Belgische kledingmerken krijgen nieuwe maten

Belgische kledingmerken krijgen nieuwe maten

De Belgische kledingmerken gaan nieuwe maten invoeren, die zijn ontwikkeld door de Hogeschool Gent. De huidige maten zijn immers verouderd en daarom niet meer relevant voor de huidige lichaamsbouw van de consument, klinkt het.

Lichaam geëvolueerd

De nieuwe maten worden gebaseerd op onderzoek van de Hogeschool Gent, die in 2012 een nationale meetcampagne uitvoerde en op basis van de resultaten nieuwe kledingmaten voorstelde. De laatste keer dat zo'n onderzoek werd gehouden was in 1990 en sindsdien is er heel wat veranderd. De gemiddelde Belg blijkt twee centimeter groter te zijn dan toen en het vrouwenlichaam is geëvolueerd van een zandloperfiguur naar een H-model met bredere heupen.

 

Op basis van die resultaten werden de maten aangepast en wordt een maatje 38 bijvoorbeeld drie tot zes centimeter losser rond de taille. Daardoor zullen veel vrouwen binnenkort een maatje kleiner kunnen aantrekken wanneer ze een Belgische winkelketen als JBC binnenstappen.

 

De Europese Unie heeft ook al te kennen gegeven dat ze in de toekomst wil dat alle landen dezelfde maten gebruiken. Momenteel zit daar nog veel verschil op, niet enkel omdat verschillende landen andere tabellen gebruiken, maar omdat ze die ook nog eens anders invullen. Het onderzoek van de Hogeschool Gent maakt dan ook deel uit van een grotere Europese meetcampagne.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 vierkante meter op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren z’n grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Back to top