Bescherming voor bedrijf achter Cameleon en Snapstore

Bescherming voor bedrijf achter Cameleon en Snapstore

Famous Clothes, het bedrijf achter de outletwinkels van Cameleon en de webwinkels van Snapstore en Famousbox, heeft van de rechtbank van koophandel bescherming tegen zijn schuldeisers gekregen. De beschermingsperiode loopt alvast tot 10 december 2014.

Bedrijf kan verlies niet wegwerken

Famous Clothes was in het boekjaar 2013 in de problemen geraakt: het bedrijf boekte toen een verlies van 3,335 miljoen euro, waardoor de overgedragen winst van 1,053 miljoen euro werd omgezet in een overgedragen verlies van 2,994 miljoen euro. De omzet nam dat jaar weliswaar toe van 42,239 miljoen euro naar 53,560 miljoen euro, maar de kosten stegen zelfs van 43,422 miljoen euro naar 57,521 miljoen euro. Het jaar nadien, waarvoor de cijfers nog niet werden gepubliceerd, is de onderneming er dus blijkbaar niet bovenop geraakt.

 

De kledingverkoper zag in het boekjaar 2013 ook zijn schuldenlast oplopen van 19,428 miljoen euro naar 24,456 miljoen euro. Het gros daarvan waren kortetermijnleningen, het uitstaand bedrag bij leveranciers steeg daarbij van 8,1 miljoen naar 10,5 miljoen euro. 

 

ING is grootste schuldeiser

Famous Clothes zag zich recentelijk dan ook genoodzaakt om bij de rechtbank bescherming tegen zijn schuldeisers aan te vragen. De rechter ging daarop in en verleende minstens tot 10 december bescherming. De periode moet Famous Clothes de kans geven om een collectieve regeling te treffen met zijn schuldeisers.

 

De grootste schulden staan uit bij huisbankier ING (1,8 miljoen euro aan vorderingen), CBC Banque (900.000 euro), de belastingen (1,1 miljoen euro) en de RSZ (436.000 euro).Op de lijst van schuldeisers staan echter ook tientallen leveranciers: onder meer Bestsellers, Geox en Logisport hebben nog een mooi bedrag te goed. Op 26 november moet alvast duidelijk worden of de schuldeisers met een regeling instemmen.

 

De aandeelhouders hebben alvast een stap naar een oplossing gezet: zij zetten hun vorderingen op het bedrijf om in kapitaal, waardoor dat alvast met iets meer dan 4 miljoen euro wordt verhoogd tot 9,112 miljoen euro.

 

Outlet en online

Famous Clothes is vooral gekend van zijn outletcenter Cameleon, waar afgeprijsde eindereeksen van merkkledij aan leden wordt verkocht. Het beschikt daartoe over een winkel van 8.000 m² in Sint-Lambrechts-Woluwe en een bijkomend verkooppunt in Genval.

 

Daarnaast verkoopt het sinds een aantal jaren ook afgeprijsde kledij met kortingen tot 70 procent via zijn webwinkel Snapstore. Ook Famousbox, waar naast kleren ook accessoires en schoenen worden verkocht, maakt deel uit van de onderneming.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hunkemöller wil Zwitserland veroveren

17/08/2017

Nadat het in september van vorig jaar al een webshop lanceerde in Zwitserland, is de Nederlandse lingerieketen Hunkemöller nu ook van plan om er een reeks fysieke winkels te openen. De eerste moet al in oktober open gaan.

Mexx opnieuw in Nederlandse handen

16/08/2017

De merknaam Mexx is opnieuw in Nederlandse handen na de overname door de RNF Holding uit de handen van de Turkse Eroglu Holding. De winkels, het personeel en de voorraden zijn geen onderdeel van de deal.

Schoenenmerk Bally in de etalage

16/08/2017

Het Oostenrijkse investeringsbedrijf JAB Holding wil het Zwitserse schoenenmerk Bally van de hand doen en mikt daarbij op een verkoopprijs van minstens 600 miljoen euro. Eerder verkocht JAB ook al schoenenmerk Jimmy Choo.

Crocs verliest strijd rond patent

14/08/2017

Schoenenfabrikant Crocs heeft een zaak verloren rond het patent waarin het design van de schoenen wordt vastgelegd. Volgens de Amerikaanse Patent and Trademark Office (USPTO) voerde een ander bedrijf al langer een gelijkaardig design.

Coolcat nog dieper in de rode cijfers

14/08/2017

Modeketen Coolcat, onderdeel van de groep rond ondernemer Roland Kahn, is er in 2016 niet in geslaagd om het verlies terug te dringen. Integendeel: er werd meer dan de helft meer verlies gemaakt dan een jaar eerder.

Zalando groeit opnieuw met meer dan 20 procent

10/08/2017

Het Duitse Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2017 net de doelstelling van een groei van meer dan 20% gehaald. Ook voor het volledige boekjaar gaat het nog altijd uit van een groei tussen 20 en 25%.

Back to top