Adidas zet golftak in de etalage

Adidas zet golftak in de etalage

Sportmerk Adidas heeft een zakenbank in de arm genomen om de toekomst van zijn golfafdeling te bekijken. De vooruitzichten ervan stroken immers niet met de ambities van het bedrijf.

Omzet 16% hoger in het eerste halfjaar

De grootste Europese fabrikant van sportartikelen kon over het eerste halfjaar uitpakken met sterke verkoopresultaten: de omzet van het concern dikte met 16,1% aan tot 7,990 miljard euro, al kwam een deel van de vooruitgang kwam wel op naam van wisselkoerswinsten: zonder de invloed van o.a. de sterke dollar zou de progressie zijn blijven steken op 7%.

 

De nettowinst liep iets achterop, met een +10,5% tot 385 miljoen euro. Dat was onder meer het gevolg van de daling van de brutomarge op de verkopen met 0,4% tot 48,8%. Voorts schreef het concern 18 miljoen euro aan goodwill af voor zijn activiteiten in Latijns-Amerika en Rusland.

 

Toch kent Adidas ook zorgen: topman Herbert Hainer kijkt verontrust naar de ontwikkelingen in Oekraïne en Rusland, waar de economie de foute kant opgaat.

 

Toekomst golfdivisie wordt herbekeken

Tevens worden niet-strategische afdelingen tegen het licht gehouden, zoals golfdivisie TaylorMade. Die kwam in 1997 bij het bedrijf terecht na de overname van het Franse Salomon, dat tot dan eigenaar van het merk was. Intussen zijn de vooruitzichten voor de divisie verslechterd, omdat de verkoop van golfspullen zowel in de Verenigde Staten als in Europa terugloopt.

 

Vorig jaar stond golf nog voor 913 miljoen euro aan verkopen, 6,2% van de totale omzet van Adidas. TaylorMade-adidas Golf telt vier merken: TaylorMade Golf, adidas Golf, Adams Golf en Ashworth. Vooral de toekomst van die laatste twee wordt onderzocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Back to top