Zesde recordjaar op rij voor Rakuten

Zesde recordjaar op rij voor Rakuten

Het Japanse Rakuten beleefde in 2013 zijn zesde recordjaar op rij, waarbij omzet en - bijzonder genoeg ook de winst - fel groeiden. Desondanks kon de e-commercegigant de verwachtingen van de analisten toch niet helemaal inlossen.

Onder de verwachtingen gebleven

In 2013 steeg de totale omzet van Rakuten tot 518,6 miljard yen, circa 3,7 miljard euro: een omzetstijging met net geen 30% tegenover 2012, dat ook al een recordjaar was. De operationele winst steeg liefst 80% tot 90,2 miljard yen (ca. 640 miljoen euro) en de nettowinst verdubbelde zelfs (+109,4%) tot 42,9 miljard yen of zo'n 310 miljoen euro.

 

Toch hadden financieel analisten op meer gerekend: de 18 analisten die door Thomson Reuters Starmine waren gecontacteerd, gingen ervan uit dat Rakutens operationele winst 99,9 miljard yen zou bedragen en de 21 analisten die door Bloomberg waren bevraagd, mikten op nettowinst van 54,2 miljard yen.

 

Buitenland almaar belangrijker

Het gros van zijn omzet realiseert het Japanse concern tegenwoordig met zijn financiële dienstverlening (+59,2%): met een omzet van 201,5 miljard yen (1,44 miljard euro) is die tak belangrijker dan marktplaats Rakuten Ichiba en online reisaanbieder Rakuten Travel samen. Die klokten af op 172 miljard yen (1,23 miljard euro), een stijging met bijna 19% tegenover 2012.

 

Opvallend: de snelste omzetgroei komt op naam van de internationale activiteiten, want in eigen land voelt Rakuten de toenemende concurrentie van Amazon.com en van Yahoo aan den lijve. De buitenlandse activiteiten, waaronder Rakuten.de (Duitsland), Buy.com (Engeland) en Priceminister.com (Frankrijk), genereerden in 2013 een omzet van ruim 66 miljard yen (470 miljoen euro), bijna een derde meer dan het jaar voordien.

 

Wereldwijd telt de Rakuten-marktplaats intussen al 41.996 'merchants'. Wel lijkt het plafond in zicht, want het zijn er amper 3,1% meer dan vorig jaar.

 

Rakuten blijft op overnamepad

Vrijdag kondigde de Japanse internetgigant aan dat het de Israëlische instantmessagingdienst Viber (een concurrent van Skype en WhatsApp) heeft gekocht voor omgerekend 657 miljoen euro. Dat bedrijf maakte dan nog wel geen cent winst in de vier jaar dat het bestond, het kan wel prat gaan op 300 miljoen gebruikers, en daar zou het Rakuten volgens specialisten in eerste instantie om te doen zijn.

 

Met zijn zoveelste overname wil CEO Hiroshi Mikitani zijn groep, die nog altijd te sterk afhankelijk is van de onlineverkoop in eigen land, zo snel mogelijk omtoveren tot een wereldspeler op de markt van internet- en andere digitale diensten, die kan wedijveren met Amazon en Facebook.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top