Boetieks verkochten voorbije maanden 5% minder

Boetieks verkochten voorbije maanden 5% minder

Ondanks de lichte heropleving van de economie blijven de zelfstandige modehandelaars het moeilijk hebben. In september en oktober verkochten ze 5% minder dan vorig jaar. Volgens Unizo eisen de steeds toenemende 'mid season'-kortingen hun tol.

"Wachten op beterschap"

Nochtans staat het consumentenvertrouwen op zijn hoogste peil in twee jaar en zag de Nationale Bank in haar maandelijkse conjunctuurenquête beterschap, maar dat blijkt dan vooral te gaan over de bestellingen van de winkeliers bij hun leveranciers.

 

"Traditioneel reageert de winkelsector als laatste segment op een mogelijk herstel van de economie, dus het is nog even afwachten of dat zich de komende maanden vertaalt naar meer winkelverkopen", zegt Luc Ardies van ModeUnie.

 

'Mid season'-kortingen zorgen voor neerwaartse prijsspiraal

Ardies ziet echter nog een tweede verklaring: de "plaag van de 'mid season'-kortingen". Die zijn intussen een heuse trend geworden bij de ketens, waardoor consumenten almaar minder bereid zijn om kleren te kopen wanneer ze geen korting krijgen en dus kunnen de zelfstandige boetieks niet anders dan het spel meespelen.

 

"De kortingen die zich nu bijna heel het jaar aandienen, jagen de sector naar een neerwaartse prijsspiraal." Dat is niet alleen slecht voor de boetieks, maar op termijn ook voor de consument zelf: "Aangezien de winkeliers dan minder marge genereren, durven zij ook minder investeren in nieuwe, wat meer gedurfde collecties. Hierdoor vermindert ook de interesse van de consument naar nieuwe artikels. Het gevolg hiervan is dat het totale modeaanbod in België verschraalt", vreest de topman van ModeUnie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top