Abercrombie & Fitch haalt logo van kledij

Abercrombie & Fitch haalt logo van kledij

De Amerikaanse retailer Abercrombie & Fitch haalt tegen volgende lente al de logo’s van zijn kleding. Op die manier wil de retailer inspelen op de trend bij jongeren om merkloos door het leven te gaan. Voor Abercrombie is het wel een brutale breuk met het verleden.

Trend keert volledig om

A&F werd de voorbije vijftien jaar net groot door kledij in de markt te zetten waarop het merklogo bewust een erg voorname plaats kreeg. Tieners vonden het hip om hiermee te kunnen bewijzen dat ze bij een bepaalde groep hoorden.

 

Die trend is echter brutaal gewijzigd: tieners halen nu steeds meer - logovrije - kledij bij Primark, H&M en Forever 21, omdat die daar een pak goedkoper is. Ter vergelijking: bij Forever 21 kost een jeans minder dan 7,5 euro, bij A&F is dat 60 euro.

 

Het beleid van A&F ging diametraal in tegen de trend en de verkoopt daalt dan ook al tien opeenvolgende kwartalen. Het voorbije trimester lag de omzet 6% lager op 891 miljoen dollar (680 miljoen euro).

 

Daarom gooit topman Mike Jeffries nu het roer volledig om: tegen volgend voorjaar moeten de logo’s van de kleding. Voorts werd al het mes gezet in de kosten, om zo de kleding goedkoper te kunnen aanbieden. Zo zullen in Noord-Amerika dit jaar onder meer zestig winkels worden gesloten na afloop van hun huurcontract. Ook wordt de bevoorradingsketting sneller gemaakt. Op die manier wil A&F sneller kunnen inspelen op nieuwe trends.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top