Belgische kledingmerken krijgen nieuwe maten | RetailDetail

Belgische kledingmerken krijgen nieuwe maten

Belgische kledingmerken krijgen nieuwe maten

De Belgische kledingmerken gaan nieuwe maten invoeren, die zijn ontwikkeld door de Hogeschool Gent. De huidige maten zijn immers verouderd en daarom niet meer relevant voor de huidige lichaamsbouw van de consument, klinkt het.

Lichaam geëvolueerd

De nieuwe maten worden gebaseerd op onderzoek van de Hogeschool Gent, die in 2012 een nationale meetcampagne uitvoerde en op basis van de resultaten nieuwe kledingmaten voorstelde. De laatste keer dat zo'n onderzoek werd gehouden was in 1990 en sindsdien is er heel wat veranderd. De gemiddelde Belg blijkt twee centimeter groter te zijn dan toen en het vrouwenlichaam is geëvolueerd van een zandloperfiguur naar een H-model met bredere heupen.

 

Op basis van die resultaten werden de maten aangepast en wordt een maatje 38 bijvoorbeeld drie tot zes centimeter losser rond de taille. Daardoor zullen veel vrouwen binnenkort een maatje kleiner kunnen aantrekken wanneer ze een Belgische winkelketen als JBC binnenstappen.

 

De Europese Unie heeft ook al te kennen gegeven dat ze in de toekomst wil dat alle landen dezelfde maten gebruiken. Momenteel zit daar nog veel verschil op, niet enkel omdat verschillende landen andere tabellen gebruiken, maar omdat ze die ook nog eens anders invullen. Het onderzoek van de Hogeschool Gent maakt dan ook deel uit van een grotere Europese meetcampagne.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.