Boetieks verkochten voorbije maanden 5% minder

Boetieks verkochten voorbije maanden 5% minder

Ondanks de lichte heropleving van de economie blijven de zelfstandige modehandelaars het moeilijk hebben. In september en oktober verkochten ze 5% minder dan vorig jaar. Volgens Unizo eisen de steeds toenemende 'mid season'-kortingen hun tol.

"Wachten op beterschap"

Nochtans staat het consumentenvertrouwen op zijn hoogste peil in twee jaar en zag de Nationale Bank in haar maandelijkse conjunctuurenquête beterschap, maar dat blijkt dan vooral te gaan over de bestellingen van de winkeliers bij hun leveranciers.

 

"Traditioneel reageert de winkelsector als laatste segment op een mogelijk herstel van de economie, dus het is nog even afwachten of dat zich de komende maanden vertaalt naar meer winkelverkopen", zegt Luc Ardies van ModeUnie.

 

'Mid season'-kortingen zorgen voor neerwaartse prijsspiraal

Ardies ziet echter nog een tweede verklaring: de "plaag van de 'mid season'-kortingen". Die zijn intussen een heuse trend geworden bij de ketens, waardoor consumenten almaar minder bereid zijn om kleren te kopen wanneer ze geen korting krijgen en dus kunnen de zelfstandige boetieks niet anders dan het spel meespelen.

 

"De kortingen die zich nu bijna heel het jaar aandienen, jagen de sector naar een neerwaartse prijsspiraal." Dat is niet alleen slecht voor de boetieks, maar op termijn ook voor de consument zelf: "Aangezien de winkeliers dan minder marge genereren, durven zij ook minder investeren in nieuwe, wat meer gedurfde collecties. Hierdoor vermindert ook de interesse van de consument naar nieuwe artikels. Het gevolg hiervan is dat het totale modeaanbod in België verschraalt", vreest de topman van ModeUnie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hunkemöller wil Zwitserland veroveren

17/08/2017

Nadat het in september van vorig jaar al een webshop lanceerde in Zwitserland, is de Nederlandse lingerieketen Hunkemöller nu ook van plan om er een reeks fysieke winkels te openen. De eerste moet al in oktober open gaan.

Mexx opnieuw in Nederlandse handen

16/08/2017

De merknaam Mexx is opnieuw in Nederlandse handen na de overname door de RNF Holding uit de handen van de Turkse Eroglu Holding. De winkels, het personeel en de voorraden zijn geen onderdeel van de deal.

Schoenenmerk Bally in de etalage

16/08/2017

Het Oostenrijkse investeringsbedrijf JAB Holding wil het Zwitserse schoenenmerk Bally van de hand doen en mikt daarbij op een verkoopprijs van minstens 600 miljoen euro. Eerder verkocht JAB ook al schoenenmerk Jimmy Choo.

Crocs verliest strijd rond patent

14/08/2017

Schoenenfabrikant Crocs heeft een zaak verloren rond het patent waarin het design van de schoenen wordt vastgelegd. Volgens de Amerikaanse Patent and Trademark Office (USPTO) voerde een ander bedrijf al langer een gelijkaardig design.

Coolcat nog dieper in de rode cijfers

14/08/2017

Modeketen Coolcat, onderdeel van de groep rond ondernemer Roland Kahn, is er in 2016 niet in geslaagd om het verlies terug te dringen. Integendeel: er werd meer dan de helft meer verlies gemaakt dan een jaar eerder.

Zalando groeit opnieuw met meer dan 20 procent

10/08/2017

Het Duitse Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2017 net de doelstelling van een groei van meer dan 20% gehaald. Ook voor het volledige boekjaar gaat het nog altijd uit van een groei tussen 20 en 25%.

Back to top