RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AS Adventure
  • Onderwerpen Duurzaamheid
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

A.S. Adventure opent Care & Repair Center: “Het retailmodel omdenken”

icon
Mode1 oktober, 2024

In een gloednieuw herstel- en onderhoudsatelier brengt A.S. Adventure al zijn circulaire initiatieven samen. De retailer verlengt hier de levensduur van schoenen, kledij en sportmateriaal: “Koop minder, maar beter.”

“Waarde creëren op de lange termijn”

Vandaag opende A.S. Adventure in Hoboken een uniek in-house herstel- en onderhoudsatelier voor schoenen, kledij en sportuitrusting. Een primeur voor de Belgische retailsector, zegt het bedrijf: dit meer dan 2.000 m² grote centrum groepeert alle circulaire initiatieven van de retailer om zo een nieuwe standaard te zetten binnen de markt. Het is een 100% Belgisch project, in samenwerking met maatwerkbedrijf Kunnig.

“Het meest duurzame product is het product dat je niet moet kopen”, zegt CEO Bea De Beuckelaer van A.S. Adventure. “Retail gaat niet meer om verkopen, wel om waarde creëren op de lange termijn. We moeten ons traditioneel model omdenken.” Daarom zet de retailer sterk in op de ontwikkeling van circulaire diensten: onderhoud, herstellingen, verhuur, tweedehands…

Zes duurzame diensten

In het nieuwe Care & Repair Center in Hoboken komen die allemaal samen. Hier biedt het bedrijf zes unieke diensten aan. Met de hersteldienst voor alle wandelschoenen blaast A.S. Adventure een oud ambacht nieuw leven in. Er is een ecologische wasservice voor jassen, skibroeken, slaapzakken… Een grote groene machine – bijgenaamd de “Hulk” – onderhoudt en herstelt ski’s en snowboards. In het kledingherstelatelier wordt kledij hersteld of geretoucheerd, niet alleen voor A.S. Adventure, maar ook voor Juttu.

De hub biedt ook plaats aan de groeiende voorraad verhuurproducten voor winter en zomer. “We geloven sterk in verhuur: we doen het al jaren voor wintersportmateriaal en nu ook voor kledij, wandelstokken, fietstassen, babydragers…” Tot slot bevindt zich hier ook de “second life” (tweedehands) kindercollectie.

Duurzaam ecosysteem

A.S. Adventure bouwt hier dus een compleet duurzaam ecosysteem: “We pionieren binnen de Belgische retail. We willen de circulaire mindshift mee faciliteren. Duurzaam denken zit al sinds 1995 in ons DNA”, zegt De Beuckelaer. “Winstgevendheid is daarbij niet onze primaire doelstelling. De indirecte winst zit in de verstevigde klantentrouw. Dat is belangrijker dan de korte termijn.”

De retailer biedt hier een tegenstem tegen de trend naar goedkopere huismerken en oprukkende low cost retailers: “We blijven ervoor pleiten om te investeren in kwaliteitsmerken. Als je die goed onderhoudt, gaan ze heel lang mee. Ik vergelijk het graag met auto’s: de restwaarde van een BMW of een Mercedes blijft hoog en je rijdt er ook langer mee. Wij willen met onze producten hetzelfde doen: niet zakken in prijs, ook al besteedt de consument nu wat minder aan kledij. Koop minder maar beter, dan is het niet duurder.”

Geloofwaardigheid

Klanten kunnen de kinderjassen van bijvoorbeeld Patagonia of The North Face terugbrengen, en ze krijgen dan een restbedrag dat hoger is dan wat ze op Vinted zouden krijgen. “Dan is zo’n jas niet zoveel duurder meer dan een goedkoper merk. En we zien dan dat mensen dat bedrag opnieuw investeren in een echt kwaliteitsmerk. Dat verhaal willen we brengen.”

Een bijkomend element is klantentrouw: “We willen mensen tevreden stellen met deze diensten. Je krijgt daar veel liefde voor terug. Het draagt ook bij aan onze geloofwaardigheid als merk. Dat is de indirecte winstgevendheid. We weten dat we niet de goedkoopste zijn.”

Jongeren overtuigen

Of het publiek van A.S. Adventure vatbaarder is voor deze duurzame boodschap? “Voor een deel. Maar we bereiken een heel breed publiek, niet enkel de begoede klasse. Iedereen met een gemiddeld inkomen kan bij A.S. Adventure terecht. Een jas kan vele jaren meegaan. We verlopen ook niet de meest fancy kleuren, eerder tijdloze modellen. Donkerblauw verkoopt goed in België, het blijft er ook lang goed uitzien.”

De retailer wil nu vooral ook studenten overtuigen: “Hen willen we vertellen: denk toch eens na voor je bij een Temu of een Shein bestelt. Jonge mensen staan hier wel voor open. Al is er soms nog een grote ‘say-do-gap’, een kloof tussen wat mensen zeggen en wat ze doen.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN