Zappos rekruteert personeel via sociaal netwerk

Zappos rekruteert personeel via sociaal netwerk

Online schoenenwinkel Zappos.com selecteert geen kandidaten meer via een standaard sollicitatieprocedure, maar vraagt toekomstige werknemers om zich te bewijzen op een sociaal platform.

Zappos Insiders

Op de website Zappos Insiders dienen sollicitanten met bestaande medewerkers van de retailer te praten, zodat ze "een band met elkaar kunnen opbouwen". Het standaard sollicitatieproces is volgens Michael Bailen, hoofd 'talent acquisition' bij Zappos, "te traditioneel". Tegen The Wall Street Journal zegt hij daarover: "We spammen sollicitanten met vacatures en zij spammen ons terug met brieven. Ik hoop dat meerdere bedrijven onze manier van aannemen zullen gaan hanteren."

 

Jaarlijks solliciteren 31.000 gegadigden op een vacature bij de Amerikaanse winkelketen, die nu allemaal doorverwezen worden naar het netwerk. Speciale recruiters selecteren aan de hand van gevoerde gesprekken de beste kandidaten, die een passende baan krijgen aangeboden.

 

Op het platform kunnen sollicitanten uitgebreide informatie vinden over de verschillende afdelingen binnen het bedrijf. Na het invullen van een profiel, waarin onder andere wordt gevraagd naar portfolio's en eigenschappen over de persoon zelf, is het mogelijk om met een recruiter te praten of een videoboodschap te uploaden.

 

Holacracy-systeem

Zappos begon in januari 2014 met een reorganisatie van zijn interne bedrijfscultuur door middel van het holacracy-systeem. Hierbij hebben werknemers geen functietitel meer en is al het personeel gelijk. De retailer hoopt hierdoor de arbeidsproductiviteit omhoog te krijgen. De transformatie moet eind dit jaar afgerond zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top