Antwerpse koopzondagen nog niet rendabel voor helft moderetailers

Antwerpse koopzondagen nog niet rendabel voor helft moderetailers

Voor iets minder dan de helft van de moderetailers die hebben deelgenomen aan een Antwerpse koopzondag zijn die dagen momenteel niet rendabel. Ruim een kwart noemt ze zelfs simpelweg onsuccesvol.

Meer promotie

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) heeft daarvoor een rondvraag gedaan bij Antwerpse modezaken. 7 op de 10 modezaken zegt al meegedaan te hebben aan minstens één koopzondag. 36 procent van hen noemt de koopzondagen een succes, terwijl 27 procent ze dan weer onsuccesvol vindt.


Voor 45 procent van hen zijn ze alvast niet rendabel, omdat de kosten voor het openen van de winkel op zondag zwaarder doorwegen dan de extra inkomsten. Het NSZ vraagt dan ook aan het Antwerpse stadsbestuur om de koopzondagen, die elke eerste zondag van de maand plaatsvinden, nog meer te promoten.


"Die situatie zal snel moeten veranderen, want anders zullen een pak winkels op termijn afhaken. Logisch trouwens, want een winkeleigenaar opent zijn winkel niet voor de 'fun' op een zondag. Het moet opbrengen", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Ze wil dat ook de zijstraten van de Meir en andere winkelstraten betrokken worden bij de koopzondagen.


55 procent van de modehandelaars zijn wel tevreden met het tempo van het aantal koopzondagen. 18 procent ziet er liever maar één per trimester, terwijl 16 procent helemaal af wil van de extra winkeldagen. 11 procent ziet dan weer ruimte voor nog meer koopzondagen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top