Bijna kwart minder winst voor Hugo Boss

Bijna kwart minder winst voor Hugo Boss

Het Duitse luxemodehuis Hugo Boss zag zijn winst in het derde kwartaal flink achteruitgaan. Vooral de zwakkere verkopen in China en de Verenigde Staten doen het concern de das om.

Groeivertraging in derde kwartaal

Vorige maand kwam Hugo Boss met een winstwaarschuwing voor het hele jaar op de proppen. Aanleiding was de vertragende verkoop in China en de VS. Daarop ging het aandeel fors omlaag op de beurs in Frankfurt.

 

Dat de kwartaalcijfers, die het Duitse concern vanochtend publiceerde, geen hoogvlieger zouden zijn, was dan ook te verwachten: de omzet steeg met een magere 4% tot 744 miljoen euro, maar die groei was enkel te danken aan gunstige wisselkoerseffecten. De nettowinst zakte terug tot 88,5 miljoen euro, liefst 23% minder dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

 

Toch blijft CEO Claus-Dietrich Lahrs optimistisch: "Boekjaar 2015 zal opnieuw een jaar van groei zijn. Na de eerste negen maanden van het jaar verkochten we meer dan een jaar eerder, al was er wel sprake van een vertraging in het derde kwartaal. Onze business in Europa groeit. Maar die groei volstond het voorbije kwartaal niet om de eerder matige prestatie in China en de Verenigde Staten te compenseren. De trend verslechterde op beide markten. Dit gezegd zijnde rekenen we op een betere verkoop en meer inkomsten in het vierde kwartaal."

 

Online sterkste groeier

De voorbije negen maanden zag Hugo Boss de verkoop in zijn eigen retailkanaal (inclusief outlets en online) wel groeien met 8%, exclusief wisselkoerseffecten. De sterkste omzetgroei komt op naam van de internetpoot: +22%. Hugo Boss telt intussen 1.105 eigen boetieks, dat zijn er 64 meer dan eind vorig jaar. Op vergelijkbare basis en inclusief wisselkoerseffecten klokte de verkoop 3% hoger af.

 

De groothandelspoot zag zijn omzet dan weer 4% dalen in lokale munt, vooral toe te schrijven aan de dalende vraag in het derde kwartaal, al speelde de integratie van verkoopoppervlakte in het eigen retailkanaal ook een rol.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top