Brantano rolt 3D voet- en schoenscan uit | RetailDetail

Brantano rolt 3D voet- en schoenscan uit

Brantano rolt 3D voet- en schoenscan uit

Brantano is de eerste schoenenretailer van ons land die zijn klanten een "3D voet- en schoenscan" aanbiedt. Dat moet zowel het fysieke als het online kopen van schoenen vergemakkelijken en al te veel retourzendingen tegengaan.

"De ene 36 is de andere niet"

Brantano heeft een 'schoenscanmachine' in gebruik genomen die de binnenkant van de schoenen nauwgezet en tot in de kleinste details opmeet en in kaart brengt. "We merkten dat een 36 niet altijd een 36 was", zegt CEO Stefaan Van Weyenbergh. "De belangrijkste reden is dat de maten van merk tot sterk verschillen."

 

De schoenscanner vormt de perfecte aanvulling op de 3D-voetscanner die intussen in alle Brantano-winkels is uitgerold. Die meet de lengte en de breedte van de voeten, de hoogte van de wreef, het verschil tussen de linker- en de rechtervoet én geeft de indicatieve schoenmaat weer. Al deze gegevens worden bewaard op een persoonlijke gezinskaart die de klant meekrijgt.

 

Met de informatie op de kaart kan de consument zowel in de winkel (via aanraakschermen) als online zoeken naar de perfecte maat die matcht met zijn of haar persoonlijke meetresultaten. Brantano heeft intussen al 3D-scans van ruim 3.000 paar schoenen: 765 paar voor dames, 797 paar voor meisjes, 753 paar voor jongens en 696 voor heren.

 

Toch is het Brantano niet enkel om het comfort van de klant te doen! "Webwinkels in de modebranche worden geconfronteerd met retouren die kunnen oplopen tot 50%. Zowat een kwart van de mensen die online schoenen kiezen bij Brantano, sturen die terug", zegt CEO Stefaan Van Weyenbergh, die hoopt dankzij deze 3D voet- en schoenscan het aantal retourzendingen drastisch naar omlaag te krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.