A&F Brussel geopend met fikse mediarel | RetailDetail

A&F Brussel geopend met fikse mediarel

A&F Brussel geopend met fikse mediarel

Abercrombie & Fitch heeft zijn start in ons land niet gemist. Gisteren opende de hippe Amerikaanse keten de deuren aan de Brusselse Waterloolaan onder massale belangstelling van pers en publiek... en mét een fikse mediarel. Aanleiding was een kritisch artikel over het personeelsbeleid van de keten en het al dan niet discriminerende karakter ervan.

De lange tenen van A&F

"Wie mooi is, mag er werken. Wie lelijk is, mag alleen kleren kopen bij Abercrombie & Fitch", schreef De Standaard aan de vooravond van de officiële opening van de flagshipstore in de Brusselse bovenstad. Dat de journaliste bovendien het Centrum voor gelijkheid van kansen en racismebestrijding opvoert, dat duidelijk stelt dat "leeftijd en fysieke eigenschappen discriminatiegronden zijn waarop de werkgever niet mag weigeren", volstond om de journaliste meteen de toegang tot de zaak te weigeren tijdens de perspreview.

 

Meteen gingen de poppen aan het dansen. Volgens de Vlaamse Vereniging van Journalisten heeft de kledingketen "de persvrijheid beknot" en in een opgemerkt opiniestuk veegt Marc Michils, CEO van reclamebureau Saatchi & Saatchi, de vloer aan met A&F: "De modellen van Abercrombie & Fitch mogen dan spierbundels zijn, de keten zelf gedraagt zich als een stelletje watjes. Een journalist weigeren wegens een te kritisch stuk, maakt een stoer kledingmerk al snel flauw en ouderwets."

Niet voor het eerst

In dit tijdperk van sociale media en voortdurend communicerende consumenten is de nieuwe norm inderdaad net de dialoog aan te gaan en open te durven converseren. Abercrombie & Fitch veroorzaakt met zijn afwerende houding daarentegen zelf een storm in een glas water, want ook op Twitter wordt de kwestie ondertussen gretig uitgesmeerd.

 

Het is trouwens niet de eerste keer dat het kledingmerk het aan de stok krijgt met de media. In mei van dit jaar was ook al een journalist van Knack Weekend niet welkom op de officiële opening van Abercrombie & Fitch in Parijs. "De timing en aanpak van het artikel pasten toen niet in het media-offensief dat het merk voor ogen had", schrijft Knack.

Discriminatie of niet?

Ook de centrale vraag blijft op deze manier op de voorgrond: discrimineert A&F nu wél of niet? "Voor modellenwerk is het niet strafbaar om te selecteren op basis van uiterlijke kenmerken, zoals huidskleur of schoonheid", zegt Stefan Scottiaux, professor discriminatierecht van de KULeuven. Voor ander werk, zoals de verkoop in de winkel, geldt de Europese discriminatiewetgeving wel degelijk. Dat pleit alvast tegen A&F, dat in Londen al een rechtszaak verloor tegen een meisje dat als verkoopster was aangenomen maar naar de stock werd verbannen omdat ze een armprothese bleek te hebben.

 

Het Centrum voor heeft ondertussen alvast verklaard een onderzoek te zullen instellen. Aangezien schoonheid bezwaarlijk een objectief criterium kan worden genoemd, zal het CGKR een steekproef houden onder het winkelpersoneel om te zien of gediscrimineerd wordt op basis van leeftijd. Als alle medewerkers bijvoorbeeld jonger dan 25 zijn, is kan dat het centrum grond zijn om verdere stappen tegen de keten te ondernemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.