Adidas verkoopt zijn Amerikaanse schoenenmerk Rockport

Adidas verkoopt zijn Amerikaanse schoenenmerk Rockport

De Duitse producent van sportartikelen Adidas heeft zijn (bijgestelde) winstverwachtingen voor 2014 gehaald en kan uitpakken met een mooie winstgroei. Daarnaast heeft het Duitse bedrijf zijn Amerikaanse schoenenmerk Rockport verkocht aan concurrent New Balance.

"Jaarprognose gehaald"

Topman Herbert Hainer meldde trots dat Adidas de bijgestelde winstverwachtingen voor 2014 (650 miljoen euro) gehaald heeft, ook al bleven de oorspronkelijke verwachtingen van 830 tot 930 miljoen euro ruim buiten schot. De groep had de voorbije zomer zijn winstvooruitzichten immers drastisch verlaagd vanwege negatieve wisselkoerseffecten, de kwakkelende verkoop bij de golftak en de moeizame marktomstandigheden in Rusland.

 

Het sportconcern komt voor heel 2014 uit op een omzetgroei van om en bij de 6% (bij gelijke wisselkoersen). Omgerekend naar euro steeg de omzet met zo'n 2% tot 14,8 miljard euro, dankzij de merken Adidas (+11% bij gelijke wisselkoersen) en Reebok (+5%). Reebok groeit nu al zeven kwartalen op een rij.

 

Rockport verkocht voor 250 miljoen euro

Wel moest Adidas afscheid nemen van zijn Amerikaanse merk Rockport. De nieuwe eigenaar, New Balance, betaalt er 280 miljoen dollar (omgerekend ruim 250 miljoen euro) voor. Om dat bedrag bijeen te krijgen, gaat het bedrijf in zee met investeerder Berkshire Partners.

 

"Het merk Rockport heeft zich de voorbije jaren goed ontwikkeld", zegt Adidas-topman Hainer, maar "onze focus ligt heel duidelijk op sport." De Duitse sportreus ziet dan ook geen plaats meer in zijn merkenportefeuille voor Rockport, het merk van lederen schoenen dat in 1971 werd opgericht en 15 jaar later werd verkocht aan Reebok (dat in 2006 op zijn beurt werd ingelijfd door Adidas).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top