Adidas verkoopt zijn Amerikaanse schoenenmerk Rockport

Adidas verkoopt zijn Amerikaanse schoenenmerk Rockport

De Duitse producent van sportartikelen Adidas heeft zijn (bijgestelde) winstverwachtingen voor 2014 gehaald en kan uitpakken met een mooie winstgroei. Daarnaast heeft het Duitse bedrijf zijn Amerikaanse schoenenmerk Rockport verkocht aan concurrent New Balance.

"Jaarprognose gehaald"

Topman Herbert Hainer meldde trots dat Adidas de bijgestelde winstverwachtingen voor 2014 (650 miljoen euro) gehaald heeft, ook al bleven de oorspronkelijke verwachtingen van 830 tot 930 miljoen euro ruim buiten schot. De groep had de voorbije zomer zijn winstvooruitzichten immers drastisch verlaagd vanwege negatieve wisselkoerseffecten, de kwakkelende verkoop bij de golftak en de moeizame marktomstandigheden in Rusland.

 

Het sportconcern komt voor heel 2014 uit op een omzetgroei van om en bij de 6% (bij gelijke wisselkoersen). Omgerekend naar euro steeg de omzet met zo'n 2% tot 14,8 miljard euro, dankzij de merken Adidas (+11% bij gelijke wisselkoersen) en Reebok (+5%). Reebok groeit nu al zeven kwartalen op een rij.

 

Rockport verkocht voor 250 miljoen euro

Wel moest Adidas afscheid nemen van zijn Amerikaanse merk Rockport. De nieuwe eigenaar, New Balance, betaalt er 280 miljoen dollar (omgerekend ruim 250 miljoen euro) voor. Om dat bedrag bijeen te krijgen, gaat het bedrijf in zee met investeerder Berkshire Partners.

 

"Het merk Rockport heeft zich de voorbije jaren goed ontwikkeld", zegt Adidas-topman Hainer, maar "onze focus ligt heel duidelijk op sport." De Duitse sportreus ziet dan ook geen plaats meer in zijn merkenportefeuille voor Rockport, het merk van lederen schoenen dat in 1971 werd opgericht en 15 jaar later werd verkocht aan Reebok (dat in 2006 op zijn beurt werd ingelijfd door Adidas).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Back to top