Antwerpse Nationalestraat verzadigd?

Antwerpse Nationalestraat verzadigd?

Heeft de Nationalestraat, de modestraat bij uitstek van Antwerpen, zijn plafond bereikt? Met 27 winkelketens in de straat lijkt een einde te komen aan de groei. Ook in de omliggende straten stijgt de druk door steeds schaarsere winkelruimte.

 

Uit cijfers van de dienst Werk en Economie van de stad Antwerpen blijkt dat zich in de laatste drie jaar slechts vijf nieuwe retailketens in de Nationalestraat hebben gevestigd. Een schril contrast met de snelle opkomst van het Antwerpse modekwartier voorheen.

 

In het begin van het decennium begon de straat duidelijk aan zijn opmars. Tussen 2001 en 2007 groeide het aantal retailketens er van 6 naar 22. Nu lijkt een verzadiging van de buurt op te treden.

 

Al zorgt de maturiteit van de zogeheten Antwerpse ‘gouden driehoek’ er net voor dat de buurt op zich goed blijft presteren. In 2010 zagen de winkelstraten in de wijk Sint-Andries hum omzet gemiddeld met 3,5% groeien.

 

De buurt rond de Nationalestraat moet weliswaar het vooral hebben van de modesector. Volgens de metingen behoren 17% van de winkels tot de mode-industrie. De overige sectoren aarden er minder goed, met in 2010 een omzetdaling van circa 2% tot gevolg.

Heeft de Nationalestraat, de modestraat bij uitstek van Antwerpen, zijn plafond bereikt? Met 27 winkelketens in de straat lijkt een einde te komen aan de groei. Ook in de omliggende straten stijgt de druk door steeds schaarsere winkelruimte.

 

Uit cijfers van de dienst Werk en Economie van de stad Antwerpen blijkt dat zich in de laatste drie jaar slechts vijf nieuwe retailketens in de Nationalestraat hebben gevestigd. Een schril contrast met de snelle opkomst van het Antwerpse modekwartier voorheen.

 

In het begin van het decennium begon de straat duidelijk aan zijn opmars. Tussen 2001 en 2007 groeide het aantal retailketens er van 6 naar 22. Nu lijkt een verzadiging van de buurt op te treden.

 

Al zorgt de maturiteit van de zogeheten Antwerpse ‘gouden driehoek’ er net voor dat de buurt op zich goed blijft presteren. In 2010 zagen de winkelstraten in de wijk Sint-Andries hum omzet gemiddeld met 3,5% groeien.

 

De buurt rond de Nationalestraat moet weliswaar het vooral hebben van de modesector. Volgens de metingen behoren 17% van de winkels tot de mode-industrie. De overige sectoren aarden er minder goed, met in 2010 een omzetdaling van circa 2% tot gevolg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


13 winkels McGregor en Gaastra gered

19/05/2017

Twee kopers nemen samen 13 Belgische winkels over van modeketens McGregor en Gaastra, die eerder dit jaar in de problemen geraakten. Voor tien andere winkels is er nog geen oplossing. 

Patrick Louvet is nieuwe CEO Ralph Lauren

19/05/2017

Modemerk Ralph Lauren heeft Patrick Louvet aangeduid als de nieuwe CEO. Hij volgt Stefan Larsson op, die in februari onverwacht het bedrijf verliet omwille van een meningsverschil met oprichter en voorzitter Ralph Lauren.

Scotch & Soda zet verovering Frankrijk voort

18/05/2017

Het Nederlandse modemerk Scotch & Soda opent binnenkort boetieks in Dijon en Parijs. De twee nieuwe winkels komen boven op de negen eigen boetieks die het merk nu al runt in Frankrijk.

Uniqlo dit najaar naar Brussel

18/05/2017

De Japanse modeketen Uniqlo opent dit najaar een eerste vestiging in Brussel. Het wordt de derde winkel van het merk in België, na vestigingen in Antwerpen en het Wijnegem Shopping Center.

Winkels Noppies in nieuw kleedje

17/05/2017

Noppies, de modeketen voor zwangere vrouwen en baby’s, gaat al zijn winkels in een nieuw jasje steken vanwege het tienjarig bestaan van de keten. De eerste winkel die het nieuwe concept mag ontvangen, is die in Rotterdam.

Urban Outfitters haalt weer de verwachtingen niet

17/05/2017

Modebedrijf Urban Outfitters heeft in het eerste kwartaal van 2017 niet aan de verwachtingen kunnen voldoen. Binnen het moederbedrijf van ketens Anthropologie, Free People en Urban Outfiters daalde de vergelijkbare omzet dan ook opnieuw.

Back to top