Abercrombie & Fitch nog maar eens in opspraak

Abercrombie & Fitch nog maar eens in opspraak

Mike Jeffries, de inmiddels 69-jarige CEO van het "hippe" maar controversiële modemerk Abercrombie & Fitch, is de gebeten hond op internet nadat zijn keten er - overigens niet voor het eerst - beschuldigd wordt van "body elitisme" en het "uitsluiten van mensen".

XL en XXL 'enkel voor heren'

Alles begon met een uitspraak van retailanalist Robin Lewis, co-auteur van het boek "The New Rules of Retail", bij Business Insider. Daarin liet de auteur vallen dat A&F bewust mollige dames weert, simpelweg door geen kleding te produceren in maatjes groter dan 'large': "Mike Jeffries wil geen zwaardere mensen in zijn winkel, hij wil enkele dunne en mooie mensen".

 

Toch wanneer het om vrouwen gaat. Want de herenkleding blijkt wél beschikbaar in XL en XXL, al zouden die maten enkel bedoeld zijn voor "heren met een wasbordje die eruit zien alsof ze elk moment op een surfplank zullen springen".

 

Om een en ander te staven, verwees Business Insider naar een uitspraak van CEO Jeffries uit 2006: "De bedrijven die in de problemen zijn proberen mode te maken voor iedereen: jong, oud, dik, dun. Maar dan wordt het merk 'vanille'. Je wekt bij niemand weerzin op, maar je windt ook  niemand op."

 

Sindsdien is Jeffies kop van jut op het internet. En, zoals wel vaker, wordt daarbij niet de bal maar de man gespeeld. "Wil alleen maar aantrekkelijke mensen in zijn winkels, maar ziet er zelf monsterlijk uit". Of nog: "Als de CEO van Abercrombie & Fitch wil dat alleen aantrekkelijke mensen zijn merk dragen, dan zal hij toch zelf die sweater moeten uittrekken". 

 

Casual? Strenge dresscode!

Eerder was Abercrombie & Fitch ook al in het nieuws gekomen met zijn strenge dresscode voor verkopers. De Amerikaanse blog Buzzfeed kreeg de "stijlrichtlijnen 2013" van de keten in handen: een heus handboek, inclusief "how to"-foto's, waaruit blijkt dat de "casual style" van de verkopers veel minder "casual" is dan het merk laat uitschijnen.

 

Zo eist A&F dat mannelijke verkopers hun skinny jeans onderaan oprollen tot er een bleke zoom van exact 3 cm zichtbaar wordt. Ook het oprollen van de mouwen moet volgens een strikte procedure, terwijl de lange mouwen van een pull de pols volledig moeten bedekken. Ze mogen hun jeansbroek niet te laag laten hangen: A&F wil niet dat zelfs maar de rekband van hun onderbroek zichtbaar is. Terwijl dames die een denim-shirt dragen, dan weer het kraagje rechtop moeten zetten en exact drie knoopjes open laten.

 

De "style guide 2013", die geldt voor alle verkopers in de 285 winkels wereldwijd, bepaalt overigens ook uitdrukkelijk dat de medewerkers "geen accessoires of schoeisel mogen dragen dat duidelijk afkomstig is van een concurrent". Wie zei dat "casual" makkelijk was?

Tags: