Zesde recordjaar op rij voor Rakuten | RetailDetail

Zesde recordjaar op rij voor Rakuten

Zesde recordjaar op rij voor Rakuten

Het Japanse Rakuten beleefde in 2013 zijn zesde recordjaar op rij, waarbij omzet en - bijzonder genoeg ook de winst - fel groeiden. Desondanks kon de e-commercegigant de verwachtingen van de analisten toch niet helemaal inlossen.

Onder de verwachtingen gebleven

In 2013 steeg de totale omzet van Rakuten tot 518,6 miljard yen, circa 3,7 miljard euro: een omzetstijging met net geen 30% tegenover 2012, dat ook al een recordjaar was. De operationele winst steeg liefst 80% tot 90,2 miljard yen (ca. 640 miljoen euro) en de nettowinst verdubbelde zelfs (+109,4%) tot 42,9 miljard yen of zo'n 310 miljoen euro.

 

Toch hadden financieel analisten op meer gerekend: de 18 analisten die door Thomson Reuters Starmine waren gecontacteerd, gingen ervan uit dat Rakutens operationele winst 99,9 miljard yen zou bedragen en de 21 analisten die door Bloomberg waren bevraagd, mikten op nettowinst van 54,2 miljard yen.

 

Buitenland almaar belangrijker

Het gros van zijn omzet realiseert het Japanse concern tegenwoordig met zijn financiële dienstverlening (+59,2%): met een omzet van 201,5 miljard yen (1,44 miljard euro) is die tak belangrijker dan marktplaats Rakuten Ichiba en online reisaanbieder Rakuten Travel samen. Die klokten af op 172 miljard yen (1,23 miljard euro), een stijging met bijna 19% tegenover 2012.

 

Opvallend: de snelste omzetgroei komt op naam van de internationale activiteiten, want in eigen land voelt Rakuten de toenemende concurrentie van Amazon.com en van Yahoo aan den lijve. De buitenlandse activiteiten, waaronder Rakuten.de (Duitsland), Buy.com (Engeland) en Priceminister.com (Frankrijk), genereerden in 2013 een omzet van ruim 66 miljard yen (470 miljoen euro), bijna een derde meer dan het jaar voordien.

 

Wereldwijd telt de Rakuten-marktplaats intussen al 41.996 'merchants'. Wel lijkt het plafond in zicht, want het zijn er amper 3,1% meer dan vorig jaar.

 

Rakuten blijft op overnamepad

Vrijdag kondigde de Japanse internetgigant aan dat het de Israëlische instantmessagingdienst Viber (een concurrent van Skype en WhatsApp) heeft gekocht voor omgerekend 657 miljoen euro. Dat bedrijf maakte dan nog wel geen cent winst in de vier jaar dat het bestond, het kan wel prat gaan op 300 miljoen gebruikers, en daar zou het Rakuten volgens specialisten in eerste instantie om te doen zijn.

 

Met zijn zoveelste overname wil CEO Hiroshi Mikitani zijn groep, die nog altijd te sterk afhankelijk is van de onlineverkoop in eigen land, zo snel mogelijk omtoveren tot een wereldspeler op de markt van internet- en andere digitale diensten, die kan wedijveren met Amazon en Facebook.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.