Brantano krimpt winkelnetwerk in

Brantano krimpt winkelnetwerk in

Schoenenverkoper Brantano slankt af. Er worden zeven winkels gesloten en vijf worden omgevormd tot een outlet, waar eindereeksen met korting worden verkocht.

Rentabiliteit wordt bekeken

Welke winkels worden getroffen, wil de directie nog niet kwijt, al wil topman Stefaan Van Weyenbergh wel toegeven dat de Vlaamse filialen beter stand houden dan de Waalse. “Als de huurcontracten moeten worden vernieuwd, zullen we voor elke winkel de rentabiliteit bekijken. Dat is gezond ondernemen". De verkoop in de Brantano-winkels staat onder druk door de doorbraak van de online handel. Bovendien zorgt ook het uitblijven van de winter niet voor een extra vraag naar aangepaste schoenen.

 

Na het eerste halfjaar toonde eigenaar Macintosh zich nochtans tevreden: uit een presentatie van operationeel directeur Eric Coorens bleek dat Brantano Belux het beter deed dan de markt, met een omzetstijging van 4,2%. Brantano is bovendien al jaren marktleider in België op gebied van schoenen: "Het marktaandeel ligt boven de 11 procent en blijft stabiel." Offline is Brantano naar eigen zeggen nummer één, online is alleen Zalando groter.

 

Niettemin stelde Macintosh een sterkere positionering voorop voor zijn Belgische dochterbedrijf, waarbij het eigen Britse merk Jones Bootmaker een shop-in-shop zou krijgen bij de keten en er tevens meer externe topmerken zouden worden aangeboden. Voorts moesten de winkels meer attractiever worden gemaakt voor vrouwelijke klanten en moest er 3D-meetapparatuur zijn in elke winkel, zodat iedere klant gepast schoeisel kon worden aangeboden. Ten slotte zou ook meer moeten worden ingezet op een integratie van on- en offline verkoop.

 

Macintosh reorganiseert volop

Brantano telt vandaag 130 winkels in België en 4 winkels in het Groothertogdom Luxemburg. De keten maakt sinds begin 2008 deel uit van de Macintosh Retail Group. Die besloot eerder dit jaar al haar Scapino-outletmerk van de Belgische markt terug te trekken en de 24 Nederlandse winkels te verkopen aan het Nederlandse DFM Participaties, dat ze ombouwt tot 'The Fashion Market', een discountformule van dames-, heren- en kinderkleding, schoenen en accessoires.

 

De voorgenomen afslankingoperatie van het netwerk zal gevolgen hebben voor zo'n 35 personeelsleden. Een aantal van hen zal wellicht aan de slag kunnen in andere verkooppunten, toch worden naakte ontslagen niet meteen uitgesloten. Voorts wordt ook een efficiëntie-oefening voor de hoofdzetel uitgevoerd, al zou de impact daarvan beperkt blijven.

 

De druk op de schoenendistributie is overigens geen louter Belgisch fenomeen. Ook bij de Nederlandse Macintosh-ketens Manfield en Invito loopt het moeizamer. “Belangrijk is dat jullie ervan bewust zijn dat we alle klanten met twee paar schoenen de deur uit willen laten gaan”, stelde verkoopdirecteur Ryan van Os in een interne mail aan de filialen, die via De Telegraaf uitlekte.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top