Boetieks verkochten voorbije maanden 5% minder | RetailDetail

Boetieks verkochten voorbije maanden 5% minder

Boetieks verkochten voorbije maanden 5% minder

Ondanks de lichte heropleving van de economie blijven de zelfstandige modehandelaars het moeilijk hebben. In september en oktober verkochten ze 5% minder dan vorig jaar. Volgens Unizo eisen de steeds toenemende 'mid season'-kortingen hun tol.

"Wachten op beterschap"

Nochtans staat het consumentenvertrouwen op zijn hoogste peil in twee jaar en zag de Nationale Bank in haar maandelijkse conjunctuurenquête beterschap, maar dat blijkt dan vooral te gaan over de bestellingen van de winkeliers bij hun leveranciers.

 

"Traditioneel reageert de winkelsector als laatste segment op een mogelijk herstel van de economie, dus het is nog even afwachten of dat zich de komende maanden vertaalt naar meer winkelverkopen", zegt Luc Ardies van ModeUnie.

 

'Mid season'-kortingen zorgen voor neerwaartse prijsspiraal

Ardies ziet echter nog een tweede verklaring: de "plaag van de 'mid season'-kortingen". Die zijn intussen een heuse trend geworden bij de ketens, waardoor consumenten almaar minder bereid zijn om kleren te kopen wanneer ze geen korting krijgen en dus kunnen de zelfstandige boetieks niet anders dan het spel meespelen.

 

"De kortingen die zich nu bijna heel het jaar aandienen, jagen de sector naar een neerwaartse prijsspiraal." Dat is niet alleen slecht voor de boetieks, maar op termijn ook voor de consument zelf: "Aangezien de winkeliers dan minder marge genereren, durven zij ook minder investeren in nieuwe, wat meer gedurfde collecties. Hierdoor vermindert ook de interesse van de consument naar nieuwe artikels. Het gevolg hiervan is dat het totale modeaanbod in België verschraalt", vreest de topman van ModeUnie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Kindermodemerk Tumble ’n Dry heeft nieuwe CEO

14/02/2018

Het Nederlandse kinderkledingmerk Tumble ’n Dry heeft met Leonie Grunder een nieuwe CEO aangesteld. Zij neemt de fakkel over van Petra Vos, die besloten heeft het modebedrijf te verlaten.

Monki na Antwerpen ook naar Gent

13/02/2018

Monki, een van de ketens van de Zweedse H&M-groep, opent nog voor de zomer een tweede vestiging in België. Na Antwerpen komt de keten ook naar Gent, waar ze haar intrek neemt in de Veldstraat.

Juttu steekt de taalgrens over

13/02/2018

Juttu, de zusterketen van A.S. Adventure, is klaar om heel België te veroveren. Na winkels in Antwerpen, Roeselare en Brugge komt er volgende maand een vestiging in Brussel en een Franstalige webshop. Ook Gent krijgt binnenkort een eigen vestiging.

Back to top