Bescherming voor bedrijf achter Cameleon en Snapstore | RetailDetail

Bescherming voor bedrijf achter Cameleon en Snapstore

Bescherming voor bedrijf achter Cameleon en Snapstore

Famous Clothes, het bedrijf achter de outletwinkels van Cameleon en de webwinkels van Snapstore en Famousbox, heeft van de rechtbank van koophandel bescherming tegen zijn schuldeisers gekregen. De beschermingsperiode loopt alvast tot 10 december 2014.

Bedrijf kan verlies niet wegwerken

Famous Clothes was in het boekjaar 2013 in de problemen geraakt: het bedrijf boekte toen een verlies van 3,335 miljoen euro, waardoor de overgedragen winst van 1,053 miljoen euro werd omgezet in een overgedragen verlies van 2,994 miljoen euro. De omzet nam dat jaar weliswaar toe van 42,239 miljoen euro naar 53,560 miljoen euro, maar de kosten stegen zelfs van 43,422 miljoen euro naar 57,521 miljoen euro. Het jaar nadien, waarvoor de cijfers nog niet werden gepubliceerd, is de onderneming er dus blijkbaar niet bovenop geraakt.

 

De kledingverkoper zag in het boekjaar 2013 ook zijn schuldenlast oplopen van 19,428 miljoen euro naar 24,456 miljoen euro. Het gros daarvan waren kortetermijnleningen, het uitstaand bedrag bij leveranciers steeg daarbij van 8,1 miljoen naar 10,5 miljoen euro. 

 

ING is grootste schuldeiser

Famous Clothes zag zich recentelijk dan ook genoodzaakt om bij de rechtbank bescherming tegen zijn schuldeisers aan te vragen. De rechter ging daarop in en verleende minstens tot 10 december bescherming. De periode moet Famous Clothes de kans geven om een collectieve regeling te treffen met zijn schuldeisers.

 

De grootste schulden staan uit bij huisbankier ING (1,8 miljoen euro aan vorderingen), CBC Banque (900.000 euro), de belastingen (1,1 miljoen euro) en de RSZ (436.000 euro).Op de lijst van schuldeisers staan echter ook tientallen leveranciers: onder meer Bestsellers, Geox en Logisport hebben nog een mooi bedrag te goed. Op 26 november moet alvast duidelijk worden of de schuldeisers met een regeling instemmen.

 

De aandeelhouders hebben alvast een stap naar een oplossing gezet: zij zetten hun vorderingen op het bedrijf om in kapitaal, waardoor dat alvast met iets meer dan 4 miljoen euro wordt verhoogd tot 9,112 miljoen euro.

 

Outlet en online

Famous Clothes is vooral gekend van zijn outletcenter Cameleon, waar afgeprijsde eindereeksen van merkkledij aan leden wordt verkocht. Het beschikt daartoe over een winkel van 8.000 m² in Sint-Lambrechts-Woluwe en een bijkomend verkooppunt in Genval.

 

Daarnaast verkoopt het sinds een aantal jaren ook afgeprijsde kledij met kortingen tot 70 procent via zijn webwinkel Snapstore. Ook Famousbox, waar naast kleren ook accessoires en schoenen worden verkocht, maakt deel uit van de onderneming.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.