Brantano rolt 3D voet- en schoenscan uit | RetailDetail

Brantano rolt 3D voet- en schoenscan uit

Brantano rolt 3D voet- en schoenscan uit

Brantano is de eerste schoenenretailer van ons land die zijn klanten een "3D voet- en schoenscan" aanbiedt. Dat moet zowel het fysieke als het online kopen van schoenen vergemakkelijken en al te veel retourzendingen tegengaan.

"De ene 36 is de andere niet"

Brantano heeft een 'schoenscanmachine' in gebruik genomen die de binnenkant van de schoenen nauwgezet en tot in de kleinste details opmeet en in kaart brengt. "We merkten dat een 36 niet altijd een 36 was", zegt CEO Stefaan Van Weyenbergh. "De belangrijkste reden is dat de maten van merk tot sterk verschillen."

 

De schoenscanner vormt de perfecte aanvulling op de 3D-voetscanner die intussen in alle Brantano-winkels is uitgerold. Die meet de lengte en de breedte van de voeten, de hoogte van de wreef, het verschil tussen de linker- en de rechtervoet én geeft de indicatieve schoenmaat weer. Al deze gegevens worden bewaard op een persoonlijke gezinskaart die de klant meekrijgt.

 

Met de informatie op de kaart kan de consument zowel in de winkel (via aanraakschermen) als online zoeken naar de perfecte maat die matcht met zijn of haar persoonlijke meetresultaten. Brantano heeft intussen al 3D-scans van ruim 3.000 paar schoenen: 765 paar voor dames, 797 paar voor meisjes, 753 paar voor jongens en 696 voor heren.

 

Toch is het Brantano niet enkel om het comfort van de klant te doen! "Webwinkels in de modebranche worden geconfronteerd met retouren die kunnen oplopen tot 50%. Zowat een kwart van de mensen die online schoenen kiezen bij Brantano, sturen die terug", zegt CEO Stefaan Van Weyenbergh, die hoopt dankzij deze 3D voet- en schoenscan het aantal retourzendingen drastisch naar omlaag te krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.