Amerikaans hooggerechtshof buigt zich over hoofddoek bij Abercrombie

Amerikaans hooggerechtshof buigt zich over hoofddoek bij Abercrombie

Een Amerikaans hooggerechtshof buigt zich momenteel over een zaak van een jonge moslima, die een job bij Abercrombie & Fitch aan zich voorbij zag gaan omdat ze een hoofddoek droeg. Het lijkt erop dat de negen rechters zich in het voordeel van de sollicitante zullen uitspreken.

Kledingpolitiek of discriminatie

De toen 17-jarge Samantha Elauf solliciteerde in 2008 voor een baan als verkoopster op de kinderafdeling bij de kledingketen Abercrombie & Fitch. Ze kreeg een goede beoordeling van een assistent-manager, die haar bij de regiomanager aanbeval om te worden aangenomen. Bij de overdracht van het dossier vertelde de assistent-manager er echter bij dat de betrokkene een zwarte hoofddoek droeg en dat dit wellicht was om religieuze redenen. Daarop veranderde de regiomanager de score van de sollicitante en liep ze de job mis.

 

Toen de zaak voor de rechter belandde, sprak een lagere rechtbank zich uit in het voordeel van de sollicitante, maar in beroep veranderde dit: het zou aan de sollicitante geweest zijn om een uitzondering op de kledijcode te vragen wegens religieuze redenen. Volgens Abercrombie & Fitch passen hoofddoeken immers niet in de kledingcode van het bedrijf, die geen zwarte kleding en geen hoofddeksels toelieten. Elauf reageerde daarop door te stellen dat ze niet op de hoogte was van de kledingpolitiek van het bedrijf.

 

Ruimte voor religieuze uitingen

Nu ligt de zaak via de tussenkomst van de US Equal Employment Opportunity Commission voor bij het hooggerechtshof, waar negen rechters zich moeten buigen over de vraag of werkgevers ruimte moeten laten voor religieuze overtuigingen.

 

Abercrombie wierp alvast op dat het niet kan weten dat sollicitanten aan bepaalde uitingen vasthouden uit religieuze overwegen als ze dat niet spontaan vertellen. “Anders moeten we onze mensen trainen op het herkennen van stereotypen.” Bij de behandeling van het dossier leken de rechters evenwel in het voordeel van de moslima te tenderen.

 

Inmiddels heeft het bedrijf de kledingcode voor werknemers overigens aangepast: hoofddoeken mogen, maar zwart is nog steeds verboden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Back to top