Armani blijft investeren na recordomzet

Armani blijft investeren na recordomzet

De Italiaanse modegroep Armani haalde in het boekjaar 2013 een recordomzet van meer dan 2 miljard euro. Het bedrijf zegt ook te blijven investeren in de uitbreiding van het eigen winkelnetwerk.

Wisselkoersen drukken omzet

Armani haalde in 2013 een recordomzet van 2,19 miljard euro. Daarmee doet het 4,5 procent beter dan een jaar eerder, toen de omzet wel veel sterker groeide met 16 procent. Toch mag Armani tevreden zijn, want het kon op alle markten en bij elk merk een groei laten optekenen. De wisselkoersen drukten wel negatief op het resultaat: zonder wisselkoerseffecten kwam de groei in 2013 uit op 8,3 procent. Ook de groeivertraging in China had zijn gevolgen.

 

Die recordomzet leverde Armani een operationele winst van 401 miljoen euro op, 18 procent meer dan een jaar eerder. Armani investeerde vorig jaar ook 100 miljoen euro in de uitbreiding van het winkelnetwerk en het verbeteren van onder andere de productieketen. Die investeringen zal het ook dit jaar verderzetten. Zo wil het dit jaar minstens evenveel winkels opendoen als in 2013.

 

Verdere investeringen

Daarnaast heeft het ook de resterende 50 procent van A/X Armani Exchange overgenomen. Met dat fastfashionmerk wil het de concurrentie aangaan met merken zoals H&M en Zara. Momenteel zijn er wereldwijd 270 winkels van A/X Armani Exchange.

 

Het merk krijgt ook wel wat kritiek te verduren, omdat het steeds meer focust op het midden van de markt, waardoor het luxe-imago van het merk zou aangetast worden. Dit terwijl andere merken zoals Gucci en Louis Vuitton net meer en meer focussen op de rijkere klanten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top