5de grootste Belgische schoenenverkoper heeft ambitieuze plannen

5de grootste Belgische schoenenverkoper heeft ambitieuze plannen

Maniet, de modeketen die momenteel 29 winkels uitbaat onder de merken Luxus en Maniet, wil groeien. En geen klein beetje: het bedrijf wil zijn omzet elk jaar met minstens 5 miljoen euro zien toenemen, zo liet George Vanderplancke, CEO van Maniet, weten. In amper drie jaar tijd groeide de keten trouwens van 27,6 miljoen euro naar 40 miljoen euro vorig jaar.

Drievoudige strategie

In maart opent Maniet twee nieuwe Luxus-filialen, in Virton en Drogenbos. Begin 2012 volgen al zeker Gosselies en Aarlen. Het gaat om een concept van grote filialen (tussen 1000 en 1500 m²) die in de stadsrand gelegen zijn (meestal in handelszones) en aan het hele gezin merkschoenen en casual kledij aanbieden zonder opdringerige service. “Ons doel is om van 11 naar 20 Luxus-filialen te gaan binnen de 7 jaar”, aldus Vanderplancke. Daarnaast verruimt de groep ook het aanbod van koffers, tassen en lederwaren. “Een natuurlijke evolutie na de schoenen en het textiel”, klinkt het. En tot slot is ook de volledige webwinkel herdacht. “Onze onlineshop moet op termijn een volwaardige winkel worden”, benadrukt George Vanderplancke.

Galeria Inno

“De laatste 30 jaar heeft België, en vooral Wallonië, de kleine schoenhandelaars zienderogen zien verdwijnen door de opkomst van grotere actoren, de oprichting van winkelcentra of de concurrentie van grote textielwinkels die ook schoenen beginnen te verkopen”, gaat de CEO van Maniet voort. Door sinds 1986 te opteren voor een samenwerking met Galeria Inno (Maniet is vandaag present in elf van de vijftien Belgische Inno’s) en voor de opening van winkels in vijf grote winkelcentra (onder meer Westland Shopping Center in Anderlecht en Médiacité in Luik), heeft de groep dat rampscenario alvast kunnen vermijden. Maniet telt momenteel 268 werknemers.

 


- Karin Bosteels

Maniet, de modeketen die momenteel 29 winkels uitbaat onder de merken Luxus en Maniet, wil groeien. En geen klein beetje: het bedrijf wil zijn omzet elk jaar met minstens 5 miljoen euro zien toenemen, zo liet George Vanderplancke, CEO van Maniet, weten. In amper drie jaar tijd groeide de keten trouwens van 27,6 miljoen euro naar 40 miljoen euro vorig jaar.

Drievoudige strategie

In maart opent Maniet twee nieuwe Luxus-filialen, in Virton en Drogenbos. Begin 2012 volgen al zeker Gosselies en Aarlen. Het gaat om een concept van grote filialen (tussen 1000 en 1500 m²) die in de stadsrand gelegen zijn (meestal in handelszones) en aan het hele gezin merkschoenen en casual kledij aanbieden zonder opdringerige service. “Ons doel is om van 11 naar 20 Luxus-filialen te gaan binnen de 7 jaar”, aldus Vanderplancke. Daarnaast verruimt de groep ook het aanbod van koffers, tassen en lederwaren. “Een natuurlijke evolutie na de schoenen en het textiel”, klinkt het. En tot slot is ook de volledige webwinkel herdacht. “Onze onlineshop moet op termijn een volwaardige winkel worden”, benadrukt George Vanderplancke.

Galeria Inno

“De laatste 30 jaar heeft België, en vooral Wallonië, de kleine schoenhandelaars zienderogen zien verdwijnen door de opkomst van grotere actoren, de oprichting van winkelcentra of de concurrentie van grote textielwinkels die ook schoenen beginnen te verkopen”, gaat de CEO van Maniet voort. Door sinds 1986 te opteren voor een samenwerking met Galeria Inno (Maniet is vandaag present in elf van de vijftien Belgische Inno’s) en voor de opening van winkels in vijf grote winkelcentra (onder meer Westland Shopping Center in Anderlecht en Médiacité in Luik), heeft de groep dat rampscenario alvast kunnen vermijden. Maniet telt momenteel 268 werknemers.

 


- Karin Bosteels

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top