Zara gaat in zee met Alibaba | RetailDetail

Zara gaat in zee met Alibaba

Zara gaat in zee met Alibaba

Het Spaanse Inditex gaat een winkel openen van Zara op Tmall, het virtuele winkelcentrum van Alibaba. Zo hopen de Spanjaarden een grotere afzetmarkt te krijgen in China. Het is de eerste keer dat Inditex een Zara-webwinkel opent bij een derde partij.

Meer online verkoop in China

Zara hoopt via Tmall toch enige online verkoop te genereren in China, want momenteel is het daar op dat vlak niet echt succesvol. Het heeft wel een eigen Chinese website, maar die staat niet in de top 10.000 van meest bezochte websites in het land, terwijl Tmall op plaats 7 prijkt. Op Tmall zijn dan ook ongeveer 100.000 merken vertegenwoordigd.

 

Volgens analisten zullen steeds meer Westerse merken proberen via Tmall te lanceren in China, vooral omdat Tmall nu voorwaarden oplegt aan bedrijven om te bewijzen dat ze geen namaakproducten verkopen.

 

Zara verwachtte voor de lancering dat de verkoop in China met 20 procent zou stijgen dit jaar. De online aanwezigheid op Tmall moet dat cijfer nog verder de hoogte induwen. Inditex haalt ongeveer 8 procent van zijn verkoop uit China. Pull & Bear en Bershka, twee andere merken van Inditex, hebben al een eigen stek op Tmall.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.