Antwerpse koopzondagen nog niet rendabel voor helft moderetailers | RetailDetail

Antwerpse koopzondagen nog niet rendabel voor helft moderetailers

Antwerpse koopzondagen nog niet rendabel voor helft moderetailers

Voor iets minder dan de helft van de moderetailers die hebben deelgenomen aan een Antwerpse koopzondag zijn die dagen momenteel niet rendabel. Ruim een kwart noemt ze zelfs simpelweg onsuccesvol.

Meer promotie

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) heeft daarvoor een rondvraag gedaan bij Antwerpse modezaken. 7 op de 10 modezaken zegt al meegedaan te hebben aan minstens één koopzondag. 36 procent van hen noemt de koopzondagen een succes, terwijl 27 procent ze dan weer onsuccesvol vindt.


Voor 45 procent van hen zijn ze alvast niet rendabel, omdat de kosten voor het openen van de winkel op zondag zwaarder doorwegen dan de extra inkomsten. Het NSZ vraagt dan ook aan het Antwerpse stadsbestuur om de koopzondagen, die elke eerste zondag van de maand plaatsvinden, nog meer te promoten.


"Die situatie zal snel moeten veranderen, want anders zullen een pak winkels op termijn afhaken. Logisch trouwens, want een winkeleigenaar opent zijn winkel niet voor de 'fun' op een zondag. Het moet opbrengen", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Ze wil dat ook de zijstraten van de Meir en andere winkelstraten betrokken worden bij de koopzondagen.


55 procent van de modehandelaars zijn wel tevreden met het tempo van het aantal koopzondagen. 18 procent ziet er liever maar één per trimester, terwijl 16 procent helemaal af wil van de extra winkeldagen. 11 procent ziet dan weer ruimte voor nog meer koopzondagen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.