Brantano krimpt winkelnetwerk in

Brantano krimpt winkelnetwerk in

Schoenenverkoper Brantano slankt af. Er worden zeven winkels gesloten en vijf worden omgevormd tot een outlet, waar eindereeksen met korting worden verkocht.

Rentabiliteit wordt bekeken

Welke winkels worden getroffen, wil de directie nog niet kwijt, al wil topman Stefaan Van Weyenbergh wel toegeven dat de Vlaamse filialen beter stand houden dan de Waalse. “Als de huurcontracten moeten worden vernieuwd, zullen we voor elke winkel de rentabiliteit bekijken. Dat is gezond ondernemen". De verkoop in de Brantano-winkels staat onder druk door de doorbraak van de online handel. Bovendien zorgt ook het uitblijven van de winter niet voor een extra vraag naar aangepaste schoenen.

 

Na het eerste halfjaar toonde eigenaar Macintosh zich nochtans tevreden: uit een presentatie van operationeel directeur Eric Coorens bleek dat Brantano Belux het beter deed dan de markt, met een omzetstijging van 4,2%. Brantano is bovendien al jaren marktleider in België op gebied van schoenen: "Het marktaandeel ligt boven de 11 procent en blijft stabiel." Offline is Brantano naar eigen zeggen nummer één, online is alleen Zalando groter.

 

Niettemin stelde Macintosh een sterkere positionering voorop voor zijn Belgische dochterbedrijf, waarbij het eigen Britse merk Jones Bootmaker een shop-in-shop zou krijgen bij de keten en er tevens meer externe topmerken zouden worden aangeboden. Voorts moesten de winkels meer attractiever worden gemaakt voor vrouwelijke klanten en moest er 3D-meetapparatuur zijn in elke winkel, zodat iedere klant gepast schoeisel kon worden aangeboden. Ten slotte zou ook meer moeten worden ingezet op een integratie van on- en offline verkoop.

 

Macintosh reorganiseert volop

Brantano telt vandaag 130 winkels in België en 4 winkels in het Groothertogdom Luxemburg. De keten maakt sinds begin 2008 deel uit van de Macintosh Retail Group. Die besloot eerder dit jaar al haar Scapino-outletmerk van de Belgische markt terug te trekken en de 24 Nederlandse winkels te verkopen aan het Nederlandse DFM Participaties, dat ze ombouwt tot 'The Fashion Market', een discountformule van dames-, heren- en kinderkleding, schoenen en accessoires.

 

De voorgenomen afslankingoperatie van het netwerk zal gevolgen hebben voor zo'n 35 personeelsleden. Een aantal van hen zal wellicht aan de slag kunnen in andere verkooppunten, toch worden naakte ontslagen niet meteen uitgesloten. Voorts wordt ook een efficiëntie-oefening voor de hoofdzetel uitgevoerd, al zou de impact daarvan beperkt blijven.

 

De druk op de schoenendistributie is overigens geen louter Belgisch fenomeen. Ook bij de Nederlandse Macintosh-ketens Manfield en Invito loopt het moeizamer. “Belangrijk is dat jullie ervan bewust zijn dat we alle klanten met twee paar schoenen de deur uit willen laten gaan”, stelde verkoopdirecteur Ryan van Os in een interne mail aan de filialen, die via De Telegraaf uitlekte.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Recordwinst voor moederbedrijf Uniqlo

11/01/2018

Fast Retailing, het moederbedrijf van het Japanse modemerk Uniqlo, heeft in het eerste kwartaal een recordwinst neergezet. Dat heeft het te danken aan de verkoop in het buitenland, die voor het eerst groter was dan die in Japan.

Lichte omzetgroei voor Marie Jo & Co

11/01/2018

De Oost-Vlaamse lingerieproducent Van de Velde heeft in 2017 een lichte omzetgroei geboekt tot 208,7 miljoen euro. De retailtak scoorde daarbij een stuk beter deed dan de groothandelsactiviteiten.

Back to top