Amerikaans hooggerechtshof buigt zich over hoofddoek bij Abercrombie | RetailDetail

Amerikaans hooggerechtshof buigt zich over hoofddoek bij Abercrombie

Amerikaans hooggerechtshof buigt zich over hoofddoek bij Abercrombie

Een Amerikaans hooggerechtshof buigt zich momenteel over een zaak van een jonge moslima, die een job bij Abercrombie & Fitch aan zich voorbij zag gaan omdat ze een hoofddoek droeg. Het lijkt erop dat de negen rechters zich in het voordeel van de sollicitante zullen uitspreken.

Kledingpolitiek of discriminatie

De toen 17-jarge Samantha Elauf solliciteerde in 2008 voor een baan als verkoopster op de kinderafdeling bij de kledingketen Abercrombie & Fitch. Ze kreeg een goede beoordeling van een assistent-manager, die haar bij de regiomanager aanbeval om te worden aangenomen. Bij de overdracht van het dossier vertelde de assistent-manager er echter bij dat de betrokkene een zwarte hoofddoek droeg en dat dit wellicht was om religieuze redenen. Daarop veranderde de regiomanager de score van de sollicitante en liep ze de job mis.

 

Toen de zaak voor de rechter belandde, sprak een lagere rechtbank zich uit in het voordeel van de sollicitante, maar in beroep veranderde dit: het zou aan de sollicitante geweest zijn om een uitzondering op de kledijcode te vragen wegens religieuze redenen. Volgens Abercrombie & Fitch passen hoofddoeken immers niet in de kledingcode van het bedrijf, die geen zwarte kleding en geen hoofddeksels toelieten. Elauf reageerde daarop door te stellen dat ze niet op de hoogte was van de kledingpolitiek van het bedrijf.

 

Ruimte voor religieuze uitingen

Nu ligt de zaak via de tussenkomst van de US Equal Employment Opportunity Commission voor bij het hooggerechtshof, waar negen rechters zich moeten buigen over de vraag of werkgevers ruimte moeten laten voor religieuze overtuigingen.

 

Abercrombie wierp alvast op dat het niet kan weten dat sollicitanten aan bepaalde uitingen vasthouden uit religieuze overwegen als ze dat niet spontaan vertellen. “Anders moeten we onze mensen trainen op het herkennen van stereotypen.” Bij de behandeling van het dossier leken de rechters evenwel in het voordeel van de moslima te tenderen.

 

Inmiddels heeft het bedrijf de kledingcode voor werknemers overigens aangepast: hoofddoeken mogen, maar zwart is nog steeds verboden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.