Adidas zet golftak in de etalage

Adidas zet golftak in de etalage

Sportmerk Adidas heeft een zakenbank in de arm genomen om de toekomst van zijn golfafdeling te bekijken. De vooruitzichten ervan stroken immers niet met de ambities van het bedrijf.

Omzet 16% hoger in het eerste halfjaar

De grootste Europese fabrikant van sportartikelen kon over het eerste halfjaar uitpakken met sterke verkoopresultaten: de omzet van het concern dikte met 16,1% aan tot 7,990 miljard euro, al kwam een deel van de vooruitgang kwam wel op naam van wisselkoerswinsten: zonder de invloed van o.a. de sterke dollar zou de progressie zijn blijven steken op 7%.

 

De nettowinst liep iets achterop, met een +10,5% tot 385 miljoen euro. Dat was onder meer het gevolg van de daling van de brutomarge op de verkopen met 0,4% tot 48,8%. Voorts schreef het concern 18 miljoen euro aan goodwill af voor zijn activiteiten in Latijns-Amerika en Rusland.

 

Toch kent Adidas ook zorgen: topman Herbert Hainer kijkt verontrust naar de ontwikkelingen in Oekraïne en Rusland, waar de economie de foute kant opgaat.

 

Toekomst golfdivisie wordt herbekeken

Tevens worden niet-strategische afdelingen tegen het licht gehouden, zoals golfdivisie TaylorMade. Die kwam in 1997 bij het bedrijf terecht na de overname van het Franse Salomon, dat tot dan eigenaar van het merk was. Intussen zijn de vooruitzichten voor de divisie verslechterd, omdat de verkoop van golfspullen zowel in de Verenigde Staten als in Europa terugloopt.

 

Vorig jaar stond golf nog voor 913 miljoen euro aan verkopen, 6,2% van de totale omzet van Adidas. TaylorMade-adidas Golf telt vier merken: TaylorMade Golf, adidas Golf, Adams Golf en Ashworth. Vooral de toekomst van die laatste twee wordt onderzocht.

Tags: