Amerikaans hooggerechtshof buigt zich over hoofddoek bij Abercrombie

Amerikaans hooggerechtshof buigt zich over hoofddoek bij Abercrombie

Een Amerikaans hooggerechtshof buigt zich momenteel over een zaak van een jonge moslima, die een job bij Abercrombie & Fitch aan zich voorbij zag gaan omdat ze een hoofddoek droeg. Het lijkt erop dat de negen rechters zich in het voordeel van de sollicitante zullen uitspreken.

Kledingpolitiek of discriminatie

De toen 17-jarge Samantha Elauf solliciteerde in 2008 voor een baan als verkoopster op de kinderafdeling bij de kledingketen Abercrombie & Fitch. Ze kreeg een goede beoordeling van een assistent-manager, die haar bij de regiomanager aanbeval om te worden aangenomen. Bij de overdracht van het dossier vertelde de assistent-manager er echter bij dat de betrokkene een zwarte hoofddoek droeg en dat dit wellicht was om religieuze redenen. Daarop veranderde de regiomanager de score van de sollicitante en liep ze de job mis.

 

Toen de zaak voor de rechter belandde, sprak een lagere rechtbank zich uit in het voordeel van de sollicitante, maar in beroep veranderde dit: het zou aan de sollicitante geweest zijn om een uitzondering op de kledijcode te vragen wegens religieuze redenen. Volgens Abercrombie & Fitch passen hoofddoeken immers niet in de kledingcode van het bedrijf, die geen zwarte kleding en geen hoofddeksels toelieten. Elauf reageerde daarop door te stellen dat ze niet op de hoogte was van de kledingpolitiek van het bedrijf.

 

Ruimte voor religieuze uitingen

Nu ligt de zaak via de tussenkomst van de US Equal Employment Opportunity Commission voor bij het hooggerechtshof, waar negen rechters zich moeten buigen over de vraag of werkgevers ruimte moeten laten voor religieuze overtuigingen.

 

Abercrombie wierp alvast op dat het niet kan weten dat sollicitanten aan bepaalde uitingen vasthouden uit religieuze overwegen als ze dat niet spontaan vertellen. “Anders moeten we onze mensen trainen op het herkennen van stereotypen.” Bij de behandeling van het dossier leken de rechters evenwel in het voordeel van de moslima te tenderen.

 

Inmiddels heeft het bedrijf de kledingcode voor werknemers overigens aangepast: hoofddoeken mogen, maar zwart is nog steeds verboden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe investeerders is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

Back to top