Binnenkort overal hetzelfde maatje

Binnenkort overal hetzelfde maatje

Europa wil er voor zorgen dat maten van kledij doorheen alle landen van de unie dezelfde afmetingen hebben. Momenteel zijn er immers heel veel verschillen in de maten tussen verschillende lidstaten.

Groter, zwaarder en breder

Iedereen kent het fenomeen: in de ene winkel paste je nog perfect in een T-shirt met maatje medium en in de volgende winkel is het een large, terwijl het in een derde winkel dan plots weer een small moet zijn. Die verschillen wil de Europese Unie nu definitief naar het verleden verwijzen, door de maten overal uniform te maken.


Daarom worden er in verschillende landen meetcampagnes gehouden die moeten meehelpen om een gestandaardiseerde norm te maken. Dat is ook nodig, want veel maten zijn nog gebaseerd op metingen uit het verleden, terwijl de mens gemiddeld een stuk groter, zwaarder en breder is geworden.

 

Nieuwe code

"De tailleomtrek is, zowel bij mannen en vrouwen, met enkele centimeters toegenomen", zegt onderzoeker Joris Cools van de Hogeschool Gent aan De Morgen. "Dat is belangrijk om te weten wanneer je broeken of rokken wilt ontwerpen - de verhouding taille-heup moet daarbij kloppen."

 

Daarnaast is de dominante vorm bij vrouwen ook veranderd, waardoor zij vaak problemen hebben om de juiste pasvorm te vinden. Daarom wordt er gedacht aan een extra code, waarbij niet enkel de algemene maat wordt vermeld, maar ook de borst-, taille- en heupomtrek, alsook de lichaamsvorm.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top