Bouwproject JBC in Heist-op-den-Berg ligt stil | RetailDetail

Bouwproject JBC in Heist-op-den-Berg ligt stil

Bouwproject JBC in Heist-op-den-Berg ligt stil

De bouw van twee winkelpanden in Heist-op-den-Berg, waarvan één voor kledingketen JBC, ligt stil door een dispuut met de buren over een ondergrondse parking. De bouw had normaal al in november moeten beginnen.

Bezwaren rond ondergrondse parking

In de Bergstraat in Heist-Op-Den-Berg, op de plaats waar nu een grote leegte gaapt, moeten twee winkelpanden van 860 en 1.050 m² verrijzen, met daarboven een tiental appartementen. Een van de twee winkels zal onderdak bieden aan een nieuwe vestiging van JBC. 

 

Alle (bouw)vergunningen zijn afgeleverd en de werken hadden normaal in november moeten starten, maar door een dispuut met de buren ligt de bouw stil, zo bevestigt Dominiek Willemse, expansieverantwoordelijke bij JBC. "Er is nog een onduidelijkheid met enkele buren rond een erfdienstbaarheid die moet worden uitgeklaard. We leggen namelijk ook een vergunde ondergrondse parking aan met een toegang langs een bestaande ondergrondse parking in de Kattestraat."

 

Die ondergrondse parking voor 44 auto's baart de buurtbewoners kopzorgen: zij vrezen dat de extra wagens problemen zullen veroorzaken in de smalle toegang en voor extra drukte in de straat zullen zorgen. "We stellen ons ook vragen over de invloed van dit project op de waarde van onze appartementen", klinkt het nog in een bezwaarschrift.

 

Bouw stilgelegd "uit respect voor de buren"

JBC hoopt dat er snel een oplossing komt: "We stellen ons alleszins constructief op. Uit respect voor de buren beginnen we daarom ook nog niet aan de bouw", zegt Dominiek Willemse, die hoopt dat "de vertraging nog maar een kwestie van weken zal zijn."

 

Ook burgemeester Luc Vleugels (CD&V) hoopt dat de bouw snel kan beginnen: "De komst van JBC en die tweede grote winkel is heel belangrijk voor onze winkelstraat. Samen met de kleinere, karakteristieke handelszaken zorgen zij voor de mix waarvoor mensen naar Heist komen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schoenen Torfs opent eerste Waalse vestiging in Libramont

26/04/2018

Maandag 30 april opent Schoenen Torfs in Libramont zijn eerste Waalse vestiging. De schoenenketen wil op termijn vijftien winkels openen in Wallonië en lanceert daarom ook meteen haar webshop in Franstalig België.

American Apparel maakt comeback met webshop

26/04/2018

De Amerikaanse modeketen American Apparel heeft deze week zijn internationale webshop opnieuw geopend. Daar kunnen de Nederlandse en Belgische fans van het merk opnieuw terecht, nadat de groep vorig jaar zijn fysieke winkels sloot.

JBC zet in op herbruikbare draagtas

26/04/2018

Moderetailer JBC wil een voorloper zijn inzake duurzaamheid: recent introduceerde de keten een nieuw draagtassenbeleid dat verantwoorde keuzes beloont. Klanten reageren enthousiast.

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival

25/04/2018

De Franse luxegroep Kering heeft er een sterk eerste kwartaal op zitten: de omzet steeg met 36,5%. Vooral Gucci kon profiteren van de jaren negentig-revival bij jongeren: het luxemerk is ‘hot’ bij tieners en zag de omzet liefst 48,7% stijgen.

Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Te weinig overheidsmaatregelen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabrieken Rana Plaza in Bangladesh neemt België weinig dwingende maatregelen om producenten tot duurzamere productie te verplichten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de KULeuven.

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.