Adidas plant grootste marketingcampagne ooit

Adidas plant grootste marketingcampagne ooit

Adidas gaat volgend jaar uitpakken met de grootste marketingcampagne uit zijn geschiedenis. Het doet dat om terrein goed te maken op eeuwige rivaal Nike, nadat de verwachtingen dit jaar voorlopig niet werden behaald.

Teleurgesteld

Dat liet Herbert Hainer, CEO van het Duitse Adidas, weten. "Het is met teleurstelling dat na zo een geweldige zomer vol sport, ik moet rapporteren dat het onze groep niet gelukt is om de hoge verwachtingen die we hadden uitgestippeld te behalen", zegt hij. "We nemen de volledige verantwoordelijkheid voor het snel rechtzetten van onze tekortkomingen."


Daarom zal het marketingbudget in 2015 opgetrokken worden van 13 procent naar 14 procent, wat het op een totaal van 200 miljoen euro zal brengen.


Dalende omzet in VS

In de eerste helft van 2014 haalde Adidas een omzet van 6,998 miljard euro, dat is een daling van twee procent ten opzichte van 2013. In de eigen winkels steeg de omzet met 10 procent van 1,589 miljard euro naar 1,752 miljard euro. Adidas investeert tegenwoordig ook meer in eigen winkels, omdat die meer winst opleveren. Toch wordt twee derde van de omzet gehaald bij derde partijen.


Vooral in Noord-Amerika, waar grote concurrent Nike de plak zwaait, was er sprake van een flinke terugval. Daar daalde de omzet met 14 procent van 1,716 miljard euro naar 1,471 miljard euro. Ook op Aziatische markten (exclusief China) daalde de omzet met 7 procent. In West-Europa en op opkomende markten in Europa steeg de omzet met respectievelijk 6 procent en vier procent.

 

De nettowinst daalde in de eerste helft van 2014 van 480 miljoen euro naar 348 miljoen euro. Adidas verwacht voor het volledige jaar een winst te maken van 650 miljoen euro. De eerdere vooruitzichten spraken van een winst tussen 820 miljoen euro en 930 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top