Abercrombie & Fitch nog maar eens in opspraak

Abercrombie & Fitch nog maar eens in opspraak

Mike Jeffries, de inmiddels 69-jarige CEO van het "hippe" maar controversiële modemerk Abercrombie & Fitch, is de gebeten hond op internet nadat zijn keten er - overigens niet voor het eerst - beschuldigd wordt van "body elitisme" en het "uitsluiten van mensen".

XL en XXL 'enkel voor heren'

Alles begon met een uitspraak van retailanalist Robin Lewis, co-auteur van het boek "The New Rules of Retail", bij Business Insider. Daarin liet de auteur vallen dat A&F bewust mollige dames weert, simpelweg door geen kleding te produceren in maatjes groter dan 'large': "Mike Jeffries wil geen zwaardere mensen in zijn winkel, hij wil enkele dunne en mooie mensen".

 

Toch wanneer het om vrouwen gaat. Want de herenkleding blijkt wél beschikbaar in XL en XXL, al zouden die maten enkel bedoeld zijn voor "heren met een wasbordje die eruit zien alsof ze elk moment op een surfplank zullen springen".

 

Om een en ander te staven, verwees Business Insider naar een uitspraak van CEO Jeffries uit 2006: "De bedrijven die in de problemen zijn proberen mode te maken voor iedereen: jong, oud, dik, dun. Maar dan wordt het merk 'vanille'. Je wekt bij niemand weerzin op, maar je windt ook  niemand op."

 

Sindsdien is Jeffies kop van jut op het internet. En, zoals wel vaker, wordt daarbij niet de bal maar de man gespeeld. "Wil alleen maar aantrekkelijke mensen in zijn winkels, maar ziet er zelf monsterlijk uit". Of nog: "Als de CEO van Abercrombie & Fitch wil dat alleen aantrekkelijke mensen zijn merk dragen, dan zal hij toch zelf die sweater moeten uittrekken". 

 

Casual? Strenge dresscode!

Eerder was Abercrombie & Fitch ook al in het nieuws gekomen met zijn strenge dresscode voor verkopers. De Amerikaanse blog Buzzfeed kreeg de "stijlrichtlijnen 2013" van de keten in handen: een heus handboek, inclusief "how to"-foto's, waaruit blijkt dat de "casual style" van de verkopers veel minder "casual" is dan het merk laat uitschijnen.

 

Zo eist A&F dat mannelijke verkopers hun skinny jeans onderaan oprollen tot er een bleke zoom van exact 3 cm zichtbaar wordt. Ook het oprollen van de mouwen moet volgens een strikte procedure, terwijl de lange mouwen van een pull de pols volledig moeten bedekken. Ze mogen hun jeansbroek niet te laag laten hangen: A&F wil niet dat zelfs maar de rekband van hun onderbroek zichtbaar is. Terwijl dames die een denim-shirt dragen, dan weer het kraagje rechtop moeten zetten en exact drie knoopjes open laten.

 

De "style guide 2013", die geldt voor alle verkopers in de 285 winkels wereldwijd, bepaalt overigens ook uitdrukkelijk dat de medewerkers "geen accessoires of schoeisel mogen dragen dat duidelijk afkomstig is van een concurrent". Wie zei dat "casual" makkelijk was?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top