Zappos rekruteert personeel via sociaal netwerk | RetailDetail

Zappos rekruteert personeel via sociaal netwerk

Zappos rekruteert personeel via sociaal netwerk

Online schoenenwinkel Zappos.com selecteert geen kandidaten meer via een standaard sollicitatieprocedure, maar vraagt toekomstige werknemers om zich te bewijzen op een sociaal platform.

Zappos Insiders

Op de website Zappos Insiders dienen sollicitanten met bestaande medewerkers van de retailer te praten, zodat ze "een band met elkaar kunnen opbouwen". Het standaard sollicitatieproces is volgens Michael Bailen, hoofd 'talent acquisition' bij Zappos, "te traditioneel". Tegen The Wall Street Journal zegt hij daarover: "We spammen sollicitanten met vacatures en zij spammen ons terug met brieven. Ik hoop dat meerdere bedrijven onze manier van aannemen zullen gaan hanteren."

 

Jaarlijks solliciteren 31.000 gegadigden op een vacature bij de Amerikaanse winkelketen, die nu allemaal doorverwezen worden naar het netwerk. Speciale recruiters selecteren aan de hand van gevoerde gesprekken de beste kandidaten, die een passende baan krijgen aangeboden.

 

Op het platform kunnen sollicitanten uitgebreide informatie vinden over de verschillende afdelingen binnen het bedrijf. Na het invullen van een profiel, waarin onder andere wordt gevraagd naar portfolio's en eigenschappen over de persoon zelf, is het mogelijk om met een recruiter te praten of een videoboodschap te uploaden.

 

Holacracy-systeem

Zappos begon in januari 2014 met een reorganisatie van zijn interne bedrijfscultuur door middel van het holacracy-systeem. Hierbij hebben werknemers geen functietitel meer en is al het personeel gelijk. De retailer hoopt hierdoor de arbeidsproductiviteit omhoog te krijgen. De transformatie moet eind dit jaar afgerond zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.