Antwerpse Nationalestraat verzadigd? | RetailDetail

Antwerpse Nationalestraat verzadigd?

Antwerpse Nationalestraat verzadigd?

Heeft de Nationalestraat, de modestraat bij uitstek van Antwerpen, zijn plafond bereikt? Met 27 winkelketens in de straat lijkt een einde te komen aan de groei. Ook in de omliggende straten stijgt de druk door steeds schaarsere winkelruimte.

 

Uit cijfers van de dienst Werk en Economie van de stad Antwerpen blijkt dat zich in de laatste drie jaar slechts vijf nieuwe retailketens in de Nationalestraat hebben gevestigd. Een schril contrast met de snelle opkomst van het Antwerpse modekwartier voorheen.

 

In het begin van het decennium begon de straat duidelijk aan zijn opmars. Tussen 2001 en 2007 groeide het aantal retailketens er van 6 naar 22. Nu lijkt een verzadiging van de buurt op te treden.

 

Al zorgt de maturiteit van de zogeheten Antwerpse ‘gouden driehoek’ er net voor dat de buurt op zich goed blijft presteren. In 2010 zagen de winkelstraten in de wijk Sint-Andries hum omzet gemiddeld met 3,5% groeien.

 

De buurt rond de Nationalestraat moet weliswaar het vooral hebben van de modesector. Volgens de metingen behoren 17% van de winkels tot de mode-industrie. De overige sectoren aarden er minder goed, met in 2010 een omzetdaling van circa 2% tot gevolg.

Heeft de Nationalestraat, de modestraat bij uitstek van Antwerpen, zijn plafond bereikt? Met 27 winkelketens in de straat lijkt een einde te komen aan de groei. Ook in de omliggende straten stijgt de druk door steeds schaarsere winkelruimte.

 

Uit cijfers van de dienst Werk en Economie van de stad Antwerpen blijkt dat zich in de laatste drie jaar slechts vijf nieuwe retailketens in de Nationalestraat hebben gevestigd. Een schril contrast met de snelle opkomst van het Antwerpse modekwartier voorheen.

 

In het begin van het decennium begon de straat duidelijk aan zijn opmars. Tussen 2001 en 2007 groeide het aantal retailketens er van 6 naar 22. Nu lijkt een verzadiging van de buurt op te treden.

 

Al zorgt de maturiteit van de zogeheten Antwerpse ‘gouden driehoek’ er net voor dat de buurt op zich goed blijft presteren. In 2010 zagen de winkelstraten in de wijk Sint-Andries hum omzet gemiddeld met 3,5% groeien.

 

De buurt rond de Nationalestraat moet weliswaar het vooral hebben van de modesector. Volgens de metingen behoren 17% van de winkels tot de mode-industrie. De overige sectoren aarden er minder goed, met in 2010 een omzetdaling van circa 2% tot gevolg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top