RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags Greenwashing
  • Bedrijven ASDAAsosBoohoo
  • Onderwerpen Duurzaamheid
  • Geografie Verenigd Koninkrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Doen Boohoo en Asos aan greenwashing?

icon
Mode2 augustus, 2022

Zijn de duurzame collecties van fastfashionspelers wel echt groen? De Britse concurrentiewaakhond betwijfelt het en lanceert een onderzoek naar de Britse moderetailers Asos, Boohoo en het merk George (van Asda).

Slechts 20% gerecycleerd materiaal

De Britse concurrentie- en marktautoriteit (CMA) heeft zo zijn vermoedens dat de drie fastfashionspelers aan greenwashing doen. Ze zouden beweren duurzaam te zijn, zonder die claims hard te kunnen maken: dat wil zeggen dat ze eigenlijk dus consumenten misleiden. Met name voor zogezegd groenere collecties, zoals ‘George for Good’ en ‘Responsable edit’ bij Asos, zou dat het geval zijn.

Alleen al de namen kunnen mogelijk de indruk wekken dat de kleren milieuvriendelijker zijn dan ze in werkelijkheid zijn, vreest de CMA, net omdat ze zo breed en vaag zijn. Ook vraagt de marktautoriteit zich af of consumenten geen strengere duurzaamheidscriteria verwachten. Beseffen mensen bijvoorbeeld wel dat sommige producten slechts 20% gerecycleerde stof bevatten, ook al worden ze gepromoot als ‘met gerecycleerd materiaal’?

De CMA vreest bovendien dat klanten te weinig informatie krijgen over die eco-collecties, bijvoorbeeld over de samenstelling van sommige zogeheten ecologische stoffen. Ook verklaringen van de bedrijven over accreditatieregelingen en -normen voor stoffen kunnen misleidend zijn en sommige artikelen zijn in deze collecties opgenomen terwijl ze niet aan de criteria voldoen. De waakhond zegt daarom nu “tot op de bodem uit te zoeken” of de groene beweringen van de bedrijven klanten misleiden.

Risico op misleiding neemt toe

“Mensen die ‘groen’ willen kopen, moeten erop kunnen vertrouwen dat ze niet worden misleid. Milieuvriendelijke en duurzame producten kunnen een rol spelen bij de aanpak van de klimaatverandering, maar alleen als ze echt zijn. We zullen de groene claims van Asos, Boohoo en George bij Asda nauwkeurig onderzoeken om te zien of ze kloppen. Als we merken dat deze bedrijven misleidende milieuclaims gebruiken, zullen we niet aarzelen om actie te ondernemen – zo nodig via de rechter”, zegt Sarah Cardell, interim-CEO van de CMA.

Sinds januari van dit jaar richt de CMA haar blik op de modesector, omdat Britse consumenten jaarlijks naar schatting 54 miljard pond aan kleding uitgeven en de bezorgdheid toeneemt over potentieel misleidende groene claims. Vorig jaar publiceerde de autoriteit daarom een handleiding over hoe bedrijven op een goeie manier over hun duurzaamheid kunnen communiceren.

Aangezien Asos en Boohoo Britse bedrijven zijn, spitst het onderzoek zich op deze spelers toe, maar dezelfde vragen kunnen ook over andere modemerken worden gesteld. Bovendien breidt de Britse concurrentiewaakhond zijn onderzoek later verder uit naar andere sectoren.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN