Brand bij Swatch treft gehele Zwitserse horloge-industrie

Brand bij Swatch treft gehele Zwitserse horloge-industrie

Een brand in één van de fabrieken van de Swatch Group dreigt een impact te hebben op de volledige Zwitserse horloge-industrie. Swatch is namelijk ook een heel belangrijke leverancier van onderdelen voor haar sectorgenoten.

Productie snel terug op volle kracht

Volgens schattingen zouden ruim twee derde van alle Zwitserse horloges gemaakt worden met onderdelen van Swatch. Swatch heeft in Zwitserland een monopolie op het raderwerk van een horloge, en het is net bij één van de fabrieken die die onderdelen maakt, waar de brand afgelopen zondag woedde.

 

Topman van Swatch, Nick Hayek, heeft echter al laten weten dat de schade beperkt is gebleven. De financiële schade wordt geraamd op enkele honderdduizenden Zwitserse franken en binnen drie tot vier weken zou de productie weer op volle toeren kunnen draaien. Toch zullen een flink aantal leveringen hierdoor vertragingen oplopen.

 

Swatch verplicht te leveren aan concurrenten

Swatch is in Zwitserland verplicht om haar systemen ook aan concurrenten te leveren, omdat het over een dominante positie op de markt beschikt. In oktober bereikte het daarrond een akkoord om de verplichte leveringen terug te brengen tot 75 procent van het gemiddelde van de voorbije jaren, tegen 2015 moet dat gezakt zijn tot 55 procent.

 

Swatch Group had in 2012 een omzet van 6,5 miljard euro, maar zag die in de eerste zes maanden van 2013 met 8,7 procent stijgen naar 3,4 miljard, waarmee een nettowinst van 620 miljoen euro gehaald werd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top