5de grootste Belgische schoenenverkoper heeft ambitieuze plannen

5de grootste Belgische schoenenverkoper heeft ambitieuze plannen

Maniet, de modeketen die momenteel 29 winkels uitbaat onder de merken Luxus en Maniet, wil groeien. En geen klein beetje: het bedrijf wil zijn omzet elk jaar met minstens 5 miljoen euro zien toenemen, zo liet George Vanderplancke, CEO van Maniet, weten. In amper drie jaar tijd groeide de keten trouwens van 27,6 miljoen euro naar 40 miljoen euro vorig jaar.

Drievoudige strategie

In maart opent Maniet twee nieuwe Luxus-filialen, in Virton en Drogenbos. Begin 2012 volgen al zeker Gosselies en Aarlen. Het gaat om een concept van grote filialen (tussen 1000 en 1500 m²) die in de stadsrand gelegen zijn (meestal in handelszones) en aan het hele gezin merkschoenen en casual kledij aanbieden zonder opdringerige service. “Ons doel is om van 11 naar 20 Luxus-filialen te gaan binnen de 7 jaar”, aldus Vanderplancke. Daarnaast verruimt de groep ook het aanbod van koffers, tassen en lederwaren. “Een natuurlijke evolutie na de schoenen en het textiel”, klinkt het. En tot slot is ook de volledige webwinkel herdacht. “Onze onlineshop moet op termijn een volwaardige winkel worden”, benadrukt George Vanderplancke.

Galeria Inno

“De laatste 30 jaar heeft België, en vooral Wallonië, de kleine schoenhandelaars zienderogen zien verdwijnen door de opkomst van grotere actoren, de oprichting van winkelcentra of de concurrentie van grote textielwinkels die ook schoenen beginnen te verkopen”, gaat de CEO van Maniet voort. Door sinds 1986 te opteren voor een samenwerking met Galeria Inno (Maniet is vandaag present in elf van de vijftien Belgische Inno’s) en voor de opening van winkels in vijf grote winkelcentra (onder meer Westland Shopping Center in Anderlecht en Médiacité in Luik), heeft de groep dat rampscenario alvast kunnen vermijden. Maniet telt momenteel 268 werknemers.

 


- Karin Bosteels

Maniet, de modeketen die momenteel 29 winkels uitbaat onder de merken Luxus en Maniet, wil groeien. En geen klein beetje: het bedrijf wil zijn omzet elk jaar met minstens 5 miljoen euro zien toenemen, zo liet George Vanderplancke, CEO van Maniet, weten. In amper drie jaar tijd groeide de keten trouwens van 27,6 miljoen euro naar 40 miljoen euro vorig jaar.

Drievoudige strategie

In maart opent Maniet twee nieuwe Luxus-filialen, in Virton en Drogenbos. Begin 2012 volgen al zeker Gosselies en Aarlen. Het gaat om een concept van grote filialen (tussen 1000 en 1500 m²) die in de stadsrand gelegen zijn (meestal in handelszones) en aan het hele gezin merkschoenen en casual kledij aanbieden zonder opdringerige service. “Ons doel is om van 11 naar 20 Luxus-filialen te gaan binnen de 7 jaar”, aldus Vanderplancke. Daarnaast verruimt de groep ook het aanbod van koffers, tassen en lederwaren. “Een natuurlijke evolutie na de schoenen en het textiel”, klinkt het. En tot slot is ook de volledige webwinkel herdacht. “Onze onlineshop moet op termijn een volwaardige winkel worden”, benadrukt George Vanderplancke.

Galeria Inno

“De laatste 30 jaar heeft België, en vooral Wallonië, de kleine schoenhandelaars zienderogen zien verdwijnen door de opkomst van grotere actoren, de oprichting van winkelcentra of de concurrentie van grote textielwinkels die ook schoenen beginnen te verkopen”, gaat de CEO van Maniet voort. Door sinds 1986 te opteren voor een samenwerking met Galeria Inno (Maniet is vandaag present in elf van de vijftien Belgische Inno’s) en voor de opening van winkels in vijf grote winkelcentra (onder meer Westland Shopping Center in Anderlecht en Médiacité in Luik), heeft de groep dat rampscenario alvast kunnen vermijden. Maniet telt momenteel 268 werknemers.

 


- Karin Bosteels

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Back to top