Abercrombie & Fitch blijft zwak presteren

Abercrombie & Fitch blijft zwak presteren

De bij tieners ooit zo populaire moderetailer Abercrombie & Fitch slaagt er maar niet in het tij te keren. Ook het derde kwartaal was alweer teleurstellend, met een omzetduik van 12%.

Omzet onder het miljard dollar

Het Amerikaanse tienermodeconcern boven labels als Abercrombie & Fitch en Hollister zag zijn verkoop tussen augustus en eind oktober een duik nemen met 12% tot 911,4 miljoen dollar (730 miljoen euro), een eind onder de 982 miljoen dollar waar analisten op hadden gerekend. Vooral het goedkopere merk Hollister zit in de hoek waar de klappen vallen.

 

Vorig jaar ging A&F tijdens diezelfde drie maanden nog vlot boven het miljard dollar omzet. "We zijn écht ontgoocheld over ons derde kwartaal", zegt topman Mike Jeffries. "Er kwam minder volk naar onze winkels, vooral in Europa, waar we signalen opvangen van een verdere vertraging."

 

Zeer zwak in Europa

Dat Europa het zorgenkind is, blijkt ook uit de omzetcijfers op vergelijkbare basis. Exclusief nieuwe winkelopeningen ging de verkoop van het hele concern zo'n 10% achteruit, maar terwijl de daling in de VS beperkt bleef tot 7% - de groep heeft er intussen een aantal vestigingen gesloten - loopt die in de rest van de wereld tot min 15% op. A&F kampt in onze contreien dan ook met de groeiende concurrentie van goedkopere fastfashionketens, zoals Forever 21, H&M, Zara en Primark.

 

In een poging weer aansluiting te vinden bij de jeugd, besliste de groep in augustus nog om de grote logo's van zijn nieuwe collecties te bannen. Het bedrijf geeft toe dat de verkoop van kledingstukken met 'oversized' logo's, waar het jarenlang succes mee heeft geboekt, in elkaar is gezakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

 Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10 procent ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Back to top