Abercrombie & Fitch koopt proces af voor 71.000 dollar | RetailDetail

Abercrombie & Fitch koopt proces af voor 71.000 dollar

Abercrombie & Fitch koopt proces af voor 71.000 dollar

Teneinde een pijnlijk proces te vermijden, heeft Abercrombie & Fitch een regeling getroffen met twee moslima's die de keten beschuldigen van discriminatie. A&F betaalt beide dames 71.000 dollar (ruim 50.000 euro) en past ook zijn controversiële 'look policy' aan, zodat moslima's voortaan wél hun hoofddoek mogen dragen.

Dubbele hoofddoekenkwestie

De feiten dateren van enkele jaren terug. In 2011 werd Hani Khan na vier maanden ontslagen omdat ze haar hoofddoek niet wilde afleggen wanneer ze klanten in de Hollister-winkel van San Mateo (Californie), te woord stond. Nochtans had haar plaatselijke manager haar de toestemming gegeven, maar een regiomanager vond die hoofddoek in tegenspraak met de fameuze 'look policy' van A&F, waarop de jongedame werd ontslagen.

 

Een jaar eerder was er ook al een incident geweest rond een hoofddoek. Toen werd ene Halla Banafa bij een sollicitatie geweigerd omwille van haar hoofddoek.

 

Beide zaken werden voor de rechter gebracht door de U.S. Equal Employment Opportunity Commission, een commissie die toeziet op gelijke kansen op het werk. De commissie en andere waarnemers hadden A&F er al meermaals op gewezen dat de 'look policy' van het bedrijf veel te ver ging wanneer het om religieuze symbolen gaat.

 

Fikse schadevergoeding

Abercrombie heeft met beide vrouwen nu een regeling getroffen, waarbij het bedrijf een gezamenlijke schadevergoeding van zo'n 71.000 dollar betaalt en de advocatenkosten voor zijn rekening neemt. Daardoor ontloopt A&F een proces dat eind deze maand van start zou gaan onder een ongunstig gesternte.

 

Recent stelde een rechter immers dat A&F meerdere federale en regionale wetten had overtreden door Hani Khan het recht te ontzeggen haar religieuze hoofddoek te dragen. Het ziet er dus naar uit dat ze bij A&F, dat al meermaals in opspraak kwam maar telkens weer de dans leek te ontspringen, de bui hebben zien hangen en dit keer maar vlug eieren voor hun geld hebben gekozen.

 

In een verklaring laat het bedrijf weten "blij te zijn dat we deze oude zaken nu geregeld hebben en achter ons kunnen laten. Abercrombie & Fitch discrimineert niet op religieuze gronden en wij komen onze mensen in de mate van het mogelijke tegemoet wanneer zij daarom vragen. Met betrekking tot de hoofddoeken hebben we drie jaar geleden al beslist dat we onze policy zouden wijzigen zodat dergelijke hoofdtooi toegelaten zou worden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerk- en outletformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De winkels, waarvan de eerste twee openden in Stockholm en Malmö, en het webplatform zijn een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.