Binnenkort overal hetzelfde maatje

Binnenkort overal hetzelfde maatje

Europa wil er voor zorgen dat maten van kledij doorheen alle landen van de unie dezelfde afmetingen hebben. Momenteel zijn er immers heel veel verschillen in de maten tussen verschillende lidstaten.

Groter, zwaarder en breder

Iedereen kent het fenomeen: in de ene winkel paste je nog perfect in een T-shirt met maatje medium en in de volgende winkel is het een large, terwijl het in een derde winkel dan plots weer een small moet zijn. Die verschillen wil de Europese Unie nu definitief naar het verleden verwijzen, door de maten overal uniform te maken.


Daarom worden er in verschillende landen meetcampagnes gehouden die moeten meehelpen om een gestandaardiseerde norm te maken. Dat is ook nodig, want veel maten zijn nog gebaseerd op metingen uit het verleden, terwijl de mens gemiddeld een stuk groter, zwaarder en breder is geworden.

 

Nieuwe code

"De tailleomtrek is, zowel bij mannen en vrouwen, met enkele centimeters toegenomen", zegt onderzoeker Joris Cools van de Hogeschool Gent aan De Morgen. "Dat is belangrijk om te weten wanneer je broeken of rokken wilt ontwerpen - de verhouding taille-heup moet daarbij kloppen."

 

Daarnaast is de dominante vorm bij vrouwen ook veranderd, waardoor zij vaak problemen hebben om de juiste pasvorm te vinden. Daarom wordt er gedacht aan een extra code, waarbij niet enkel de algemene maat wordt vermeld, maar ook de borst-, taille- en heupomtrek, alsook de lichaamsvorm.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3 procent gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Back to top