Bel&Bo treedt toe tot Fair Wear Foundation

Bel&Bo treedt toe tot Fair Wear Foundation

De Belgische modeketen Bel&Bo is officieel lid geworden van de Fair Wear Foundation, een stichting die ijvert voor betere arbeidsomstandigheden in de confectie-industrie.

"Eerlijk en duurzaam"

"Deze toetreding is het resultaat van een jarenlang proces", zegt Lode Benoit, algemeen directeur van het bedrijf achter Bel&Bo. "Eerlijk en duurzaam ondernemen behoort tot de intrinsieke waarden van ons bedrijf. En uiteraard trekken we die lijn door naar iedereen die betrokken is bij de productie van onze kleren."

 

"We willen wel economisch rendabel zijn, maar niet op de rug van de zwakkeren in de maatschappij", vervolgt Benoit. "We streven naar een duurzaam partnership met onze leveranciers en naar een transparant systeem waarbij elke schakel in de productie traceerbaar is. Omdat we graag onze inspanningen objectief evalueren, zijn we altijd vragende partij geweest om opgenomen te worden in de onderzoeken van de Schone Kleren Campagne."

 

"We kregen reeds bemoedigende rapporten en willen vandaag nog een stap verder zetten door onze gedragscode volledig aan te passen aan de eisen van FWF en ons officieel te engageren door onze toetreding. Niet omdat het moet, wel omdat dit strookt met onze deontologie."

 

"Blijvend engagement"

"De toetreding tot FWF is meer dan een lidmaatschap", zegt ook Lotte Schuurman van Fair Wear Foundation, een stichting waarbij zowel NGO's, vakbonden als bedrijven zijn aangesloten. De FWF ontwikkelde een gedragscode die gebaseerd is op de normen van de International Labour Organisation en beschikt over een monitoring- en verificatiemethode om toe te zien op de toepassing van de gedragscode en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden.

 

Schuurman: "Het is daarbij belangrijk dat FWF-leden tijd en financiële middelen vrij maken om hun doelstellingen te realiseren. Niet eenmalig, maar gedurende het hele lidmaatschap."

 

Bel&Bo, het vroegere Promo Fashion, telt in ons land 85 winkels (waarvan 65 in Vlaanderen). Er werken zo'n 450 mensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


United Brands toont nieuw winkelconcept in Oud-Turnhout

23/10/2017

Sportketen United Brands heeft zijn vestiging in Oud-Turnhout compleet vernieuwd, met de focus op beleving en op digitalisering. Dorien Piessens, dochter van oprichter en CEO Marc Piessens, bereidt zich inmiddels voor om het stuur over te nemen.

Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 m² op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren zijn grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Back to top