Adidas plant grootste marketingcampagne ooit

Adidas plant grootste marketingcampagne ooit

Adidas gaat volgend jaar uitpakken met de grootste marketingcampagne uit zijn geschiedenis. Het doet dat om terrein goed te maken op eeuwige rivaal Nike, nadat de verwachtingen dit jaar voorlopig niet werden behaald.

Teleurgesteld

Dat liet Herbert Hainer, CEO van het Duitse Adidas, weten. "Het is met teleurstelling dat na zo een geweldige zomer vol sport, ik moet rapporteren dat het onze groep niet gelukt is om de hoge verwachtingen die we hadden uitgestippeld te behalen", zegt hij. "We nemen de volledige verantwoordelijkheid voor het snel rechtzetten van onze tekortkomingen."


Daarom zal het marketingbudget in 2015 opgetrokken worden van 13 procent naar 14 procent, wat het op een totaal van 200 miljoen euro zal brengen.


Dalende omzet in VS

In de eerste helft van 2014 haalde Adidas een omzet van 6,998 miljard euro, dat is een daling van twee procent ten opzichte van 2013. In de eigen winkels steeg de omzet met 10 procent van 1,589 miljard euro naar 1,752 miljard euro. Adidas investeert tegenwoordig ook meer in eigen winkels, omdat die meer winst opleveren. Toch wordt twee derde van de omzet gehaald bij derde partijen.


Vooral in Noord-Amerika, waar grote concurrent Nike de plak zwaait, was er sprake van een flinke terugval. Daar daalde de omzet met 14 procent van 1,716 miljard euro naar 1,471 miljard euro. Ook op Aziatische markten (exclusief China) daalde de omzet met 7 procent. In West-Europa en op opkomende markten in Europa steeg de omzet met respectievelijk 6 procent en vier procent.

 

De nettowinst daalde in de eerste helft van 2014 van 480 miljoen euro naar 348 miljoen euro. Adidas verwacht voor het volledige jaar een winst te maken van 650 miljoen euro. De eerdere vooruitzichten spraken van een winst tussen 820 miljoen euro en 930 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top