Adidas verkoopt zijn Amerikaanse schoenenmerk Rockport | RetailDetail

Adidas verkoopt zijn Amerikaanse schoenenmerk Rockport

Adidas verkoopt zijn Amerikaanse schoenenmerk Rockport

De Duitse producent van sportartikelen Adidas heeft zijn (bijgestelde) winstverwachtingen voor 2014 gehaald en kan uitpakken met een mooie winstgroei. Daarnaast heeft het Duitse bedrijf zijn Amerikaanse schoenenmerk Rockport verkocht aan concurrent New Balance.

"Jaarprognose gehaald"

Topman Herbert Hainer meldde trots dat Adidas de bijgestelde winstverwachtingen voor 2014 (650 miljoen euro) gehaald heeft, ook al bleven de oorspronkelijke verwachtingen van 830 tot 930 miljoen euro ruim buiten schot. De groep had de voorbije zomer zijn winstvooruitzichten immers drastisch verlaagd vanwege negatieve wisselkoerseffecten, de kwakkelende verkoop bij de golftak en de moeizame marktomstandigheden in Rusland.

 

Het sportconcern komt voor heel 2014 uit op een omzetgroei van om en bij de 6% (bij gelijke wisselkoersen). Omgerekend naar euro steeg de omzet met zo'n 2% tot 14,8 miljard euro, dankzij de merken Adidas (+11% bij gelijke wisselkoersen) en Reebok (+5%). Reebok groeit nu al zeven kwartalen op een rij.

 

Rockport verkocht voor 250 miljoen euro

Wel moest Adidas afscheid nemen van zijn Amerikaanse merk Rockport. De nieuwe eigenaar, New Balance, betaalt er 280 miljoen dollar (omgerekend ruim 250 miljoen euro) voor. Om dat bedrag bijeen te krijgen, gaat het bedrijf in zee met investeerder Berkshire Partners.

 

"Het merk Rockport heeft zich de voorbije jaren goed ontwikkeld", zegt Adidas-topman Hainer, maar "onze focus ligt heel duidelijk op sport." De Duitse sportreus ziet dan ook geen plaats meer in zijn merkenportefeuille voor Rockport, het merk van lederen schoenen dat in 1971 werd opgericht en 15 jaar later werd verkocht aan Reebok (dat in 2006 op zijn beurt werd ingelijfd door Adidas).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.