Adidas plant grootste marketingcampagne ooit | RetailDetail

Adidas plant grootste marketingcampagne ooit

Adidas plant grootste marketingcampagne ooit

Adidas gaat volgend jaar uitpakken met de grootste marketingcampagne uit zijn geschiedenis. Het doet dat om terrein goed te maken op eeuwige rivaal Nike, nadat de verwachtingen dit jaar voorlopig niet werden behaald.

Teleurgesteld

Dat liet Herbert Hainer, CEO van het Duitse Adidas, weten. "Het is met teleurstelling dat na zo een geweldige zomer vol sport, ik moet rapporteren dat het onze groep niet gelukt is om de hoge verwachtingen die we hadden uitgestippeld te behalen", zegt hij. "We nemen de volledige verantwoordelijkheid voor het snel rechtzetten van onze tekortkomingen."


Daarom zal het marketingbudget in 2015 opgetrokken worden van 13 procent naar 14 procent, wat het op een totaal van 200 miljoen euro zal brengen.


Dalende omzet in VS

In de eerste helft van 2014 haalde Adidas een omzet van 6,998 miljard euro, dat is een daling van twee procent ten opzichte van 2013. In de eigen winkels steeg de omzet met 10 procent van 1,589 miljard euro naar 1,752 miljard euro. Adidas investeert tegenwoordig ook meer in eigen winkels, omdat die meer winst opleveren. Toch wordt twee derde van de omzet gehaald bij derde partijen.


Vooral in Noord-Amerika, waar grote concurrent Nike de plak zwaait, was er sprake van een flinke terugval. Daar daalde de omzet met 14 procent van 1,716 miljard euro naar 1,471 miljard euro. Ook op Aziatische markten (exclusief China) daalde de omzet met 7 procent. In West-Europa en op opkomende markten in Europa steeg de omzet met respectievelijk 6 procent en vier procent.

 

De nettowinst daalde in de eerste helft van 2014 van 480 miljoen euro naar 348 miljoen euro. Adidas verwacht voor het volledige jaar een winst te maken van 650 miljoen euro. De eerdere vooruitzichten spraken van een winst tussen 820 miljoen euro en 930 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.