Zalora test in Hongkong kassaloze pop-upwinkel uit | RetailDetail

Zalora test in Hongkong kassaloze pop-upwinkel uit

Zalora test in Hongkong kassaloze pop-upwinkel uit

De Aziatische modewebwinkel Zalora runt momenteel in Hongkong een pop-upwinkel met kleding in de rekken en heuse paskamers, maar zonder kassa's. Bestellen kan er enkel online, via de QR-codes op de etiketten.

Waar off- en online elkaar ontmoeten

Zalora, eigendom van Rocket Internet en dus het Aziatische zusje van Zalando, heeft in het Windsor House shoppingcenter in Hongkong een tijdelijke fysieke winkel geopend die in meer dan één opzicht opvalt. Zo zijn er geen kassa's en komen er evenmin bezoekers met draagtassen vol nieuwe kleding buiten.

 

Toch kan je wel degelijk kopen in de winkel: klanten die er hun gading vinden, worden gevraagd de Zalora-app te downloaden op hun tablet of smartphone. Vervolgens hoeven ze enkel de QR-code van het kledingstuk van hun keuze in te scannen en hun outfit wordt netjes thuis geleverd. Officieel binnen de 5 tot 7 dagen, meestal zelfs binnen de 2 à 3 dagen. Betalen gebeurt na ontvangst.

 

"Voor Zalora is dit een manier om potentiële klanten die nog geen ervaring hebben met online shoppen dat te laten uitproberen en tegelijk ons klantenbestand uit te breiden", zegt Cheng Xun Chua, managing director bij Zalora Hongkong. Met succes, want de voorbije weken – de winkel opende de deuren op 22 april – bleek liefst 80% van de klanten nog nooit eerder bij Zalora gekocht te hebben.

 

Om diezelfde reden opteerde Zalora trouwens ook voor een pop-upwinkel: door de winkel om de twee à drie maanden naar een andere locatie te verhuizen, kan Zalora telkens weer nieuwe mensen kennis laten maken met het kledingaanbod. "Dit is een experiment", klinkt het. "We zullen de data van deze en andere pop-upwinkel gebruiken om ons aan te passen aan de wensen van de klant."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.