Binnenkort overal hetzelfde maatje | RetailDetail

Binnenkort overal hetzelfde maatje

Binnenkort overal hetzelfde maatje

Europa wil er voor zorgen dat maten van kledij doorheen alle landen van de unie dezelfde afmetingen hebben. Momenteel zijn er immers heel veel verschillen in de maten tussen verschillende lidstaten.

Groter, zwaarder en breder

Iedereen kent het fenomeen: in de ene winkel paste je nog perfect in een T-shirt met maatje medium en in de volgende winkel is het een large, terwijl het in een derde winkel dan plots weer een small moet zijn. Die verschillen wil de Europese Unie nu definitief naar het verleden verwijzen, door de maten overal uniform te maken.


Daarom worden er in verschillende landen meetcampagnes gehouden die moeten meehelpen om een gestandaardiseerde norm te maken. Dat is ook nodig, want veel maten zijn nog gebaseerd op metingen uit het verleden, terwijl de mens gemiddeld een stuk groter, zwaarder en breder is geworden.

 

Nieuwe code

"De tailleomtrek is, zowel bij mannen en vrouwen, met enkele centimeters toegenomen", zegt onderzoeker Joris Cools van de Hogeschool Gent aan De Morgen. "Dat is belangrijk om te weten wanneer je broeken of rokken wilt ontwerpen - de verhouding taille-heup moet daarbij kloppen."

 

Daarnaast is de dominante vorm bij vrouwen ook veranderd, waardoor zij vaak problemen hebben om de juiste pasvorm te vinden. Daarom wordt er gedacht aan een extra code, waarbij niet enkel de algemene maat wordt vermeld, maar ook de borst-, taille- en heupomtrek, alsook de lichaamsvorm.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Verschillende voormalige medewerksters van Nike hebben in de VS een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. Ze zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.