Afschrijving Intimacy geeft winst Van de Velde flinke dreun

Afschrijving Intimacy geeft winst Van de Velde flinke dreun

Lingerieproducent Van de Velde heeft vorig jaar een winstdaling van 92 procent moeten incasseren tot 2,5 miljoen euro. De Oost-Vlaamse fabrikant heeft zijn belang in zijn Amerikaanse dochter volledig afgeschreven.

"Turnaround is niet ingezet" bij Intimacy

Van de Velde kampt al jaren met problemen bij zijn Amerikaanse winkeldochter Intimacy. Die sloot 2014 af met alweer een omzetdaling, deze keer met -16% (-12% op vergelijkbare basis) in lokale munt.

 

"De winstgevendheid van Intimacy blijft lijden onder een verdere omzetdaling en de turnaround is in 2014 niet ingezet", klinkt het in het persbericht, dat het verder nog heeft over een "betekenisvol verlies op een stand-alone basis (Intimacy-shops)". Van de Velde geeft toe dat "de doelstellingen niet gehaald zijn en dat de prestatie van Intimacy onder de targets blijft die waren gesteld bij de overname in 2010."

 

Het bedrijf uit Schellebelle heeft dan ook zowel de merknaam als de goodwill van Intimacy op nul gezet, een afschrijving van alles samen 31,4 miljoen euro. Uiteraard neemt de nettowinst daardoor meteen een ferme duik.

 

Groepsomzet +8,7%

Toch heeft Van de Velde over heel 2014 lang niet slecht geboerd: de omzet steeg met 8,7% tot 198,4 miljoen euro (+7,2% op vergelijkbare basis). De groothandelsactiviteiten boekten een omzetstijging van 9,6% dankzij de succesvolle lancering van PrimaDonna Swim.

 

Op Intimacy na scoorden ook de retailactiviteiten uitstekend: in continentaal Europa ging de omzet liefst 20,3% omhoog. De Britse winkeldochter Rigby & Peller groeide dan weer met 6,8% (+1,6% op vergelijkbare basis) in lokale munt.

 

De recurrente bedrijfswinst voor afschrijvingen en waardeverminderingen steeg dan ook met 18,6% tot 57,7 miljoen euro.

 

Goede vooruitzichten voor 2015

Voor de eerste jaarhelft van 2015 verwacht de lingeriegroep groei in de groothandelsdivisie. De voororders voor de lente/zomercollectie 2015 liggen namelijk vóór op 2014. Voor zijn retailactiviteiten gaat de groep uit van aanhoudende groei in Nederland en Duitsland.

 

"We verwachten ook groei in het Verenigd Koninkrijk, alhoewel die moeilijker te bereiken zal zijn dan op het continent", aldus nog Van de Velde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5 procent en ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1 procent.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Back to top