Bel&Bo treedt toe tot Fair Wear Foundation | RetailDetail

Bel&Bo treedt toe tot Fair Wear Foundation

Bel&Bo treedt toe tot Fair Wear Foundation

De Belgische modeketen Bel&Bo is officieel lid geworden van de Fair Wear Foundation, een stichting die ijvert voor betere arbeidsomstandigheden in de confectie-industrie.

"Eerlijk en duurzaam"

"Deze toetreding is het resultaat van een jarenlang proces", zegt Lode Benoit, algemeen directeur van het bedrijf achter Bel&Bo. "Eerlijk en duurzaam ondernemen behoort tot de intrinsieke waarden van ons bedrijf. En uiteraard trekken we die lijn door naar iedereen die betrokken is bij de productie van onze kleren."

 

"We willen wel economisch rendabel zijn, maar niet op de rug van de zwakkeren in de maatschappij", vervolgt Benoit. "We streven naar een duurzaam partnership met onze leveranciers en naar een transparant systeem waarbij elke schakel in de productie traceerbaar is. Omdat we graag onze inspanningen objectief evalueren, zijn we altijd vragende partij geweest om opgenomen te worden in de onderzoeken van de Schone Kleren Campagne."

 

"We kregen reeds bemoedigende rapporten en willen vandaag nog een stap verder zetten door onze gedragscode volledig aan te passen aan de eisen van FWF en ons officieel te engageren door onze toetreding. Niet omdat het moet, wel omdat dit strookt met onze deontologie."

 

"Blijvend engagement"

"De toetreding tot FWF is meer dan een lidmaatschap", zegt ook Lotte Schuurman van Fair Wear Foundation, een stichting waarbij zowel NGO's, vakbonden als bedrijven zijn aangesloten. De FWF ontwikkelde een gedragscode die gebaseerd is op de normen van de International Labour Organisation en beschikt over een monitoring- en verificatiemethode om toe te zien op de toepassing van de gedragscode en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden.

 

Schuurman: "Het is daarbij belangrijk dat FWF-leden tijd en financiële middelen vrij maken om hun doelstellingen te realiseren. Niet eenmalig, maar gedurende het hele lidmaatschap."

 

Bel&Bo, het vroegere Promo Fashion, telt in ons land 85 winkels (waarvan 65 in Vlaanderen). Er werken zo'n 450 mensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top