Zesde recordjaar op rij voor Rakuten

Zesde recordjaar op rij voor Rakuten

Het Japanse Rakuten beleefde in 2013 zijn zesde recordjaar op rij, waarbij omzet en - bijzonder genoeg ook de winst - fel groeiden. Desondanks kon de e-commercegigant de verwachtingen van de analisten toch niet helemaal inlossen.

Onder de verwachtingen gebleven

In 2013 steeg de totale omzet van Rakuten tot 518,6 miljard yen, circa 3,7 miljard euro: een omzetstijging met net geen 30% tegenover 2012, dat ook al een recordjaar was. De operationele winst steeg liefst 80% tot 90,2 miljard yen (ca. 640 miljoen euro) en de nettowinst verdubbelde zelfs (+109,4%) tot 42,9 miljard yen of zo'n 310 miljoen euro.

 

Toch hadden financieel analisten op meer gerekend: de 18 analisten die door Thomson Reuters Starmine waren gecontacteerd, gingen ervan uit dat Rakutens operationele winst 99,9 miljard yen zou bedragen en de 21 analisten die door Bloomberg waren bevraagd, mikten op nettowinst van 54,2 miljard yen.

 

Buitenland almaar belangrijker

Het gros van zijn omzet realiseert het Japanse concern tegenwoordig met zijn financiële dienstverlening (+59,2%): met een omzet van 201,5 miljard yen (1,44 miljard euro) is die tak belangrijker dan marktplaats Rakuten Ichiba en online reisaanbieder Rakuten Travel samen. Die klokten af op 172 miljard yen (1,23 miljard euro), een stijging met bijna 19% tegenover 2012.

 

Opvallend: de snelste omzetgroei komt op naam van de internationale activiteiten, want in eigen land voelt Rakuten de toenemende concurrentie van Amazon.com en van Yahoo aan den lijve. De buitenlandse activiteiten, waaronder Rakuten.de (Duitsland), Buy.com (Engeland) en Priceminister.com (Frankrijk), genereerden in 2013 een omzet van ruim 66 miljard yen (470 miljoen euro), bijna een derde meer dan het jaar voordien.

 

Wereldwijd telt de Rakuten-marktplaats intussen al 41.996 'merchants'. Wel lijkt het plafond in zicht, want het zijn er amper 3,1% meer dan vorig jaar.

 

Rakuten blijft op overnamepad

Vrijdag kondigde de Japanse internetgigant aan dat het de Israëlische instantmessagingdienst Viber (een concurrent van Skype en WhatsApp) heeft gekocht voor omgerekend 657 miljoen euro. Dat bedrijf maakte dan nog wel geen cent winst in de vier jaar dat het bestond, het kan wel prat gaan op 300 miljoen gebruikers, en daar zou het Rakuten volgens specialisten in eerste instantie om te doen zijn.

 

Met zijn zoveelste overname wil CEO Hiroshi Mikitani zijn groep, die nog altijd te sterk afhankelijk is van de onlineverkoop in eigen land, zo snel mogelijk omtoveren tot een wereldspeler op de markt van internet- en andere digitale diensten, die kan wedijveren met Amazon en Facebook.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top