Bel&Bo treedt toe tot Fair Wear Foundation | RetailDetail

Bel&Bo treedt toe tot Fair Wear Foundation

Bel&Bo treedt toe tot Fair Wear Foundation

De Belgische modeketen Bel&Bo is officieel lid geworden van de Fair Wear Foundation, een stichting die ijvert voor betere arbeidsomstandigheden in de confectie-industrie.

"Eerlijk en duurzaam"

"Deze toetreding is het resultaat van een jarenlang proces", zegt Lode Benoit, algemeen directeur van het bedrijf achter Bel&Bo. "Eerlijk en duurzaam ondernemen behoort tot de intrinsieke waarden van ons bedrijf. En uiteraard trekken we die lijn door naar iedereen die betrokken is bij de productie van onze kleren."

 

"We willen wel economisch rendabel zijn, maar niet op de rug van de zwakkeren in de maatschappij", vervolgt Benoit. "We streven naar een duurzaam partnership met onze leveranciers en naar een transparant systeem waarbij elke schakel in de productie traceerbaar is. Omdat we graag onze inspanningen objectief evalueren, zijn we altijd vragende partij geweest om opgenomen te worden in de onderzoeken van de Schone Kleren Campagne."

 

"We kregen reeds bemoedigende rapporten en willen vandaag nog een stap verder zetten door onze gedragscode volledig aan te passen aan de eisen van FWF en ons officieel te engageren door onze toetreding. Niet omdat het moet, wel omdat dit strookt met onze deontologie."

 

"Blijvend engagement"

"De toetreding tot FWF is meer dan een lidmaatschap", zegt ook Lotte Schuurman van Fair Wear Foundation, een stichting waarbij zowel NGO's, vakbonden als bedrijven zijn aangesloten. De FWF ontwikkelde een gedragscode die gebaseerd is op de normen van de International Labour Organisation en beschikt over een monitoring- en verificatiemethode om toe te zien op de toepassing van de gedragscode en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden.

 

Schuurman: "Het is daarbij belangrijk dat FWF-leden tijd en financiële middelen vrij maken om hun doelstellingen te realiseren. Niet eenmalig, maar gedurende het hele lidmaatschap."

 

Bel&Bo, het vroegere Promo Fashion, telt in ons land 85 winkels (waarvan 65 in Vlaanderen). Er werken zo'n 450 mensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.