Afschrijving Intimacy geeft winst Van de Velde flinke dreun

Afschrijving Intimacy geeft winst Van de Velde flinke dreun

Lingerieproducent Van de Velde heeft vorig jaar een winstdaling van 92 procent moeten incasseren tot 2,5 miljoen euro. De Oost-Vlaamse fabrikant heeft zijn belang in zijn Amerikaanse dochter volledig afgeschreven.

"Turnaround is niet ingezet" bij Intimacy

Van de Velde kampt al jaren met problemen bij zijn Amerikaanse winkeldochter Intimacy. Die sloot 2014 af met alweer een omzetdaling, deze keer met -16% (-12% op vergelijkbare basis) in lokale munt.

 

"De winstgevendheid van Intimacy blijft lijden onder een verdere omzetdaling en de turnaround is in 2014 niet ingezet", klinkt het in het persbericht, dat het verder nog heeft over een "betekenisvol verlies op een stand-alone basis (Intimacy-shops)". Van de Velde geeft toe dat "de doelstellingen niet gehaald zijn en dat de prestatie van Intimacy onder de targets blijft die waren gesteld bij de overname in 2010."

 

Het bedrijf uit Schellebelle heeft dan ook zowel de merknaam als de goodwill van Intimacy op nul gezet, een afschrijving van alles samen 31,4 miljoen euro. Uiteraard neemt de nettowinst daardoor meteen een ferme duik.

 

Groepsomzet +8,7%

Toch heeft Van de Velde over heel 2014 lang niet slecht geboerd: de omzet steeg met 8,7% tot 198,4 miljoen euro (+7,2% op vergelijkbare basis). De groothandelsactiviteiten boekten een omzetstijging van 9,6% dankzij de succesvolle lancering van PrimaDonna Swim.

 

Op Intimacy na scoorden ook de retailactiviteiten uitstekend: in continentaal Europa ging de omzet liefst 20,3% omhoog. De Britse winkeldochter Rigby & Peller groeide dan weer met 6,8% (+1,6% op vergelijkbare basis) in lokale munt.

 

De recurrente bedrijfswinst voor afschrijvingen en waardeverminderingen steeg dan ook met 18,6% tot 57,7 miljoen euro.

 

Goede vooruitzichten voor 2015

Voor de eerste jaarhelft van 2015 verwacht de lingeriegroep groei in de groothandelsdivisie. De voororders voor de lente/zomercollectie 2015 liggen namelijk vóór op 2014. Voor zijn retailactiviteiten gaat de groep uit van aanhoudende groei in Nederland en Duitsland.

 

"We verwachten ook groei in het Verenigd Koninkrijk, alhoewel die moeilijker te bereiken zal zijn dan op het continent", aldus nog Van de Velde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top