Binnenkort overal hetzelfde maatje | RetailDetail

Binnenkort overal hetzelfde maatje

Binnenkort overal hetzelfde maatje

Europa wil er voor zorgen dat maten van kledij doorheen alle landen van de unie dezelfde afmetingen hebben. Momenteel zijn er immers heel veel verschillen in de maten tussen verschillende lidstaten.

Groter, zwaarder en breder

Iedereen kent het fenomeen: in de ene winkel paste je nog perfect in een T-shirt met maatje medium en in de volgende winkel is het een large, terwijl het in een derde winkel dan plots weer een small moet zijn. Die verschillen wil de Europese Unie nu definitief naar het verleden verwijzen, door de maten overal uniform te maken.


Daarom worden er in verschillende landen meetcampagnes gehouden die moeten meehelpen om een gestandaardiseerde norm te maken. Dat is ook nodig, want veel maten zijn nog gebaseerd op metingen uit het verleden, terwijl de mens gemiddeld een stuk groter, zwaarder en breder is geworden.

 

Nieuwe code

"De tailleomtrek is, zowel bij mannen en vrouwen, met enkele centimeters toegenomen", zegt onderzoeker Joris Cools van de Hogeschool Gent aan De Morgen. "Dat is belangrijk om te weten wanneer je broeken of rokken wilt ontwerpen - de verhouding taille-heup moet daarbij kloppen."

 

Daarnaast is de dominante vorm bij vrouwen ook veranderd, waardoor zij vaak problemen hebben om de juiste pasvorm te vinden. Daarom wordt er gedacht aan een extra code, waarbij niet enkel de algemene maat wordt vermeld, maar ook de borst-, taille- en heupomtrek, alsook de lichaamsvorm.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.