Belgische kledingmerken krijgen nieuwe maten | RetailDetail

Belgische kledingmerken krijgen nieuwe maten

Belgische kledingmerken krijgen nieuwe maten

De Belgische kledingmerken gaan nieuwe maten invoeren, die zijn ontwikkeld door de Hogeschool Gent. De huidige maten zijn immers verouderd en daarom niet meer relevant voor de huidige lichaamsbouw van de consument, klinkt het.

Lichaam geëvolueerd

De nieuwe maten worden gebaseerd op onderzoek van de Hogeschool Gent, die in 2012 een nationale meetcampagne uitvoerde en op basis van de resultaten nieuwe kledingmaten voorstelde. De laatste keer dat zo'n onderzoek werd gehouden was in 1990 en sindsdien is er heel wat veranderd. De gemiddelde Belg blijkt twee centimeter groter te zijn dan toen en het vrouwenlichaam is geëvolueerd van een zandloperfiguur naar een H-model met bredere heupen.

 

Op basis van die resultaten werden de maten aangepast en wordt een maatje 38 bijvoorbeeld drie tot zes centimeter losser rond de taille. Daardoor zullen veel vrouwen binnenkort een maatje kleiner kunnen aantrekken wanneer ze een Belgische winkelketen als JBC binnenstappen.

 

De Europese Unie heeft ook al te kennen gegeven dat ze in de toekomst wil dat alle landen dezelfde maten gebruiken. Momenteel zit daar nog veel verschil op, niet enkel omdat verschillende landen andere tabellen gebruiken, maar omdat ze die ook nog eens anders invullen. Het onderzoek van de Hogeschool Gent maakt dan ook deel uit van een grotere Europese meetcampagne.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top