Antwerpse koopzondagen nog niet rendabel voor helft moderetailers | RetailDetail

Antwerpse koopzondagen nog niet rendabel voor helft moderetailers

Antwerpse koopzondagen nog niet rendabel voor helft moderetailers

Voor iets minder dan de helft van de moderetailers die hebben deelgenomen aan een Antwerpse koopzondag zijn die dagen momenteel niet rendabel. Ruim een kwart noemt ze zelfs simpelweg onsuccesvol.

Meer promotie

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) heeft daarvoor een rondvraag gedaan bij Antwerpse modezaken. 7 op de 10 modezaken zegt al meegedaan te hebben aan minstens één koopzondag. 36 procent van hen noemt de koopzondagen een succes, terwijl 27 procent ze dan weer onsuccesvol vindt.


Voor 45 procent van hen zijn ze alvast niet rendabel, omdat de kosten voor het openen van de winkel op zondag zwaarder doorwegen dan de extra inkomsten. Het NSZ vraagt dan ook aan het Antwerpse stadsbestuur om de koopzondagen, die elke eerste zondag van de maand plaatsvinden, nog meer te promoten.


"Die situatie zal snel moeten veranderen, want anders zullen een pak winkels op termijn afhaken. Logisch trouwens, want een winkeleigenaar opent zijn winkel niet voor de 'fun' op een zondag. Het moet opbrengen", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Ze wil dat ook de zijstraten van de Meir en andere winkelstraten betrokken worden bij de koopzondagen.


55 procent van de modehandelaars zijn wel tevreden met het tempo van het aantal koopzondagen. 18 procent ziet er liever maar één per trimester, terwijl 16 procent helemaal af wil van de extra winkeldagen. 11 procent ziet dan weer ruimte voor nog meer koopzondagen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.