Antwerpse koopzondagen nog niet rendabel voor helft moderetailers

Antwerpse koopzondagen nog niet rendabel voor helft moderetailers

Voor iets minder dan de helft van de moderetailers die hebben deelgenomen aan een Antwerpse koopzondag zijn die dagen momenteel niet rendabel. Ruim een kwart noemt ze zelfs simpelweg onsuccesvol.

Meer promotie

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) heeft daarvoor een rondvraag gedaan bij Antwerpse modezaken. 7 op de 10 modezaken zegt al meegedaan te hebben aan minstens één koopzondag. 36 procent van hen noemt de koopzondagen een succes, terwijl 27 procent ze dan weer onsuccesvol vindt.


Voor 45 procent van hen zijn ze alvast niet rendabel, omdat de kosten voor het openen van de winkel op zondag zwaarder doorwegen dan de extra inkomsten. Het NSZ vraagt dan ook aan het Antwerpse stadsbestuur om de koopzondagen, die elke eerste zondag van de maand plaatsvinden, nog meer te promoten.


"Die situatie zal snel moeten veranderen, want anders zullen een pak winkels op termijn afhaken. Logisch trouwens, want een winkeleigenaar opent zijn winkel niet voor de 'fun' op een zondag. Het moet opbrengen", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Ze wil dat ook de zijstraten van de Meir en andere winkelstraten betrokken worden bij de koopzondagen.


55 procent van de modehandelaars zijn wel tevreden met het tempo van het aantal koopzondagen. 18 procent ziet er liever maar één per trimester, terwijl 16 procent helemaal af wil van de extra winkeldagen. 11 procent ziet dan weer ruimte voor nog meer koopzondagen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top