Belgische kledingmerken krijgen nieuwe maten

Belgische kledingmerken krijgen nieuwe maten

De Belgische kledingmerken gaan nieuwe maten invoeren, die zijn ontwikkeld door de Hogeschool Gent. De huidige maten zijn immers verouderd en daarom niet meer relevant voor de huidige lichaamsbouw van de consument, klinkt het.

Lichaam geëvolueerd

De nieuwe maten worden gebaseerd op onderzoek van de Hogeschool Gent, die in 2012 een nationale meetcampagne uitvoerde en op basis van de resultaten nieuwe kledingmaten voorstelde. De laatste keer dat zo'n onderzoek werd gehouden was in 1990 en sindsdien is er heel wat veranderd. De gemiddelde Belg blijkt twee centimeter groter te zijn dan toen en het vrouwenlichaam is geëvolueerd van een zandloperfiguur naar een H-model met bredere heupen.

 

Op basis van die resultaten werden de maten aangepast en wordt een maatje 38 bijvoorbeeld drie tot zes centimeter losser rond de taille. Daardoor zullen veel vrouwen binnenkort een maatje kleiner kunnen aantrekken wanneer ze een Belgische winkelketen als JBC binnenstappen.

 

De Europese Unie heeft ook al te kennen gegeven dat ze in de toekomst wil dat alle landen dezelfde maten gebruiken. Momenteel zit daar nog veel verschil op, niet enkel omdat verschillende landen andere tabellen gebruiken, maar omdat ze die ook nog eens anders invullen. Het onderzoek van de Hogeschool Gent maakt dan ook deel uit van een grotere Europese meetcampagne.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top