Antwerpse Nationalestraat verzadigd?

Antwerpse Nationalestraat verzadigd?

Heeft de Nationalestraat, de modestraat bij uitstek van Antwerpen, zijn plafond bereikt? Met 27 winkelketens in de straat lijkt een einde te komen aan de groei. Ook in de omliggende straten stijgt de druk door steeds schaarsere winkelruimte.

 

Uit cijfers van de dienst Werk en Economie van de stad Antwerpen blijkt dat zich in de laatste drie jaar slechts vijf nieuwe retailketens in de Nationalestraat hebben gevestigd. Een schril contrast met de snelle opkomst van het Antwerpse modekwartier voorheen.

 

In het begin van het decennium begon de straat duidelijk aan zijn opmars. Tussen 2001 en 2007 groeide het aantal retailketens er van 6 naar 22. Nu lijkt een verzadiging van de buurt op te treden.

 

Al zorgt de maturiteit van de zogeheten Antwerpse ‘gouden driehoek’ er net voor dat de buurt op zich goed blijft presteren. In 2010 zagen de winkelstraten in de wijk Sint-Andries hum omzet gemiddeld met 3,5% groeien.

 

De buurt rond de Nationalestraat moet weliswaar het vooral hebben van de modesector. Volgens de metingen behoren 17% van de winkels tot de mode-industrie. De overige sectoren aarden er minder goed, met in 2010 een omzetdaling van circa 2% tot gevolg.

Heeft de Nationalestraat, de modestraat bij uitstek van Antwerpen, zijn plafond bereikt? Met 27 winkelketens in de straat lijkt een einde te komen aan de groei. Ook in de omliggende straten stijgt de druk door steeds schaarsere winkelruimte.

 

Uit cijfers van de dienst Werk en Economie van de stad Antwerpen blijkt dat zich in de laatste drie jaar slechts vijf nieuwe retailketens in de Nationalestraat hebben gevestigd. Een schril contrast met de snelle opkomst van het Antwerpse modekwartier voorheen.

 

In het begin van het decennium begon de straat duidelijk aan zijn opmars. Tussen 2001 en 2007 groeide het aantal retailketens er van 6 naar 22. Nu lijkt een verzadiging van de buurt op te treden.

 

Al zorgt de maturiteit van de zogeheten Antwerpse ‘gouden driehoek’ er net voor dat de buurt op zich goed blijft presteren. In 2010 zagen de winkelstraten in de wijk Sint-Andries hum omzet gemiddeld met 3,5% groeien.

 

De buurt rond de Nationalestraat moet weliswaar het vooral hebben van de modesector. Volgens de metingen behoren 17% van de winkels tot de mode-industrie. De overige sectoren aarden er minder goed, met in 2010 een omzetdaling van circa 2% tot gevolg.

Tags: