Abercrombie & Fitch blijft op de sukkel

Abercrombie & Fitch blijft op de sukkel

Ooit was het Amerikaanse Abercrombie & Fitch zowat het hipste modelabel ter wereld, maar die hoogdagen zijn al lang voorbij en een ommekeer lijkt nog niet in zicht: ook het voorbije kwartaal was één grote teleurstelling.

No logo!

Abercrombie & Fitch zag zijn verkoop in het vierde kwartaal (dat eind januari afliep) op vergelijkbare basis met alweer 10% zakken tegenover hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dat was nog slechter dan de analisten hadden verwacht: zij gingen uit van -8,2%. De winst zakte zelfs met een derde, tot 44,4 miljoen dollar (ca. 40 miljoen euro). De beleggers konden er alvast niet om lachen: zij stuurden het aandeel prompt 15% lager. Meteen 'goed' voor het laagterecord van de voorbije zes jaar.

 

A&F en zustermerk Hollister werden razend populair met hun modelijnen met grote logo's, maar sinds logo's uit de gratie zijn, zit de verkoop in het slop. De groep, die eind vorig jaar zijn flamboyante topman Mike Jeffries aan de deur zette, verwacht dat de impact van de 'logo-verkoop' in de eerste helft van het fiscale jaar stilaan zal verzwakken en in de tweede jaarhelft geen impact meer zal hebben.

 

Intussen haalt het modeconcern flink de bezem door zijn winkelbestand: in de Verenigde Staten alleen al sloot de modegroep vorig jaar 52 winkels en dit jaar volgen nog 60 sluitingen. Abercrombie & Fitch telde eind januari nog 799 winkels in de VS. Daarbuiten kwamen er echter vorig jaar 15 winkels bij en voor dit jaar staan er nog eens 15 op de planning. De groep telt intussen 170 winkels buiten de VS.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Back to top