Brand bij Swatch treft gehele Zwitserse horloge-industrie | RetailDetail

Brand bij Swatch treft gehele Zwitserse horloge-industrie

Brand bij Swatch treft gehele Zwitserse horloge-industrie

Een brand in één van de fabrieken van de Swatch Group dreigt een impact te hebben op de volledige Zwitserse horloge-industrie. Swatch is namelijk ook een heel belangrijke leverancier van onderdelen voor haar sectorgenoten.

Productie snel terug op volle kracht

Volgens schattingen zouden ruim twee derde van alle Zwitserse horloges gemaakt worden met onderdelen van Swatch. Swatch heeft in Zwitserland een monopolie op het raderwerk van een horloge, en het is net bij één van de fabrieken die die onderdelen maakt, waar de brand afgelopen zondag woedde.

 

Topman van Swatch, Nick Hayek, heeft echter al laten weten dat de schade beperkt is gebleven. De financiële schade wordt geraamd op enkele honderdduizenden Zwitserse franken en binnen drie tot vier weken zou de productie weer op volle toeren kunnen draaien. Toch zullen een flink aantal leveringen hierdoor vertragingen oplopen.

 

Swatch verplicht te leveren aan concurrenten

Swatch is in Zwitserland verplicht om haar systemen ook aan concurrenten te leveren, omdat het over een dominante positie op de markt beschikt. In oktober bereikte het daarrond een akkoord om de verplichte leveringen terug te brengen tot 75 procent van het gemiddelde van de voorbije jaren, tegen 2015 moet dat gezakt zijn tot 55 procent.

 

Swatch Group had in 2012 een omzet van 6,5 miljard euro, maar zag die in de eerste zes maanden van 2013 met 8,7 procent stijgen naar 3,4 miljard, waarmee een nettowinst van 620 miljoen euro gehaald werd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.