Zappos rekruteert personeel via sociaal netwerk

Zappos rekruteert personeel via sociaal netwerk

Online schoenenwinkel Zappos.com selecteert geen kandidaten meer via een standaard sollicitatieprocedure, maar vraagt toekomstige werknemers om zich te bewijzen op een sociaal platform.

Zappos Insiders

Op de website Zappos Insiders dienen sollicitanten met bestaande medewerkers van de retailer te praten, zodat ze "een band met elkaar kunnen opbouwen". Het standaard sollicitatieproces is volgens Michael Bailen, hoofd 'talent acquisition' bij Zappos, "te traditioneel". Tegen The Wall Street Journal zegt hij daarover: "We spammen sollicitanten met vacatures en zij spammen ons terug met brieven. Ik hoop dat meerdere bedrijven onze manier van aannemen zullen gaan hanteren."

 

Jaarlijks solliciteren 31.000 gegadigden op een vacature bij de Amerikaanse winkelketen, die nu allemaal doorverwezen worden naar het netwerk. Speciale recruiters selecteren aan de hand van gevoerde gesprekken de beste kandidaten, die een passende baan krijgen aangeboden.

 

Op het platform kunnen sollicitanten uitgebreide informatie vinden over de verschillende afdelingen binnen het bedrijf. Na het invullen van een profiel, waarin onder andere wordt gevraagd naar portfolio's en eigenschappen over de persoon zelf, is het mogelijk om met een recruiter te praten of een videoboodschap te uploaden.

 

Holacracy-systeem

Zappos begon in januari 2014 met een reorganisatie van zijn interne bedrijfscultuur door middel van het holacracy-systeem. Hierbij hebben werknemers geen functietitel meer en is al het personeel gelijk. De retailer hoopt hierdoor de arbeidsproductiviteit omhoog te krijgen. De transformatie moet eind dit jaar afgerond zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top