Bescherming voor bedrijf achter Cameleon en Snapstore

Bescherming voor bedrijf achter Cameleon en Snapstore

Famous Clothes, het bedrijf achter de outletwinkels van Cameleon en de webwinkels van Snapstore en Famousbox, heeft van de rechtbank van koophandel bescherming tegen zijn schuldeisers gekregen. De beschermingsperiode loopt alvast tot 10 december 2014.

Bedrijf kan verlies niet wegwerken

Famous Clothes was in het boekjaar 2013 in de problemen geraakt: het bedrijf boekte toen een verlies van 3,335 miljoen euro, waardoor de overgedragen winst van 1,053 miljoen euro werd omgezet in een overgedragen verlies van 2,994 miljoen euro. De omzet nam dat jaar weliswaar toe van 42,239 miljoen euro naar 53,560 miljoen euro, maar de kosten stegen zelfs van 43,422 miljoen euro naar 57,521 miljoen euro. Het jaar nadien, waarvoor de cijfers nog niet werden gepubliceerd, is de onderneming er dus blijkbaar niet bovenop geraakt.

 

De kledingverkoper zag in het boekjaar 2013 ook zijn schuldenlast oplopen van 19,428 miljoen euro naar 24,456 miljoen euro. Het gros daarvan waren kortetermijnleningen, het uitstaand bedrag bij leveranciers steeg daarbij van 8,1 miljoen naar 10,5 miljoen euro. 

 

ING is grootste schuldeiser

Famous Clothes zag zich recentelijk dan ook genoodzaakt om bij de rechtbank bescherming tegen zijn schuldeisers aan te vragen. De rechter ging daarop in en verleende minstens tot 10 december bescherming. De periode moet Famous Clothes de kans geven om een collectieve regeling te treffen met zijn schuldeisers.

 

De grootste schulden staan uit bij huisbankier ING (1,8 miljoen euro aan vorderingen), CBC Banque (900.000 euro), de belastingen (1,1 miljoen euro) en de RSZ (436.000 euro).Op de lijst van schuldeisers staan echter ook tientallen leveranciers: onder meer Bestsellers, Geox en Logisport hebben nog een mooi bedrag te goed. Op 26 november moet alvast duidelijk worden of de schuldeisers met een regeling instemmen.

 

De aandeelhouders hebben alvast een stap naar een oplossing gezet: zij zetten hun vorderingen op het bedrijf om in kapitaal, waardoor dat alvast met iets meer dan 4 miljoen euro wordt verhoogd tot 9,112 miljoen euro.

 

Outlet en online

Famous Clothes is vooral gekend van zijn outletcenter Cameleon, waar afgeprijsde eindereeksen van merkkledij aan leden wordt verkocht. Het beschikt daartoe over een winkel van 8.000 m² in Sint-Lambrechts-Woluwe en een bijkomend verkooppunt in Genval.

 

Daarnaast verkoopt het sinds een aantal jaren ook afgeprijsde kledij met kortingen tot 70 procent via zijn webwinkel Snapstore. Ook Famousbox, waar naast kleren ook accessoires en schoenen worden verkocht, maakt deel uit van de onderneming.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top