Adidas zet golftak in de etalage | RetailDetail

Adidas zet golftak in de etalage

Adidas zet golftak in de etalage

Sportmerk Adidas heeft een zakenbank in de arm genomen om de toekomst van zijn golfafdeling te bekijken. De vooruitzichten ervan stroken immers niet met de ambities van het bedrijf.

Omzet 16% hoger in het eerste halfjaar

De grootste Europese fabrikant van sportartikelen kon over het eerste halfjaar uitpakken met sterke verkoopresultaten: de omzet van het concern dikte met 16,1% aan tot 7,990 miljard euro, al kwam een deel van de vooruitgang kwam wel op naam van wisselkoerswinsten: zonder de invloed van o.a. de sterke dollar zou de progressie zijn blijven steken op 7%.

 

De nettowinst liep iets achterop, met een +10,5% tot 385 miljoen euro. Dat was onder meer het gevolg van de daling van de brutomarge op de verkopen met 0,4% tot 48,8%. Voorts schreef het concern 18 miljoen euro aan goodwill af voor zijn activiteiten in Latijns-Amerika en Rusland.

 

Toch kent Adidas ook zorgen: topman Herbert Hainer kijkt verontrust naar de ontwikkelingen in Oekraïne en Rusland, waar de economie de foute kant opgaat.

 

Toekomst golfdivisie wordt herbekeken

Tevens worden niet-strategische afdelingen tegen het licht gehouden, zoals golfdivisie TaylorMade. Die kwam in 1997 bij het bedrijf terecht na de overname van het Franse Salomon, dat tot dan eigenaar van het merk was. Intussen zijn de vooruitzichten voor de divisie verslechterd, omdat de verkoop van golfspullen zowel in de Verenigde Staten als in Europa terugloopt.

 

Vorig jaar stond golf nog voor 913 miljoen euro aan verkopen, 6,2% van de totale omzet van Adidas. TaylorMade-adidas Golf telt vier merken: TaylorMade Golf, adidas Golf, Adams Golf en Ashworth. Vooral de toekomst van die laatste twee wordt onderzocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.