Adidas plant grootste marketingcampagne ooit

Adidas plant grootste marketingcampagne ooit

Adidas gaat volgend jaar uitpakken met de grootste marketingcampagne uit zijn geschiedenis. Het doet dat om terrein goed te maken op eeuwige rivaal Nike, nadat de verwachtingen dit jaar voorlopig niet werden behaald.

Teleurgesteld

Dat liet Herbert Hainer, CEO van het Duitse Adidas, weten. "Het is met teleurstelling dat na zo een geweldige zomer vol sport, ik moet rapporteren dat het onze groep niet gelukt is om de hoge verwachtingen die we hadden uitgestippeld te behalen", zegt hij. "We nemen de volledige verantwoordelijkheid voor het snel rechtzetten van onze tekortkomingen."


Daarom zal het marketingbudget in 2015 opgetrokken worden van 13 procent naar 14 procent, wat het op een totaal van 200 miljoen euro zal brengen.


Dalende omzet in VS

In de eerste helft van 2014 haalde Adidas een omzet van 6,998 miljard euro, dat is een daling van twee procent ten opzichte van 2013. In de eigen winkels steeg de omzet met 10 procent van 1,589 miljard euro naar 1,752 miljard euro. Adidas investeert tegenwoordig ook meer in eigen winkels, omdat die meer winst opleveren. Toch wordt twee derde van de omzet gehaald bij derde partijen.


Vooral in Noord-Amerika, waar grote concurrent Nike de plak zwaait, was er sprake van een flinke terugval. Daar daalde de omzet met 14 procent van 1,716 miljard euro naar 1,471 miljard euro. Ook op Aziatische markten (exclusief China) daalde de omzet met 7 procent. In West-Europa en op opkomende markten in Europa steeg de omzet met respectievelijk 6 procent en vier procent.

 

De nettowinst daalde in de eerste helft van 2014 van 480 miljoen euro naar 348 miljoen euro. Adidas verwacht voor het volledige jaar een winst te maken van 650 miljoen euro. De eerdere vooruitzichten spraken van een winst tussen 820 miljoen euro en 930 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top