geleverd. Officieel binnen de 5 tot 7 dagen, meestal zelfs binnen de 2 à 3 dagen. Betalen gebeurt na ontvangst.

 

"Voor Zalora is dit een manier om potentiële klanten die nog geen ervaring hebben met online shoppen dat te laten uitproberen en tegelijk ons klantenbestand uit te breiden", zegt Cheng Xun Chua, managing director bij Zalora Hongkong. Met succes, want de voorbije weken – de winkel opende de deuren op 22 april – bleek liefst 80% van de klanten nog nooit eerder bij Zalora gekocht te hebben.

 

Om diezelfde reden opteerde Zalora trouwens ook voor een pop-upwinkel: door de winkel om de twee à drie maanden naar een andere locatie te verhuizen, kan Zalora telkens weer nieuwe mensen kennis laten maken met het kledingaanbod. "Dit is een experiment", klinkt het. "We zullen de data van deze en andere pop-upwinkel gebruiken om ons aan te passen aan de wensen van de klant."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top