Brantano krimpt winkelnetwerk in | RetailDetail

Brantano krimpt winkelnetwerk in

Brantano krimpt winkelnetwerk in

Schoenenverkoper Brantano slankt af. Er worden zeven winkels gesloten en vijf worden omgevormd tot een outlet, waar eindereeksen met korting worden verkocht.

Rentabiliteit wordt bekeken

Welke winkels worden getroffen, wil de directie nog niet kwijt, al wil topman Stefaan Van Weyenbergh wel toegeven dat de Vlaamse filialen beter stand houden dan de Waalse. “Als de huurcontracten moeten worden vernieuwd, zullen we voor elke winkel de rentabiliteit bekijken. Dat is gezond ondernemen". De verkoop in de Brantano-winkels staat onder druk door de doorbraak van de online handel. Bovendien zorgt ook het uitblijven van de winter niet voor een extra vraag naar aangepaste schoenen.

 

Na het eerste halfjaar toonde eigenaar Macintosh zich nochtans tevreden: uit een presentatie van operationeel directeur Eric Coorens bleek dat Brantano Belux het beter deed dan de markt, met een omzetstijging van 4,2%. Brantano is bovendien al jaren marktleider in België op gebied van schoenen: "Het marktaandeel ligt boven de 11 procent en blijft stabiel." Offline is Brantano naar eigen zeggen nummer één, online is alleen Zalando groter.

 

Niettemin stelde Macintosh een sterkere positionering voorop voor zijn Belgische dochterbedrijf, waarbij het eigen Britse merk Jones Bootmaker een shop-in-shop zou krijgen bij de keten en er tevens meer externe topmerken zouden worden aangeboden. Voorts moesten de winkels meer attractiever worden gemaakt voor vrouwelijke klanten en moest er 3D-meetapparatuur zijn in elke winkel, zodat iedere klant gepast schoeisel kon worden aangeboden. Ten slotte zou ook meer moeten worden ingezet op een integratie van on- en offline verkoop.

 

Macintosh reorganiseert volop

Brantano telt vandaag 130 winkels in België en 4 winkels in het Groothertogdom Luxemburg. De keten maakt sinds begin 2008 deel uit van de Macintosh Retail Group. Die besloot eerder dit jaar al haar Scapino-outletmerk van de Belgische markt terug te trekken en de 24 Nederlandse winkels te verkopen aan het Nederlandse DFM Participaties, dat ze ombouwt tot 'The Fashion Market', een discountformule van dames-, heren- en kinderkleding, schoenen en accessoires.

 

De voorgenomen afslankingoperatie van het netwerk zal gevolgen hebben voor zo'n 35 personeelsleden. Een aantal van hen zal wellicht aan de slag kunnen in andere verkooppunten, toch worden naakte ontslagen niet meteen uitgesloten. Voorts wordt ook een efficiëntie-oefening voor de hoofdzetel uitgevoerd, al zou de impact daarvan beperkt blijven.

 

De druk op de schoenendistributie is overigens geen louter Belgisch fenomeen. Ook bij de Nederlandse Macintosh-ketens Manfield en Invito loopt het moeizamer. “Belangrijk is dat jullie ervan bewust zijn dat we alle klanten met twee paar schoenen de deur uit willen laten gaan”, stelde verkoopdirecteur Ryan van Os in een interne mail aan de filialen, die via De Telegraaf uitlekte.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.