Antwerpse Nationalestraat verzadigd?

Antwerpse Nationalestraat verzadigd?

Heeft de Nationalestraat, de modestraat bij uitstek van Antwerpen, zijn plafond bereikt? Met 27 winkelketens in de straat lijkt een einde te komen aan de groei. Ook in de omliggende straten stijgt de druk door steeds schaarsere winkelruimte.

 

Uit cijfers van de dienst Werk en Economie van de stad Antwerpen blijkt dat zich in de laatste drie jaar slechts vijf nieuwe retailketens in de Nationalestraat hebben gevestigd. Een schril contrast met de snelle opkomst van het Antwerpse modekwartier voorheen.

 

In het begin van het decennium begon de straat duidelijk aan zijn opmars. Tussen 2001 en 2007 groeide het aantal retailketens er van 6 naar 22. Nu lijkt een verzadiging van de buurt op te treden.

 

Al zorgt de maturiteit van de zogeheten Antwerpse ‘gouden driehoek’ er net voor dat de buurt op zich goed blijft presteren. In 2010 zagen de winkelstraten in de wijk Sint-Andries hum omzet gemiddeld met 3,5% groeien.

 

De buurt rond de Nationalestraat moet weliswaar het vooral hebben van de modesector. Volgens de metingen behoren 17% van de winkels tot de mode-industrie. De overige sectoren aarden er minder goed, met in 2010 een omzetdaling van circa 2% tot gevolg.

Heeft de Nationalestraat, de modestraat bij uitstek van Antwerpen, zijn plafond bereikt? Met 27 winkelketens in de straat lijkt een einde te komen aan de groei. Ook in de omliggende straten stijgt de druk door steeds schaarsere winkelruimte.

 

Uit cijfers van de dienst Werk en Economie van de stad Antwerpen blijkt dat zich in de laatste drie jaar slechts vijf nieuwe retailketens in de Nationalestraat hebben gevestigd. Een schril contrast met de snelle opkomst van het Antwerpse modekwartier voorheen.

 

In het begin van het decennium begon de straat duidelijk aan zijn opmars. Tussen 2001 en 2007 groeide het aantal retailketens er van 6 naar 22. Nu lijkt een verzadiging van de buurt op te treden.

 

Al zorgt de maturiteit van de zogeheten Antwerpse ‘gouden driehoek’ er net voor dat de buurt op zich goed blijft presteren. In 2010 zagen de winkelstraten in de wijk Sint-Andries hum omzet gemiddeld met 3,5% groeien.

 

De buurt rond de Nationalestraat moet weliswaar het vooral hebben van de modesector. Volgens de metingen behoren 17% van de winkels tot de mode-industrie. De overige sectoren aarden er minder goed, met in 2010 een omzetdaling van circa 2% tot gevolg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zalando maakt aankoop inruilen nog eenvoudiger

18/12/2017

Zalando heeft met zijn "Order Exchange Service" een manier gevonden om het inruilen van een kledingstuk nog eenvoudiger te maken. Klanten kunnen via de dienst in één stap een kledingstuk terugsturen en het in een andere maat geleverd krijgen.

COS mag dan toch winkel openen op Dansaertstraat

18/12/2017

Na jaren van problemen en protesten mag de Zweedse modeketen COS, dat onderdeel is van de H&M Group, volgend jaar dan toch een vestiging openen op de Dansaertstraat in Brussel.

H&M wil Brusselse vestiging sluiten

18/12/2017

De Zweedse modegroep H&M heeft bij de bekendmaking van de resultaten van het vierde kwartaal laten verstaan dat het meer winkels wil sluiten. Een van die vestigingen bevindt zich in het winkelcentrum City 2 in Brussel.

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Back to top