Zes kandidaat-overnemers voor La Redoute

Zes kandidaat-overnemers voor La Redoute

De Franse luxegroep Kering, het vroegere PPR, laat zes kandidaat-overnemers de boekhouding inkijken van La Redoute, zijn laatste distributiefiliaal dat nog in de etalage staat. Tegen september verwacht topman François-Henri Pinault de concrete biedingen.

"Drie investeringsfondsen, drie industriëlen"

Volgens topman Pinault zijn de kandidaat-overnemers die zich hebben aangemeld drie investeringsfondsen en drie industriële groepen. De zes krijgen tot half juli de tijd om alle cijfers te bestuderen en ten laatste in september een bod uit te brengen. Pinault maakt zich sterk dat de verkoop voor het einde van het jaar rond is.

 

De cijfers van het e-commercebedrijf zijn nochtans verre van rooskleurig: door de crisis en het slechte weer zou La Redoute het voorbije half jaar al zo'n 25 miljoen euro verlies hebben geleden.

 

Nog geen twee maanden geleden kondigde het bedrijf aan dat het zijn activiteiten in Duitsland en Oostenrijk stopzet. De Franse groep, in 1928 gestart als postorderbedrijf, kan er niet langer opboksen tegen de zware concurrentie van pure players als Zalando.

 

Vakbonden: "Geen overname door sectorgenoot"

In een gesprek met de vakbonden gaf topman Pinault dan ook toe "geen dikke cheque" te verwachten, maar hij beloofde wel dat hij het overnameproject persoonlijk zou bestuderen. De vakbonden drongen er bij Pinault op aan dat hij de voorkeur zou geven aan een industriële partner die complementair is, veeleer dan aan een sectorgenoot (genre 3 Suisses). Ze vrezen dat La Redoute in dat laatste scenario gewoon zal worden opgeslokt en totaal verdwijnen.

 

Na de recente beursgang van Fnac is La Redoute het laatste distributiefiliaal waar het tot Kering omgedoopte PPR (Pinault-Printemps-La Redoute) nog een koper voor zoekt. Eerder verkocht Kering, dat volop focust op luxe, sport en lifestyle, al de Amerikaanse en Scandinavische poot van Redcats en zijn Franse kinderketens Vertbaudet en Cyrillus.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top