Bijna kwart minder winst voor Hugo Boss | RetailDetail

Bijna kwart minder winst voor Hugo Boss

Bijna kwart minder winst voor Hugo Boss

Het Duitse luxemodehuis Hugo Boss zag zijn winst in het derde kwartaal flink achteruitgaan. Vooral de zwakkere verkopen in China en de Verenigde Staten doen het concern de das om.

Groeivertraging in derde kwartaal

Vorige maand kwam Hugo Boss met een winstwaarschuwing voor het hele jaar op de proppen. Aanleiding was de vertragende verkoop in China en de VS. Daarop ging het aandeel fors omlaag op de beurs in Frankfurt.

 

Dat de kwartaalcijfers, die het Duitse concern vanochtend publiceerde, geen hoogvlieger zouden zijn, was dan ook te verwachten: de omzet steeg met een magere 4% tot 744 miljoen euro, maar die groei was enkel te danken aan gunstige wisselkoerseffecten. De nettowinst zakte terug tot 88,5 miljoen euro, liefst 23% minder dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

 

Toch blijft CEO Claus-Dietrich Lahrs optimistisch: "Boekjaar 2015 zal opnieuw een jaar van groei zijn. Na de eerste negen maanden van het jaar verkochten we meer dan een jaar eerder, al was er wel sprake van een vertraging in het derde kwartaal. Onze business in Europa groeit. Maar die groei volstond het voorbije kwartaal niet om de eerder matige prestatie in China en de Verenigde Staten te compenseren. De trend verslechterde op beide markten. Dit gezegd zijnde rekenen we op een betere verkoop en meer inkomsten in het vierde kwartaal."

 

Online sterkste groeier

De voorbije negen maanden zag Hugo Boss de verkoop in zijn eigen retailkanaal (inclusief outlets en online) wel groeien met 8%, exclusief wisselkoerseffecten. De sterkste omzetgroei komt op naam van de internetpoot: +22%. Hugo Boss telt intussen 1.105 eigen boetieks, dat zijn er 64 meer dan eind vorig jaar. Op vergelijkbare basis en inclusief wisselkoerseffecten klokte de verkoop 3% hoger af.

 

De groothandelspoot zag zijn omzet dan weer 4% dalen in lokale munt, vooral toe te schrijven aan de dalende vraag in het derde kwartaal, al speelde de integratie van verkoopoppervlakte in het eigen retailkanaal ook een rol.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.