Adidas verlaagt winstprognose met liefst een kwart | RetailDetail

Adidas verlaagt winstprognose met liefst een kwart

Adidas verlaagt winstprognose met liefst een kwart

Als shirtsponsor van zowel Duitsland als Argentinië mag Adidas dan al de grote winnaar zijn van het WK Voetbal in Brazilië, toch heeft de Duitse sportwarengigant vandaag een serieuze winstwaarschuwing de wereld moeten insturen.

 

'Maar' 650 miljoen euro nettowinst

Het voorbije WK Voetbal was niet alleen qua uitstraling maar ook qua verkoop een topper: nog voor het WK van start ging, had Adidas al meer dan 14 miljoen brazuca-voetballen en ruim 8 miljoen voetbaltruitjes verkocht. Nooit eerder waren dat er zoveel! De euforie heeft echter niet lang geduurd.

 

Vandaag heeft Adidas laten weten dat de eerder geformuleerde winstverwachting niet langer haalbaar is: tot nu toe mikte het bedrijf op een winst van 830 tot 930 miljoen euro, maar nu zal Adidas al blij zijn wanneer de jaarwinst afklokt op 650 miljoen euro - ongeveer een kwart minder. Daarnaast schrapt de groep ook nog eens de winstprognoses voor 2015.

 

"De recente ontwikkelingen in Rusland, de verzwakking van de roebel en de daling van het lokale consumentenvertrouwen hebben een impact op de winstgevendheid op korte termijn", aldus Adidas. Meteen besliste het management om alle "plannen om nieuwe winkels in de regio te openen in de koelkast [te] zetten en het aantal winkelsluitingen [te] verhogen. Met die maatregelen willen we het risico voor het bedrijf verkleinen", klinkt het.

 

3,465 miljard euro kwartaalomzet

Rusland is echter niet het enige zorgenkind van Adidas: ook de markt van de golfartikelen boert achteruit (liefst -18%), terwijl het merk Adidas in het tweede kwartaal 10% meer verkocht (exclusief wisselkoerseffecten) en Reebok er ook al 9% bij deed.

 

Resultaat: alles samen verkocht de groep daardoor in het tweede kwartaal voor 3,465 miljard euro aan producten, amper +2%. De operationele winst klokte wel af op een magere 220 miljoen euro, mede als gevolg van de zware marketinginspanningen voor het WK Voetbal. De reactie op de beurs was bikkelhard: rond de middag stond de koers van het aandeel ruim 14% lager dan gisteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top