RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zorgt Alibaba vrijdag voor grootste beursgang ooit?

icon
m-Tail16 september, 2014

Alle sterren gunstig voor recordbeursgang

Als alles volgens plan verloopt, maakt Alibaba donderdag de officiële introductieprijs bekend waartegen het een dag later dik 320 miljoen aandelen naar de beurs brengt. Oorspronkelijk was er sprake van een ‘bandbreedte’ van 60 tot 66 dollar (46 tot 51 euro), maar de interesse blijkt zo overweldigend dat de voorverkoop niet alleen vroeger zal worden gesloten maar dat de introductieprijs wordt opgetrokken naar 70 dollar (of zelfs nog ietsje daarboven).

 

Daarmee zijn alle voorwaarden geschapen voor een meer dan succesvolle beursgang: op basis van 66 dollar zou Alibaba een marktwaarde hebben van bijna 163 miljard dollar en zou het concern tot 21,1 miljard dollar vers kapitaal kunnen ophalen. Daarmee zou Alibaba meteen de grootste technologiebeursgang ooit verwezenlijken, een pak groter nog dan die van Facebook (dat in 2012 zo’n 16 miljard dollar kapitaal ophaalde).

 

Bij 70 dollar per aandeel zou de opbrengst zelfs 22,4 miljard dollar (liefst 17,5 miljard euro) bedragen, waardoor de beursgang van Alibaba meteen de grootste aller tijden zou worden. Tot nu toe staat dat record op naam van de Agricultural Bank of China, die in 2010 22,1 miljard dollar ophaalde.

 

“We waren een beetje gek”

Wie had dat in 1999 gedacht, toen 18 kompanen onder leiding van Jack Ma in diens eenkamerflat in Hangzhou Alibaba oprichtten. “Ik wist niets van techniek en we hadden geen geld. We hadden alleen maar een idee, een overtuiging, we waren een beetje gek”, vertelt de 49-jarige gewezen leraar Engels in een van de videofilmpjes die Alibaba verspreidde in laatste rechte lijn richting beursgang. Opzet van Ma was kleine Chinese bedrijven innovatieve technologische oplossingen aanbieden om efficiënter zaken te doen, zowel op de groeiende interne markt als internationaal.

 

“Een beetje gek” of niet, bijna 15 jaar later is het concern uitgegroeid tot een wereldspeler in e-commerce en omvat het niet alleen internationale marktplaatsen (B2B én B2C), maar ook dienstenbedrijven gespecialiseerd in online opzoekingen en marketing, digital advertising, elektronische betalingen (AliPay), cloud computing en databeheer (Aliyun) en zelfs partijverkopen à la Groupon (Juhuasuan). Het concern runt sinds kort zelfs een eigen bank, Yu’e Bao, die al zo’n 70 miljard euro aan middelen beheert. 

 

Gestart met een fiasco

Nochtans begint het ondernemersavontuur van Jack Ma – die in China wordt vergeleken met Steve Jobs en Bill Gates – met een fiasco. In 1995 besluit hij een internettelefoongids voor bedrijven – zeg maar de Chinese Gouden Gids – op te starten. In een interview met The New York Times zegt hij daarover: “De dag dat we voor het eerst online gingen, nodigde ik enkele vrienden uit bij me thuis. Door de trage inbelverbinding kregen we pas na 3,5 uur een halve internetpagina te zien. Maar ik was zo trots: ik had bewezen dat het internet bestaat.”

 

Met China Yellowpages mocht Jack Ma dan al het eerste officiële internetbedrijf van China in de steigers hebben gezet, een lang leven was de firma niet beschoren. Vier jaar later probeert hij het opnieuw, dit keer met een platform dat buitenlandse bedrijven moet bijstaan in hun zoektocht naar Chinese fabrikanten, en vice versa. Als een ware missionaris trekt Ma heel China rond en (al) drie jaar later is de eerste winst van Alibaba een feit.

 

80% van Chinese onlinehandel

Vandaag zijn de diverse websites van Alibaba goed voor liefst 80% van de Chinese onlinehandel. Via Taobao – nog het best te vergelijken met eBay – worden elke minuut liefst 50.000 producten verkocht. Dé klapper is echter TMall, een soort van Amazon voor consumentenmerken en inmiddels uitgegroeid tot China’s grootste retailer.

 

Voeg die twee samen en je komt al gauw aan cijfers om van te duizelen: meer dan 7 miljoen verkopers die circa 800 miljoen producten aan de man en vrouw brengen, vorig jaar goed voor een omzet van ruim 190 miljard euro. Dat is meer dan eBay en Amazon samen! Volgens het beursprospectus verwerkt Alibaba jaarlijks 14,5 miljard orders en telt het 279 miljoen actieve kopers per jaar.

 

Kapitalisme op z’n Chinees

Toch is het succes niet echt een verrassing, zeker niet voor Jack Ma zelf: “Als ik op mijn vijfendertigste nog geen miljonair ben, mag je me doodschieten”, zou de razend ambitieuze Ma zijn schoolvrienden hebben verteld. Op zijn vijftigste mag Ma zich zelfs de rijkste Chinees noemen: Bloomberg raamt zijn vermogen op zo’n 21,8 miljard dollar, bijna 17 miljard euro.

 

En dat was dan nog vóór de beursgang: die zou hem nog eens zo’n 820 miljoen dollar rijker maken. Al beloofde hij eerder al om die opbrengst volledig weg te schenken aan goede doelen, vooral aan milieuprojecten. Alweer slim bekeken, want zo tackelt de Alibaba-oprichter meteen twee huizenhoge problemen in zijn land: de toenemende milieuvervuiling enerzijds en de kloof tussen arm en rijk die een almaar gevoeliger thema wordt in het (officieel nog altijd) communistische China.

 

“Zelfs al schenk ik 99% van mijn vermogen weg – en dat ben ik écht wel van plan – dan nog houd ik meer over dan ik eigenlijk nodig heb”, liet hij zich onlangs ontvallen. Iets wat de Communistische Partij maar wat graag hoort, wellicht ook omdat Jack Ma massaal de liefdadigheidsfondsen van de echtgenotes van belangrijke ambtenaren steunt en “goeie zaken” doet met banken en staatsbedrijven die geleid worden door families van invloedrijke partijbonzen…

 

Enorme oorlogskas

Rest nog de vraag wat Alibaba met de nieuwe ‘oorlogskas’ van ruim 21 miljard dollar gaat aanvangen. De voorbije maanden nam de Chinese internetgigant het ene bedrijfje na het andere over in de Verenigde Staten, wat op de hoofdkwartieren van Amazon en eBay alvast tot flink wat nervositeit begint te leiden.

 

Eén ding is nu al zeker: een pak van die miljarden zal Alibaba in de ontwikkeling van de mobiele handel pompen. Nu al zijn een half miljard Chinezen verslingerd aan hun smartphone en het gros van hen koopt en verkoopt via Alibaba-apps. En Jack Ma maakt er geen geheim van dat de rest van de wereld – te beginnen met de Verenigde Staten en Europa – snel zal volgen. “Ja, onze ambities zijn wereldwijd”, zegt Ma zonder verpinken.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN