Zalora test in Hongkong kassaloze pop-upwinkel uit

Zalora test in Hongkong kassaloze pop-upwinkel uit

De Aziatische modewebwinkel Zalora runt momenteel in Hongkong een pop-upwinkel met kleding in de rekken en heuse paskamers, maar zonder kassa's. Bestellen kan er enkel online, via de QR-codes op de etiketten.

Waar off- en online elkaar ontmoeten

Zalora, eigendom van Rocket Internet en dus het Aziatische zusje van Zalando, heeft in het Windsor House shoppingcenter in Hongkong een tijdelijke fysieke winkel geopend die in meer dan één opzicht opvalt. Zo zijn er geen kassa's en komen er evenmin bezoekers met draagtassen vol nieuwe kleding buiten.

 

Toch kan je wel degelijk kopen in de winkel: klanten die er hun gading vinden, worden gevraagd de Zalora-app te downloaden op hun tablet of smartphone. Vervolgens hoeven ze enkel de QR-code van het kledingstuk van hun keuze in te scannen en hun outfit wordt netjes thuis geleverd. Officieel binnen de 5 tot 7 dagen, meestal zelfs binnen de 2 à 3 dagen. Betalen gebeurt na ontvangst.

 

"Voor Zalora is dit een manier om potentiële klanten die nog geen ervaring hebben met online shoppen dat te laten uitproberen en tegelijk ons klantenbestand uit te breiden", zegt Cheng Xun Chua, managing director bij Zalora Hongkong. Met succes, want de voorbije weken – de winkel opende de deuren op 22 april – bleek liefst 80% van de klanten nog nooit eerder bij Zalora gekocht te hebben.

 

Om diezelfde reden opteerde Zalora trouwens ook voor een pop-upwinkel: door de winkel om de twee à drie maanden naar een andere locatie te verhuizen, kan Zalora telkens weer nieuwe mensen kennis laten maken met het kledingaanbod. "Dit is een experiment", klinkt het. "We zullen de data van deze en andere pop-upwinkel gebruiken om ons aan te passen aan de wensen van de klant."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top