Zware boete voor Nederlands postorderbedrijf Lecturama

Zware boete voor Nederlands postorderbedrijf Lecturama

Lecturama en een leidinggevende van het bedrijf krijgen een boete van ruim 1 miljoen euro voor het aanrekenen van ongewenste bestellingen. De Economische Inspectie ontving tussen 2006 en 2015 liefst 592 klachten van Belgische consumenten.

Belgisch-Nederlands een-tweetje

Lecturama, dat hobby- en verzamelpakketten verkoopt, benaderde de voorbije jaren een groot aantal consumenten via telemarketing, online en per post om onder meer cursussen digitale fotografie, handleidingen om zelf juwelen te maken en verzamelpakketten aan de man te brengen.

 

Consumenten die bij het bedrijf een proefpakket voor een laag bedrag afnamen, kregen daarna ongevraagd hobby- en verzamelpakketten toegezonden waarvoor zij moesten betalen. Daarnaast werd er tijdens telefonische verkoop niet duidelijk gemaakt wat er werd aangeboden en werd hen ten onrechte om een machtiging tot automatische incasso gevraagd. De Economische Inspectie ontving 592 klachten tegen Lecturama in de periode 2006-2015.

 

Aangezien Lecturama een Nederlands bedrijf is, is de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) bevoegd om op te treden. Daarom informeerde de FOD Economie haar Nederlandse collega's over de praktijken van Lecturama in België. In 2013 kwam er zelfs een formeel verzoek om maatregelen te nemen. Uiteindelijk kreeg Lecturama een boete van 745.000 euro en nog eens 300.000 euro voor de verantwoordelijke leidinggevende van het bedrijf.

 

De FOD Economie wijst de consumenten erop dat ze niet verplicht zijn om een niet-besteld pakje te betalen. Ze zijn evenmin verplicht om het terug te sturen. "Niettemin laten nog veel consumenten zich, vooral telefonisch, overdonderen", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top