Boetieks verkochten voorbije maanden 5% minder

Boetieks verkochten voorbije maanden 5% minder

Ondanks de lichte heropleving van de economie blijven de zelfstandige modehandelaars het moeilijk hebben. In september en oktober verkochten ze 5% minder dan vorig jaar. Volgens Unizo eisen de steeds toenemende 'mid season'-kortingen hun tol.

"Wachten op beterschap"

Nochtans staat het consumentenvertrouwen op zijn hoogste peil in twee jaar en zag de Nationale Bank in haar maandelijkse conjunctuurenquête beterschap, maar dat blijkt dan vooral te gaan over de bestellingen van de winkeliers bij hun leveranciers.

 

"Traditioneel reageert de winkelsector als laatste segment op een mogelijk herstel van de economie, dus het is nog even afwachten of dat zich de komende maanden vertaalt naar meer winkelverkopen", zegt Luc Ardies van ModeUnie.

 

'Mid season'-kortingen zorgen voor neerwaartse prijsspiraal

Ardies ziet echter nog een tweede verklaring: de "plaag van de 'mid season'-kortingen". Die zijn intussen een heuse trend geworden bij de ketens, waardoor consumenten almaar minder bereid zijn om kleren te kopen wanneer ze geen korting krijgen en dus kunnen de zelfstandige boetieks niet anders dan het spel meespelen.

 

"De kortingen die zich nu bijna heel het jaar aandienen, jagen de sector naar een neerwaartse prijsspiraal." Dat is niet alleen slecht voor de boetieks, maar op termijn ook voor de consument zelf: "Aangezien de winkeliers dan minder marge genereren, durven zij ook minder investeren in nieuwe, wat meer gedurfde collecties. Hierdoor vermindert ook de interesse van de consument naar nieuwe artikels. Het gevolg hiervan is dat het totale modeaanbod in België verschraalt", vreest de topman van ModeUnie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 vierkante meter op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren z’n grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Back to top