Zware boete voor Nederlands postorderbedrijf Lecturama

Zware boete voor Nederlands postorderbedrijf Lecturama

Lecturama en een leidinggevende van het bedrijf krijgen een boete van ruim 1 miljoen euro voor het aanrekenen van ongewenste bestellingen. De Economische Inspectie ontving tussen 2006 en 2015 liefst 592 klachten van Belgische consumenten.

Belgisch-Nederlands een-tweetje

Lecturama, dat hobby- en verzamelpakketten verkoopt, benaderde de voorbije jaren een groot aantal consumenten via telemarketing, online en per post om onder meer cursussen digitale fotografie, handleidingen om zelf juwelen te maken en verzamelpakketten aan de man te brengen.

 

Consumenten die bij het bedrijf een proefpakket voor een laag bedrag afnamen, kregen daarna ongevraagd hobby- en verzamelpakketten toegezonden waarvoor zij moesten betalen. Daarnaast werd er tijdens telefonische verkoop niet duidelijk gemaakt wat er werd aangeboden en werd hen ten onrechte om een machtiging tot automatische incasso gevraagd. De Economische Inspectie ontving 592 klachten tegen Lecturama in de periode 2006-2015.

 

Aangezien Lecturama een Nederlands bedrijf is, is de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) bevoegd om op te treden. Daarom informeerde de FOD Economie haar Nederlandse collega's over de praktijken van Lecturama in België. In 2013 kwam er zelfs een formeel verzoek om maatregelen te nemen. Uiteindelijk kreeg Lecturama een boete van 745.000 euro en nog eens 300.000 euro voor de verantwoordelijke leidinggevende van het bedrijf.

 

De FOD Economie wijst de consumenten erop dat ze niet verplicht zijn om een niet-besteld pakje te betalen. Ze zijn evenmin verplicht om het terug te sturen. "Niettemin laten nog veel consumenten zich, vooral telefonisch, overdonderen", klinkt het.

Tags: