Adidas verkoopt zijn Amerikaanse schoenenmerk Rockport

Adidas verkoopt zijn Amerikaanse schoenenmerk Rockport

De Duitse producent van sportartikelen Adidas heeft zijn (bijgestelde) winstverwachtingen voor 2014 gehaald en kan uitpakken met een mooie winstgroei. Daarnaast heeft het Duitse bedrijf zijn Amerikaanse schoenenmerk Rockport verkocht aan concurrent New Balance.

"Jaarprognose gehaald"

Topman Herbert Hainer meldde trots dat Adidas de bijgestelde winstverwachtingen voor 2014 (650 miljoen euro) gehaald heeft, ook al bleven de oorspronkelijke verwachtingen van 830 tot 930 miljoen euro ruim buiten schot. De groep had de voorbije zomer zijn winstvooruitzichten immers drastisch verlaagd vanwege negatieve wisselkoerseffecten, de kwakkelende verkoop bij de golftak en de moeizame marktomstandigheden in Rusland.

 

Het sportconcern komt voor heel 2014 uit op een omzetgroei van om en bij de 6% (bij gelijke wisselkoersen). Omgerekend naar euro steeg de omzet met zo'n 2% tot 14,8 miljard euro, dankzij de merken Adidas (+11% bij gelijke wisselkoersen) en Reebok (+5%). Reebok groeit nu al zeven kwartalen op een rij.

 

Rockport verkocht voor 250 miljoen euro

Wel moest Adidas afscheid nemen van zijn Amerikaanse merk Rockport. De nieuwe eigenaar, New Balance, betaalt er 280 miljoen dollar (omgerekend ruim 250 miljoen euro) voor. Om dat bedrag bijeen te krijgen, gaat het bedrijf in zee met investeerder Berkshire Partners.

 

"Het merk Rockport heeft zich de voorbije jaren goed ontwikkeld", zegt Adidas-topman Hainer, maar "onze focus ligt heel duidelijk op sport." De Duitse sportreus ziet dan ook geen plaats meer in zijn merkenportefeuille voor Rockport, het merk van lederen schoenen dat in 1971 werd opgericht en 15 jaar later werd verkocht aan Reebok (dat in 2006 op zijn beurt werd ingelijfd door Adidas).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top