Belgische kledingmerken krijgen nieuwe maten

Belgische kledingmerken krijgen nieuwe maten

De Belgische kledingmerken gaan nieuwe maten invoeren, die zijn ontwikkeld door de Hogeschool Gent. De huidige maten zijn immers verouderd en daarom niet meer relevant voor de huidige lichaamsbouw van de consument, klinkt het.

Lichaam geëvolueerd

De nieuwe maten worden gebaseerd op onderzoek van de Hogeschool Gent, die in 2012 een nationale meetcampagne uitvoerde en op basis van de resultaten nieuwe kledingmaten voorstelde. De laatste keer dat zo'n onderzoek werd gehouden was in 1990 en sindsdien is er heel wat veranderd. De gemiddelde Belg blijkt twee centimeter groter te zijn dan toen en het vrouwenlichaam is geëvolueerd van een zandloperfiguur naar een H-model met bredere heupen.

 

Op basis van die resultaten werden de maten aangepast en wordt een maatje 38 bijvoorbeeld drie tot zes centimeter losser rond de taille. Daardoor zullen veel vrouwen binnenkort een maatje kleiner kunnen aantrekken wanneer ze een Belgische winkelketen als JBC binnenstappen.

 

De Europese Unie heeft ook al te kennen gegeven dat ze in de toekomst wil dat alle landen dezelfde maten gebruiken. Momenteel zit daar nog veel verschil op, niet enkel omdat verschillende landen andere tabellen gebruiken, maar omdat ze die ook nog eens anders invullen. Het onderzoek van de Hogeschool Gent maakt dan ook deel uit van een grotere Europese meetcampagne.

Tags: