Adidas zet golftak in de etalage | RetailDetail

Adidas zet golftak in de etalage

Adidas zet golftak in de etalage

Sportmerk Adidas heeft een zakenbank in de arm genomen om de toekomst van zijn golfafdeling te bekijken. De vooruitzichten ervan stroken immers niet met de ambities van het bedrijf.

Omzet 16% hoger in het eerste halfjaar

De grootste Europese fabrikant van sportartikelen kon over het eerste halfjaar uitpakken met sterke verkoopresultaten: de omzet van het concern dikte met 16,1% aan tot 7,990 miljard euro, al kwam een deel van de vooruitgang kwam wel op naam van wisselkoerswinsten: zonder de invloed van o.a. de sterke dollar zou de progressie zijn blijven steken op 7%.

 

De nettowinst liep iets achterop, met een +10,5% tot 385 miljoen euro. Dat was onder meer het gevolg van de daling van de brutomarge op de verkopen met 0,4% tot 48,8%. Voorts schreef het concern 18 miljoen euro aan goodwill af voor zijn activiteiten in Latijns-Amerika en Rusland.

 

Toch kent Adidas ook zorgen: topman Herbert Hainer kijkt verontrust naar de ontwikkelingen in Oekraïne en Rusland, waar de economie de foute kant opgaat.

 

Toekomst golfdivisie wordt herbekeken

Tevens worden niet-strategische afdelingen tegen het licht gehouden, zoals golfdivisie TaylorMade. Die kwam in 1997 bij het bedrijf terecht na de overname van het Franse Salomon, dat tot dan eigenaar van het merk was. Intussen zijn de vooruitzichten voor de divisie verslechterd, omdat de verkoop van golfspullen zowel in de Verenigde Staten als in Europa terugloopt.

 

Vorig jaar stond golf nog voor 913 miljoen euro aan verkopen, 6,2% van de totale omzet van Adidas. TaylorMade-adidas Golf telt vier merken: TaylorMade Golf, adidas Golf, Adams Golf en Ashworth. Vooral de toekomst van die laatste twee wordt onderzocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.