Abercrombie & Fitch blijft zwak presteren

Abercrombie & Fitch blijft zwak presteren

De bij tieners ooit zo populaire moderetailer Abercrombie & Fitch slaagt er maar niet in het tij te keren. Ook het derde kwartaal was alweer teleurstellend, met een omzetduik van 12%.

Omzet onder het miljard dollar

Het Amerikaanse tienermodeconcern boven labels als Abercrombie & Fitch en Hollister zag zijn verkoop tussen augustus en eind oktober een duik nemen met 12% tot 911,4 miljoen dollar (730 miljoen euro), een eind onder de 982 miljoen dollar waar analisten op hadden gerekend. Vooral het goedkopere merk Hollister zit in de hoek waar de klappen vallen.

 

Vorig jaar ging A&F tijdens diezelfde drie maanden nog vlot boven het miljard dollar omzet. "We zijn écht ontgoocheld over ons derde kwartaal", zegt topman Mike Jeffries. "Er kwam minder volk naar onze winkels, vooral in Europa, waar we signalen opvangen van een verdere vertraging."

 

Zeer zwak in Europa

Dat Europa het zorgenkind is, blijkt ook uit de omzetcijfers op vergelijkbare basis. Exclusief nieuwe winkelopeningen ging de verkoop van het hele concern zo'n 10% achteruit, maar terwijl de daling in de VS beperkt bleef tot 7% - de groep heeft er intussen een aantal vestigingen gesloten - loopt die in de rest van de wereld tot min 15% op. A&F kampt in onze contreien dan ook met de groeiende concurrentie van goedkopere fastfashionketens, zoals Forever 21, H&M, Zara en Primark.

 

In een poging weer aansluiting te vinden bij de jeugd, besliste de groep in augustus nog om de grote logo's van zijn nieuwe collecties te bannen. Het bedrijf geeft toe dat de verkoop van kledingstukken met 'oversized' logo's, waar het jarenlang succes mee heeft geboekt, in elkaar is gezakt.

Tags: