Zware boete voor Nederlands postorderbedrijf Lecturama | RetailDetail

Zware boete voor Nederlands postorderbedrijf Lecturama

Zware boete voor Nederlands postorderbedrijf Lecturama

Lecturama en een leidinggevende van het bedrijf krijgen een boete van ruim 1 miljoen euro voor het aanrekenen van ongewenste bestellingen. De Economische Inspectie ontving tussen 2006 en 2015 liefst 592 klachten van Belgische consumenten.

Belgisch-Nederlands een-tweetje

Lecturama, dat hobby- en verzamelpakketten verkoopt, benaderde de voorbije jaren een groot aantal consumenten via telemarketing, online en per post om onder meer cursussen digitale fotografie, handleidingen om zelf juwelen te maken en verzamelpakketten aan de man te brengen.

 

Consumenten die bij het bedrijf een proefpakket voor een laag bedrag afnamen, kregen daarna ongevraagd hobby- en verzamelpakketten toegezonden waarvoor zij moesten betalen. Daarnaast werd er tijdens telefonische verkoop niet duidelijk gemaakt wat er werd aangeboden en werd hen ten onrechte om een machtiging tot automatische incasso gevraagd. De Economische Inspectie ontving 592 klachten tegen Lecturama in de periode 2006-2015.

 

Aangezien Lecturama een Nederlands bedrijf is, is de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) bevoegd om op te treden. Daarom informeerde de FOD Economie haar Nederlandse collega's over de praktijken van Lecturama in België. In 2013 kwam er zelfs een formeel verzoek om maatregelen te nemen. Uiteindelijk kreeg Lecturama een boete van 745.000 euro en nog eens 300.000 euro voor de verantwoordelijke leidinggevende van het bedrijf.

 

De FOD Economie wijst de consumenten erop dat ze niet verplicht zijn om een niet-besteld pakje te betalen. Ze zijn evenmin verplicht om het terug te sturen. "Niettemin laten nog veel consumenten zich, vooral telefonisch, overdonderen", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.